مایکروسافت به دنبال ساخت پردازنده اختصاصی برای محصولات سرفیس

به نظر می‌رسد که مایکروسافت به دنبال ساخت پردازنده‌ای شبیه به M1 اپل برای نسل جدید محصولات سری سرفیس خود است.

این شرکت اخیرا آگهی جدیدی را برای استخدام یک طراح و معمار پردازنده منتشر کرده که از علاقه ردموندی برای برای توسعه پردازنده‌ای قابل رقابت با چیپست M1 اپل خبر می‌دهد. در این آگهی شغلی، توضیح کاملی ارائه نشده و نمی‌توان با قاطعیت در خصوص این تصمیم احتمالی سخن گفت.

با این حال، اپل، رقیب دیرینه مایکروسافت، این روزها در تلاش برای معرفی نسل جدید مک بوک‌های خود است که گفته می‌شود به پردازنده M1X مجهز خواهد بود. اپل سعی دارد تا به تدریج، وابستگی خود را اینتل و پردازنده‌های این شرکت کم کند.

در حال حاضر، جدیدترین مدل‌های سرفیس مایکروسافت همانند سرفیس لپ‌تاپ استودیو به تراشه‌های اینتل مجهزند. اینتل و مایکروسافت تقریبا یک دهه با هم همکاری دارند. اما اپل در سال گذشته، از پردازنده M1 در چند محصول خود استفاده کرد که علاوه بر عملکرد بهتر، صدای کمتر و گرمای کمتری را در حین فعالیت تولید می‌کند.

ساخت پردازنده توسط مهندسان داخلی، می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. بدین معنی که مایکروسافت قادر خواهد بود طراحی پردازنده‌ها را متناسب با انواع محصولات خود تغییر دهد و برای هر دستگاه و با توجه به کارایی آن، چیپستی را طراحی کند.

در حال حاضر، اپل توانسته خود را به شرکت پیشگام در طراحی پردازنده تبدیل کند. اینتل نیز اخیرا در پردازنده‌های سری Alder Lake، ابتکار به خرج داده و از معماری هیبریدی شبیه به M1 استفاده کرده است.

اگرچه سرفیس لپ‌تاپ ۴ از پردازنده AMD بهره می‌برد اما بسیاری از محصولات سرفیس مایکروسافت مجهز به تراشه‌های شرکت اینتل عرضه می‌شوند. اکنون اما طبق توضیحات شغل مورد نیاز مایکروسافت، این شرکت به دنبال فردی که بتواند ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک پردازنده برای دستگاه‌های سرفیس را توسعه دهد.

البته مایکروسافت پیشتر نیز این رویه را در قبال کنسول ایکس باکس سری ایکس نیز در پیش گرفت و از پردازنده‌ای نیمه اختصاصی در این محصول بهره برد. این شرکت با AMD برای ساخت این تراشه وارد همکاری شده بود.

هنوز مشخص نیست که توسعه چنین پردازنده‌ای اختصاصی برای مایکروسافت که بتوان از آن در نسل جدید مدل‌های سرفیس استفاده کرد، چقدر طول خواهد کشید اما شواهد نشان می‌دهد که ردموندی به دنبال قطع وابستگی خود به شرکت‌هایی چون اینتل و AMD هستند تا در رقابت با رقیب سنتی خود یعنی اپل، کم نیاورند.

منبع: ITiran

آموزش دوره مایکروسافت

مطالب مرتبط