اخبار جدیدتکنولوژیرویداد ها

شاهکار مهندسی اسپیس‌ ایکس در پرواز استارشیپ

پنجمین پرواز اسپیس ایکس در تگزاس

اسپیس‌ ایکس در پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ خودش موفق شد برای اولین بار بوستر عظیم موشک رو با استفاده از بازوهای مکانیکی بزرگ به سکوی پرتابش تو تگزاس برگردونه. این اتفاق یک شاهکار جدید مهندسی به حساب میاد که نشون میده اسپیس‌ ایکس چقدر به ساخت موشکی که بتونه برای مأموریت‌های ماه و مریخ قابل استفاده مجدد باشه، نزدیک شده.

بوستر “سوپر هوی” ساعت ۷:۲۵ صبح به وقت محلی (۱۲۲۵ به وقت گرینویچ) از بوکا چیکا تگزاس پرتاب شد. بعد از جدا شدن از موشک دوم تو ارتفاع ۷۰ کیلومتری، سوپر هوی به زمین برگشت، که این بخش از آزمایش خیلی هیجان‌انگیز بود. سوپر هوی سه تا از ۳۳ موتور رپتور خودش رو دوباره روشن کرد تا سرعت پایین اومدنش رو کم کنه و درست به سمت سکوی پرتاب و برج پرتاب که از اونجا بلند شده بود، حرکت کنه. این برج بیشتر از ۴۰۰ فوت ارتفاع داره و دو تا بازوی فلزی بزرگ در بالای خودش داره.

با صدای غرش موتورهایش، این بوستر ۷۱ متری به بازوهای برج پرتاب رسید و با کمک میله‌های کوچکی که زیر باله‌های جلویی داشت، به بازوها قفل شد.

اسپیس‌ ایکس استارشیپ

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ ایکس، بعد از موفقیت این فرود توی شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) نوشت: «برج موشک رو گرفت!!» و مهندسان اسپیس‌ایکس که جریان زنده رو می‌دیدن، با تشویق و شادی واکنش نشون دادن.

این روش جدید برای گرفتن و فرود موشک، یکی دیگه از پیشرفت‌های اسپیس‌ ایکس برای ساخت موشکیه که می‌تونه به طور کامل قابل استفاده مجدد باشه. هدف این موشک بردن بارهای بیشتر به مدار، انتقال انسان به ماه برای ناسا و در نهایت سفر به مریخه، همون جایی که ماسک رویای رسیدن بهش رو داره.

از طرف دیگه، استارشیپ، که مرحله دوم این سیستم موشکیه، با سرعت ۱۷,۰۰۰ مایل بر ساعت تو ارتفاع ۸۹ مایلی زمین به سمت اقیانوس هند نزدیک استرالیا حرکت کرد تا بعد از حدود ۹۰ دقیقه یک فرود کنترل‌شده تو آب رو نمایش بده.

وقتی استارشیپ به‌صورت افقی وارد جو زمین شد، دوربین‌های داخلی تصویری از پلاسماهای بنفش‌گونه‌ای نشون دادن که به خاطر حرارت شدید ناشی از ورود به جو ایجاد شده بود. این بار استارشیپ نسبت به آزمایش قبلی که تو ماه ژوئن انجام شد و کاشی‌های حرارتی‌اش آسیب دیدن، سالم‌تر به نظر می‌رسید و یکی از موتورهای خودش رو روشن کرد تا برای فرود شبیه‌سازی‌شده آماده بشه.

جریان زنده اسپیس‌ایکس نشون داد که موشک تو آب‌های اطراف استرالیا فرود اومده و بعد به پهلو افتاده و مأموریتش رو تموم کرده.

یک دوربین دیگه که تو نزدیکی محل فرود مستقر بود، انفجار بزرگی رو نشون داد که مهندسان اسپیس‌ایکس از خوشحالی فریاد می‌کشیدن. معلوم نبود که این انفجار از قبل برنامه‌ریزی شده بوده یا به خاطر نشتی سوخت اتفاق افتاده. ماسک گفت که موشک «دقیقاً روی هدف فرود اومده!»

استارشیپ که اولین بار تو سال ۲۰۱۷ توسط ماسک رونمایی شد، چند بار تو مراحل مختلف آزمایش منفجر شده بود، ولی بالاخره تو ماه ژوئن برای اولین بار یک پرواز کامل رو با موفقیت تموم کرد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا هم روز شنبه مجوز پنجمین پرتاب آزمایشی اسپیس‌ایکس رو صادر کرد، بعد از هفته‌ها کشمکش بین این شرکت و نهاد نظارتی در مورد سرعت صدور مجوزها و جریمه‌هایی که به اسپیس‌ایکس به خاطر موشک فالکون ۹ اعمال شده بود.

مطلب پیشنهادی

معرفی کارت‌ گرافیک RTX 5090 و RTX 5080 و RTX 5070 در کنفرانس CES

حلقه هوشمند اپل خود را وارد رقابت با سامسونگ می‌کند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا