شکایت از انحصار در پرداخت‌های گوگل پلی: پرونده اپیک گیمز تکرار می‌شود؟

شرکت «مچ گروپ» (Match Group) به‌عنوان مالک برخی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های دوست‌یابی از گوگل به خاطر سیاست‌های انحصارطلبانه در پرداخت‌های پلی استور شکایت کرد. این شرکت در شکواییه خود مدعی شده که گوگل به‌صورت غیرقانونی بازار انتشار اپلیکیشن‌های اندروید را تحت انحصار گرفته، چرا که اپ‌ها را مجبور به استفاده از سیستم پرداخت خود می‌کند تا از توسعه‌دهندگان سهم بگیرد.

مچ گروپ گوگل را به فریب‌کاری و گمراه کردن توسعه‌دهندگان درباره سیاست‌های پرداخت متهم کرده. به گفته رسانه ورج در شکواییه این شرکت آمده است:

«گوگل ابتدا توسعه‌دهندگان برنامه‌ها را با این تضمین به سمت پلتفرم خود جذب کرد که ما می‌توانیم به کاربران پیرامون انتخاب روش پرداخت حق انتخاب بدهیم. با این حال، زمانی که بازار انتشار اپلیکیشن‌های اندروید از طریق موفقیت برنامه‌های بزرگ منحصر به گوگل پلی شد، گوگل به‌دنبال مسدودسازی سرویس‌های پرداخت جایگزین رفت تا تقریبا بتواند از همه تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای اندروید سهم بگیرد.»

شاکی این پرونده مدعی است که گوگل با دسترسی به اطلاعات کارت‌های اعتباری کاربران و آگاهی از هویت افراد از این انحصار در بازار پرداخت بهره مضاعف می‌برد و از این اطلاعات به نفع خود استفاده می‌کند.

«گوگل پلی بابت خدماتش هزینه می‌گیرد»

از آن سو، «دن جکسون»، سخنگوی گوگل در واکنش به شکایت مچ گروپ می‌گوید: «این اقدام دنباله‌ای است بر کارزار خودخواهانه مچ گروپ که نمی‌خواهد در ازای ارزش چشمگیری که از پلتفرم‌های میزبان کسب و کارشان به دست آورده، هزینه‌ای بپردازد. ما هم مثل هر شرکت دیگری بابت ارائه خدمات هزینه دریافت می‌کنیم و مانند همه پلتفرم‌های مسئولیت‌پذیر در برابر کلاهبرداری و سوء استفاده در اپ‌ها مراقب کاربرانمان هستیم.»

گوگل می‌گوید مچ گروپ برای حق اشتراک‌های دیجیتالی واجد شرایط پرداخت کارمزد ۱۵ درصدی است، اما اگر آن‌ها به هر دلیلی نمی‌خواهند تابع قوانین پلی استور باشند، می‌توانند از آزادی اندروید استفاده کرده و برنامه‌های خود را از روش‌های دیگر به دست کاربران برسانند.

مچ گروپ عضوی از ائتلاف عدالت برای اپلیکیشن‌هاست که از اعضای دیگر آن می‌تواند به اسپاتیفای و Tile اشاره کرد. هدف این ائتلاف مبارزه با سیاست‌های ضدرقابتی شرکت‌های بزرگ از جمله اپل و گوگل است که برای مثال سعی دارند مانع از دسترسی توسعه‌دهندگان به روش‌های پرداخت جایگزین شوند.

مچ گروپ با این شکایت در همان مسیری قدم گذاشته که پیش‌تر اپیک گیمز را در مقابل اپل قرار داده بود. البته گوگل در ماه مارس ۲۰۲۱ گفت توسعه‌دهندگان برنامه‌ها بابت ۱ میلیون دلار نخست درآمد خود فقط ۱۵ درصد کارمزد خواهند پرداخت. این سیاست بعدا در خصوص اپلیکیشن‌های استریم موسیقی و حق اشتراک‌ها هم اجرا شد. این شکایت در شرایطی ثبت شده که اپل و گوگل از سمت قانون‌گذاران هم تحت فشارند و پرونده‌ها و قوانین مختلفی سعی دارند با سیاست‌های ضدرقابتی این دو شرکت مقابله کنند.

 

 

منبع: دیجیاتو

مطالب مرتبط