شمار کاربران اینترنت در چین از مرز ۱ میلیارد نفر فراتر رفت

بر اساس اعلام منابع اطلاعاتی آنلاین در حال حاضر تعداد کاربران اینترنت در کشور چین از مرز ۱ میلیارد نفر فراتر رفته است. کمپانی‌های حوزه فناوری نظیر گروه هلدینگ علی‌بابا با ارائه خدمات مختلف از خرید آنلاین گرفته تا پرداخت قبوض به تدریج تعداد بیش‌تری از مردم ساکن پرجمعیت‌ترین کشور جهان را به‌سوی خود جذب نموده و این پدیده به رشد شمار کاربران اینترنت در چین کمک کرده است.

بر اساس اعلام مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین (CNNIC) تعداد کاربران اینترنت در این کشور طی ماه ژوئن امسال حدودا برابر با ۱.۰۱ میلیارد نفر بوده است. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بایستی خاطرنشان کرد که تعداد مخاطبان اینترنت در این کشور آسیایی برای نخستین بار از مرز ۱ میلیارد نفر فراتر رفت. در عین‌حال سطح نفوذ اینترنت در چین نیز به ۷۱.۶ درصد افزایش یافته است.

طی دوره مورد اشاره در گزارش، سرویس‌های تحویل (Delivery) کالا یا خدمات رشد ۱۵ درصدی را تجربه کردند و جمعیت پایگاه مشتریان آن‌ها به ۴۶۸ میلیون نفر رسید. خدمات تاکسی‌رانی طی ۱ سال گذشته با رشد ۱۷ درصدی مواجه شد و تعداد کاربران آن به ۳۹۶ میلیون نفر افزایش یافت. پلتفرم‌های پخش ویدیو نظیر ورژن چینی تیک‌تاک موسوم به Douyin نیز رشد ۶ درصدی را تجربه نموده و تعداد کاربران این پلتفرم به ۹۴۳ میلیون نفر رسید.

شمار بینندگان سرویس‌های پخش آنلاین نیز با رشد ۱۳ درصدی به ۶۳۷ میلیون نفر رسید. همچنین شمار خریداران آنلاین طی این دوره به ۸۱۲ میلیون نفر رسید؛ رقمی که از رشد ۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل حکایت دارد. در بخش سیستم‌های پرداخت که سرویس‌های Alipay شرکت علی‌بابا و وی‌چت شرکت Tencent بر آن سیطره دارند نیز شمار کاربران با رشد ۸ درصدی به ۸۷۲ میلیون نفر رسید.

شمار کاربران اینترنت در چین از مرز ۱ میلیارد نفر تجاوز کرد

افزایش تعداد کاربران اینترنت در چین طی سال گذشته عمدتا از این واقعیت ناشی می‌شود که در دوران شیوع فراگیر ویروس کرونا بسیاری از مردم ناچارا بیش‌تر وقت خود را درون منزل سپری کردند. مردم در دوران اجرای قرنطینه به استفاده از بسترهای خدمات تجارت الکترونیکی بیش از پیش عادت کردند. این پدیده موجب شد تا پرداخت از طریق سرویس‌های اینترنتی و استفاده از سایر خدمات آنلاین به بخشی لاینفک از زندگی روزمره بسیاری از ساکنان چین تبدیل شود. در نتیجه غول‌های فناوری نیز برای جذب مخاطبان بیش‌تر تلاش نموده و تاثیرات آن‌ها بر زندگی مردم با سرعت زیادی در حال افزایش است.

بنابراین طی چند ماه گذشته مقامات چینی در راستای تشدید مقررات سخت‌گیرانه حوزه فناوری و برخی صنایع مرتبط اقدامی را اجرا نموده‌اند. به‌عنوان مثال قانون امنیت داده‌ها طی ماه سپتامبر امسال در چین اجرا می‌شود. این قانون به نظارت بهتر بر فرآیند پردازش اطلاعات کمک می‌کند.

از زمان صدور مجوزهای تجاری ۵G در چین تقریبا ۲ سال گذشته است. به‌دنبال بهبود مستمر طراحی بنیادی و ساختار فناوری ۵G و کاهش پیوسته قیمت اسمارت‌فون‌های ۵G، موجی از مهاجرت به سوی تکنولوژی ۵G در چین به‌راه افتاده است. اخیرا داده‌های تجاری آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین نشان داد که تعداد کل گوشی‌های موبایلی فروخته شده در بازار چین طی ماه‌های ژانویه تا جولای امسال به ۲۰۳ میلیون دستگاه رسید. این رقم از رشد ۱۵.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل حکایت دارد.

مطالب مرتبط