فناوری سامانه‌های اطلاعات مکانی بومی شد

به گزارش مهرنیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نرم‌افزارهای اطلاعات مکانی یکی از ضرورت‌های اساسی توسعه فناوری‌های مکان‌محور به شمار می‌رود که توسط یک شرکت دانش‌بنیان بومی شده است.

شناخت دقیق نسبت به پدیده‌ها و ویژگی‌های زمین‌شناختی، تشخیص امکان وقوع بحران‌های طبیعی و بسیاری از داده‌های مفید دیگر در گروی فناوری‌های مکان محور است. این حوزه فناورانه فناوری‌هایی چون سنجش از دور، فتوگرامتری، سامانه‌های تعیین موقعیت مانند سامانه اطلاعات مکانی (GPS)، زمین‌سنجی، هیدروگرافی و بسیاری از فناوری‌های اثربخش و کارآمد دیگر را در بر می‌گیرد.

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید سامانه‌های نرم افزاری اطلاعات مکانی، نیاز فناورانه در این حوزه را تأمین کرده و جمع آوری اطلاعات و تحلیل را با امکانات بومی محقق کرده است.

ابراهیم امیدی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به ساخت نرم‌افزارهای مکان محور گفت: با گرد هم آمدن جمعی از دانش‌آموختگان علوم ژئوماتیک در حوزه‌های سنجش از دور، نرم‌افزار، فتوگرامتری و نقشه‌برداری در زمینه فناوری اطلاعات مکانی به تولید سامانه‌های بومی در این حوزه دست یافتیم.

این فعال فناور با اشاره به طراحی و ارائه سامانه‌های اطلاعات مکانی متناسب با نیاز مشتری، ادامه داد: از آن‌جایی‌که دانش فنی و تخصص این حوزه بومی است و با سامانه‌ها با استفاده از روش‌های نوآورانه و منحصر به فرد تولید می‌شود، زمان ارائه خدمات بسیار کوتاه‌تر است و با هزینه‌هایی به مراتب پایین‌تر از دیگر نمونه‌ها ارائه می‌شود.

امیدی، از ارائه این خدمات به صنایع بزرگ و شرکت‌های ملی گفت و افزود: با توجه به تخصص ویژه این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات مکانی، مخاطبان و کارفرمایان این شرکت، از فعالان صنایع شرکت‌های بزرگ دولتی و همچنین شرکت‌های مادر تخصصی هستند که در حوزه‌هایی مانند راه و شهرسازی، توزیع نیرو، حوزه آب، ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور فعال هستند.

وی به تولید سامانه‌های GIS اشاره کرد و گفت: سامانه‌های گوناگونی برای شرکت‌های بزرگ تولید و ارائه شده است که به طور مثال در یکی از این طرح‌ها، دسترسی به اطلاعات جامع رودخانه‌های کشور دستیابی بر مبنای یک استاندارد جامع در حوزه مهندسی رودخانه، با توانمند فعالان فناور این شرکت، امکان پذیر شد.

امیدی مستقل بودن هسته نرم‌افزارها از نمونه‌های غیر بومی و امکان ارائه اطلاعات به صورت آنلاین را از ویژگی‌های سامانه بومی GIS دانست و بیان کرد: این نرم افزارها که به صورت متن باز و مستقل از موتورهای GIS خارجی طراحی شده‌اند ضمن در برداشتن تمامی قابلیت‌های GIS سازمانی بر بستر وب و بدون نیاز به نصب نرم افزار قابل استفاده هستند و از امکان به روزرسانی لحظه‌ای اطلاعات برخوردارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *