اخبار جدیداینترنتشبکه اجتماعی

متا متهم به نقض قوانین اروپا با مدل «پرداخت یا رضایت» شد

شرکت مادر فیسبوک، متا، به دلیل مدل تبلیغاتی «پرداخت یا رضایت» خود، متهم به نقض قوانین جدید رقابتی دیجیتال اروپا شده است.

اواخر سال گذشته، متا (META) سرویسی به نام «اشتراک بدون تبلیغات» راه‌اندازی کرد که به کاربران اروپایی فیسبوک و اینستاگرام اجازه می‌دهد تا با پرداخت تا سقف ۱۲.۹۹ یورو (۱۴ دلار) در ماه، نسخه‌های بدون تبلیغ را استفاده کنند. گزینه دیگر این است که کاربران نسخه‌هایی با تبلیغات شخصی‌سازی شده را بپذیرند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای در روز دوشنبه اعلام کرد که در نظر اولیه خود، «این انتخاب دوتایی کاربران را مجبور می‌کند تا با استفاده از داده‌های شخصی خود موافقت کنند و به آنها نسخه‌ای کمتر شخصی‌سازی شده اما معادل از شبکه‌های اجتماعی متا ارائه نمی‌دهد.»

اگر نتایج موقت تحقیقات کمیسیون تایید شود، اتحادیه اروپا می‌تواند متا را با جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد از درآمد سالانه جهانی آن بر اساس قانون برجسته بازارهای دیجیتال (DMA) مواجه کند. بر اساس نتایج سال ۲۰۲۳ شرکت، این مبلغ حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

متا اعلام کرده که نتایج کمیسیون را نمی‌پذیرد.

یک سخنگوی گفت: «اشتراک بدون تبلیغات» به دستور دادگاه عالی اروپا عمل می‌کند و با DMA همخوانی دارد. ما منتظر ادامه گفتگوی سازنده با کمیسیون اروپا برای پایان دادن به این تحقیقات هستیم.»

این اعلامیه اتحادیه اروپا یک هفته پس از آن مطرح شد که کمیسیون اپل (AAPL) را به نقض DMA با جلوگیری از هدایت آزادانه کاربران به خدمات ارزان‌تر توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها متهم کرد. تنظیم‌کنندگان همچنین در حال بررسی شرکت مادر گوگل، آلفابت (GOOGL) بر اساس قانون جدید هستند.

DMA، که از ماه مارس اجرایی شد، از پلتفرم‌های بزرگ آنلاین – به اصطلاح دروازه‌بان‌ها – می‌خواهد که به کاربران انتخاب‌های بیشتری بدهند و به رقبا فرصت‌های بیشتری برای رقابت بدهند. پلتفرم‌های آنلاین اغلب داده‌های شخصی را از خدمات خود و خدمات شخص ثالث جمع‌آوری می‌کنند و از آن در خدمات تبلیغات دیجیتال استفاده می‌کنند.

مارگرت وستاگر، کمیسر اروپایی مسئول سیاست رقابت، در بیانیه‌ای در روز دوشنبه اشاره کرد که متا سال‌ها داده‌های شخصی «میلیون‌ها شهروند اتحادیه اروپا» را جمع‌آوری کرده است.

او گفت: «ما می‌خواهیم به شهروندان قدرت بدهیم تا بتوانند کنترل داده‌های خود را در دست بگیرند و تجربه تبلیغات کمتر شخصی‌سازی شده را انتخاب کنند.»

مایکل کوئنیگ، یک مقام ارشد در کمیسیون، گفت که متا باید به کاربران گزینه‌ای ارائه دهد که به «شخصی‌سازی کامل» تبلیغات متکی نباشد و به‌طور خودکار کمتر شخصی‌سازی شده و همچنان در دسترس آنها باشد.

او به خبرنگاران گفت: «سپس متا آزاد است که گزینه سوم، یعنی اشتراک بدون دیدن تبلیغات، یا گزینه چهارم که ممکن است دارای برخی ویژگی‌های پریمیوم باشد را حفظ کند.»

کمیسیون قرار است تا اواخر مارس سال آینده تحقیقات خود را در مورد متا به پایان برساند.

درباره متا بیشتر مطالعه کنید

چرا متا به نقض قوانین متهم شد؟

نظر مدیر ارشد متا درباره فناوری اروپا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا