ساترا حذف اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو در گوگل پلی را پیگیری می‌کند

ساترا با محکوم‌ کردن حذف اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو از گوگل‌ پلی، اعلام کرد پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی را به‌صورت جدی دنبال می‌کند.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با صدور بیانیه‌ای، حذف اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو در گوگل‌ پلی را اقدامی غیر حرفه‌ای اعلام کرد و هدف از این اقدام را تضعیف حاکمیت رسانه‌ای کشور دانست. ساترا همچنین از پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی و انجام نامه‌نگاری‌هایی با نهادهای رگولاتوری و قضایی بین‌المللی خبر داد.

شرکت گوگل در هفته‌های اخیر برنامک‌های مؤثر و پرکاربرد ایرانی را هدف اقدامات حذفی قرار داده است. این رویه غیر منطقی که از ماه گذشته با حذف پلتفرم روبیکا و ذره‌بین شروع شد، با وجود گمانه‌زنی‌های اولیه مبنی بر وجود منشأ داخلی برای آن، در هفته گذشته به سایر پلتفرم‌ها از جمله پلتفرم‌های مطرح دیگری در حوزه صوت و تصویر فراگیر رسید. این اقدام، عملی غیر حرفه‌ای و نشان‌دهنده رویکرد جانبدارانه علیه مسیر پیش‌رونده صنعت بومی تکنولوژی‌های ارتباطی و رسانه‌ای و با هدف تضعیف حاکمیت رسانه‌ای کشور است.

ساترا اذعان کرده که حوزه فناتحریم (Tech Sanction) در تضاد با اصل بی‌طرفی (Neutrality) به‌عنوان پایه توسعه اکوسیستم مبتنی بر اینترنت و تنها با توجیه سیاسی در حال پیگیری است و هیچ‌گونه توجیه فنی، حقوقی و عرفی قابل دفاعی ندارد. طبق اعلام ساترا، چنین اقداماتی نشان می‌دهد که «رویه محدودکننده در برابر اپلیکیشن‌های ایرانی، مسئله‌ای غیر مرتبط با مسائل داخلی است» و مقابله با آن نیاز به اتحاد و هم‌افزایی و همکاری عمومی دارد. ساترا اضافه کرده که «بهره‌برداری از این مسئله جهت استفاده له یا علیه موضوعات داخلی رویکردی اشتباه و هزینه‌زا است.»

ساترا با محکوم‌ کردن این اقدامات اعلام کرده است که پیگیری‌های خود را به‌صورت جدی دنبال می‌کند؛ به‌علاوه از آنجا که «این سیاست‌ها فقط به حوزه صوت و تصویر فراگیر محدود نشده است»، قصد دارد با یک حرکت بین دستگاهی و استفاده از ظرفیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز ملی فضای مجازی، احقاق حقوق فعالان تکنولوژی و این صنعت را پیگیری کند. ساترا در اولین اقدام، نامه‌نگاری‌های واحد بین‌الملل خود با پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی را با نهادهای رگولاتوری و قضایی بین‌المللی آغاز کرده است و در روزهای آینده نیز انجام برخی اقدامات در این مورد را در دستور کار دارد.

مطالب مرتبط