عملیات مبارزه با قاچاق مواد مخدر در دارک وب؛

به نقل از زوم ایت

طی یک عملیات موفقیت‌آمیز، ۱۷۹ نفر از قاچاقچیان مواد مخدر که ازطریق دارک وب اقدام به معامله می‌کردند، بازداشت و روانه زندان شدند.

طی هفته‌ی اخیر، یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها برای دستگیری فروشندگان مواد مخدر فعال در دارک وب اتفاق افتاد. درطی این عملیات ۱۷۹ نفر دستگیر شدند و حدود نیم تن مواد مخدر ضبط شد.

یک عملیات بین‌المللی با هدف دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در فضای دارک وب باعث به‌دام افتادن بیش‌از ۱‍۷۰ نفر درسراسر ایالات متحده‌ی آمریکا و قاره‌ی اروپا شد. درطی این عملیات، چندین سلاح و حدود نیم تن مواد مخدر اپیوئید ضبط شد؛ همچنین بیشتر از ۶٫۵ میلیون دلار پول نقد و ارز دیجیتال نیز کشف شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، گروه Joint Criminal Opioid and Darknet Enforcement که آن را به‌اختصار JCODE می‌نامند، در ۹ ماه گذشته با همتایان اروپایی خود عملیات DirsupTor را هدایت کرده‌اند. این گروه درواقع، یک گروه زیرمجموعه از FBI است که از چندین آژانس امنیتی تشکیل می‌شود.

این عملیات بعد از دستگیری‌های مرتبط با وال استریت مارکت (Wall Street Market) در ماه مه ۲۰۱۹ آغاز شد. در آن زمان مدیران وب‌سایت این فروشگاه فعال در فضای دارک وب به ۱٫۱۵ میلیون مشتری سرویس‌دهی و البته از حساب‌های escrow (حساب‌های امانی) و حساب‌های کاربری افراد سرقت می‌کردند. این فروشگاه، محل معاملات غیرقانونی اعم‌از مواد مخدر، اسناد تقلبی و نرم‌افزارهای هک بوده است. بازیابی اطلاعات سرورهای وب‌سایت Wall Street Market منجر به پیداشدن سرنخ‌هایی تازه شد که درنهایت باعث به‌وجود آمدن چندین تحقیق جداگانه و درعین حال مکمل یکدیگر شد.

یکی از آن عملیات‌ها ‌عملیات DisrupTor بود که به‌طور کلی باعث کشف و ضبط ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر شد. فقط ۲۷۴ کیلوگرم از مواد مخدر مصادره‌شده در ایالات متحده آمریکا کشف و ضبط شد. این محموله شامل فنتانیل، اکسی‌کدون، هیدروکدون، مت‌آمفتامین، هروئین، کوکائین، متیلن‌دی‌اکسیدمتاآمفتامین و سایر داروهای دارای مواد مخدر می‌شود.

دانلود

دربین ۱۷۹ نفری که در این عملیات گسترده بین‌المللی بازداشت شدند، ۱۲۱ نفر آن‌ها در ایالات متحده، ۴۲ نفر در آلمان، ۸ نفر در هلند، ۴ نفر در انگلیس، ۳ نفر در اتریش و یک نفر در سوئد ساکن بودند.

کریستوفر ری، رئیس FBI طی یک کنفرانس خبری گفت:

از جهاتی این عملیات، پرده از فعالیت‌های گسترده‌ای برداشت که بسیار حساب‌شده فعالیت‌های جنایت‌کارانه‌ی سنتی را با ابزار پیچیده‌ی فناوری ترکیب کرده‌اند؛ اما موفقیت در دستگیری این جانیان نشان می‌دهد، مهم نیست که کجا و چگونه جنایت می‌کنید و سعی دارید آن را مخفی کنید، درهرصورت ما به‌سراغ شما خواهیم آمد.

پیش‌از این نیز شاهد دستگیری‌های مرتبط با دارک وب و دنیای عجیب آن بوده‌ایم، مثل دستگیری گردانندگان وب‌سایت Silk Road؛ اما مشکل این است که همچنان فروشگاه‌های غیرقانونی درون دارک وب با اندکی تغییر دوباره راه‌اندازی می‌شوند و دلال‌های جدید جایگزین دلال‌های قبلی خواهند شد. بااین‌حال، وزارت دادگستری آمریکا این دستگیری‌ها را موفقیت‌های بزرگی قلمداد می‌کند و امیدوار است که عملیات این‌چنینی باعث شود ساکنان دارک وب هرچنددر مقیاس کم، از فروش اقلام غیرقانونی منصرف شوند.

منبع TECHSPOT

مطالب مرتبط