لینوکس ۵.۱۲ با تغییرات جزئی منتشر شد

لینوکس توروالدز در یادداشت انتشار لینوکس ۵.۱۲ نوشت: «تغییرات این نسخه بسیار کم بوده و شامل مجموعه‌ای از اصلاحیه‌های کوچک در بخش‌های مختلف سیستم است.» او کار روی کرنل لینوکس ۵.۱۳ را آغاز کرده، اما از توسعه‌دهندگان می‌خواهد که به آزمایش لینوکس ۵.۱۲ ادامه دهند.

با وجود این که نسخه جدید لینوکس به ظاهر تغییرات زیادی ندارد، اما چند بهینه‌سازی مهم سخت‌افزاری، به‌خصوص در زمینه پشتیبانی از لپ‌تاپ‌های سرفیس را دربر می‌گیرد. به گفته وب‌سایت Phoronix، لینوکس ۵.۱۲ شامل کارهای جدیدی روی فریمور Surface System Aggregator است که در واقع کنترلری برای مدیریت وضعیت باتری، گزارش حرارت، حالت خنک‌سازی و سایر کارکردهای سخت‌افزاری است. البته این بهینه‌سازی‌ها نه از سوی خود مایکروسافت، بلکه از سمت توسعه‌دهندگان مستقل انجام گرفته است.

لینوکس ۵.۱۲ همچنین به موجب همکاری مهندسان لنوو و ردهت دارای پشتیبانی بهتر از پروفایل سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌های لنوو است. کاربران اکنون می‌توانند کنترل بهتری بر سطح قدرت و عملکرد لپ‌تاپ خود داشته باشند و رفتار حرارتی و سرعت فن دستگاه را مدیریت کنند.

توروالدز می‌گوید برخی از اصلاحات انجام گرفته برای گرافیک‌های AMD و اینتل i915 بسیار مهم بوده. تغییر قابل توجه بعدی اضافه شدن «نوسازی نرخ متغیر» (VRR) یا Adaptive-Sync برای گرافیک‌های معماری Gen 12 Xe اینتل تایگرلیک و نسل‌های جدیدتر است. لینوکس ۵.۱۲ حالا از اورکلاک تراشه‌های سری Radeon RX 6000 پشتیبانی می‌کند و با درایور کنترلر دوآل‌سنس پلی استیشن ۵ و نینتندو ۶۴ سازگار خواهد بود.

در بحث هایپروایزر، مایکروسافت یک پچ برای Hyper-V منتشر کرده که به لینوکس اجازه می‌دهد به عنوان پارتیشن ریشه بوت شود. افزون بر این، لینوکس ۵.۱۲ شامل تغییراتی در «ماشین مجازی کرنل محور» (KVM) است که پشتیبانی از x86/x86_64 را به ارمغان می‌آورد و اجازه شبیه‌سازی هایپرکال‌های Xen را می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *