فیلترینگ، مرورگرهای پراستفاده کاربران ایرانی را هم تغییر داد

سال گذشته در لیست مرورگرهای محبوب کاربران ایرانی، مرورگرهای go-http و okhttp که مربوط به ابزارها و اپلیکیشن‌های فیلترشکن هستند ظهور کردند.

محدودیت‌های اینترنت در سال گذشته تغییرات زیادی در شیوه استفاده از اینترنت ایجاد کرد. تا کنون گزارش‌های مختلفی این موضوع را تایید کرده‌اند. ابردراک هم در آخرین گزارش خود به تغییراتی در الگوی مصرف اینترنت پرداخته است.

در این گزارش مرورگرهای پراستفاده، بعد از گوگل کروم، سافاری و سامسونگ هستند. میانگین درصد استفاده کاربران در طول سال نشان می‌دهد که مرورگرهای go-http و okhttp در جایگاه‌های ششم و هشتم قرار دارند. این مرورگرها مربوط به ابزارها و اپلیکیشن‌های فیلترشکن‌های مورد استفاده کاربران در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ است.

فیلترینگ همچنین شرکت‌های میزبانی مورد استفاده کاربران را هم تغییر داد. بر اساس تحلیل‌هایی که ابردراک از انتخاب سرویس‌دهندگان ایرانی انجام داده، در چند سال اخیر شرکت‌های میزبانی Htezner و OVH جزو پر نفوذترین شرکت‌ها بین کاربران ایرانی در دسته‌بندی استفاده از خدمات میزبانی و کولوکیشن بوده‌اند. اما گزارش ۱۴۰۱ نشان از رشد استفاده از سرویس‌های این شرکت‌ها و به طور کلی شرکت‌های خارجی و به تبع آن کاهش استفاده از شرکت‌های ایرانی دارد.

بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، در سال ۱۴۰۰، انتخاب سرویس‌دهندگان ایرانی، مجموعا با شیب ملایمی با ۲ درصد افزایش، در حال رشد بوده و در آمارهای سال ۱۴۰۱، این گرایش با افت حدود ۱۰ درصدی مجموع سرویس‌دهندگان ایرانی مواجه شده است. در سال گذشته شاهد روند رشد و همچنین کاهش معنادار استفاده از بعضی از سرویس‌دهندگان ایرانی بوده‌ایم.

قطع شدن و اختلالات اینترنت در روزهای متوالی در ساعات بعداز ظهر، الگوی ترافیک تبادلی را هم در سال گذشته تغییر داد. بررسی روند ترافیک تبادلی و تعداد درخواست های DNS شبکه اَبر دِراک نشان‌دهنده‌ی نوعی از رشد در ترافیک تبادلی و هم‌زمان افت تعداد درخواست‌های DNS مربوط به سرویس DNS ابری است.

علت تناقض پیش آمده در این پدیده، تغییر نوع استفاده و نیاز کاربران در نیمه دوم سال از سرویس‌های ابری، و هم‌زمان کاهش دسترسی به سرویس‌های آنلاین است، در نمودار مربوط به ترافیک تبادلی، در ماه‌های مهر و آبان، روند نزولی مشاهده می‌شود که ناشی از کاهش دسترسی کاربران به اینترنت در زمان قطعی‌ها و اختلال‌هاست. با نزدیک شدن به آذر، با توجه به تغییر نوع استفاده از سرویس‌های ابری، ترافیک با رشد چشمگیر و به شکل متقارن رو به رو است. به طور همزمان، در نمودار درخواست‌های سرویس DNS ابری شاهد روند متفاوتی هستیم. در بررسی روند این نمودار، به صورت نرمال در ماه‌های آخر سال با توجه به افزایش خرید آنلاین در گزارش‌های سال‌های قبل، روند افزایشی تجربه می‌شد، اما با توجه به کاهش دسترسی مردم به اینترنت، تعداد درخواست‌ها در بهمن و اسفند ماه به میانگین خود در نیمه اول سال هم نزدیک نمی‌شود.

به طور کلی گزارش سالانه ابردراک نشان از وضعیت ناپایدار اینترنت داخلی و تغییرات اساسی در نحوه استفاده کاربران از سرویس‌های ابری دارد.

منبع : زوم ایت

مطالب مرتبط