مشکل مصرف بالای حافظه در هنگام استفاده از زیرسیستم ویندوز برای لینوکس رفع شد

نسخه جدید زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL) منتشر شده و هدف آن جلوگیری از مصرف بیش از حد حافظه ماشین مجازی هنگام اجرای فرایندها است. در ادامه این خبر خوش برای علاقه‌مندان به لینوکس را بیشتر توضیح می‌دهیم.

در سپتامبر ۲۰۲۳، مایکروسافت اعلام کرد که ابزارهای آزمایشی مدیریت حافظه را در زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL) معرفی کرده است. از آن زمان، اطلاعات زیادی در این زمینه منتشر نشده بود و کاربران منتظر یک اعلامیه بزرگ از سوی مایکروسافت بودند.

اکنون، مایکروسافت بالاخره آماده است تا ویژگی مدیریت حافظه خود را برای ویندوز ارائه کند و کاربران می‌توانند بلافاصله از آن استفاده کنند.

به گزارش XDA Developers و همان‌طور که در بلاگ Windows Command Line اعلام شده، ویژگی‌های حافظه که قبلاً به‌صورت آزمایشی فعال بودند، اکنون به طور پیش‌فرض فعال شده‌اند. همچنین، این نسخه شامل یک به‌روزرسانی مهم برای شبکه WSL است که انتظار می‌رود سازگاری اجرای دستورات لینوکس را بهبود بخشد:

  • بازگرداندن خودکار حافظه استفاده شده در WSL به ویندوز
  • بهبود قابلیت‌های شبکه

این بهینه‌سازی حافظه باید به کاربرانی که قبلاً با مشکل مصرف بیش از حد حافظه در WSL مواجه بودند کمک کند. به‌عنوان‌مثال، مایکروسافت توضیح داده که WSL2+ Docker باعث می‌شد فرایند Vmmem به‌تنهایی ۵.۵ گیگابایت از حافظه را مصرف کند. بنابراین، اگر با مشکلات مشابهی روبرو هستید، اکنون زمان مناسبی برای بروزرسانی است.

مایکروسافت همچنین درحال‌توسعه یک منوی رابط کاربری گرافیکی برای صفحه تنظیمات است که می‌تواند تنظیمات WSL را بسیار آسان‌تر کند. علاوه بر این، برنامه‌هایی برای اضافه‌کردن WSL به ویژگی جدید Dev Home با عنوان Environment نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط