رگولاتور بریتانیا: خرید Figma توسط ادوبی به رقابت در بازار آسیب می‌زند

سازمان CMA معتقد است که خرید فیگما توسط ادوبی به بازار نرم‌افزارهای طراحی آسیب می‌رساند و این معامله را موقتاً تعلیق کرده است.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) می‌گوید معامله ۲۰ میلیارد دلاری ادوبی برای خرید پلتفرم فیگما به بازار نرم‌افزارهای طراحی آسیب می‌رساند. این سازمان تکمیل این معامله را موقتاً تا زمانی که نگرانی‌های رقابتی برطرف شود، متوقف کرده است. پیش‌ازاین، اتحادیه اروپا نیز هشدار داده بود که این خرید به رقابت سالم در بازار نرم‌افزارهای طراحی صدمه می‌زند و درصدد لغو این معامله برآمده بود.

براساس گزارش سازمان CMA بریتانیا، اگر این معامله به‌شکل فعلی انجام شود، رقابت در بازارهای نرم‌افزارهای طراحی، ویرایش تصویر و تصویرسازی از بین می‌رود. فیگما یکی از بزرگ‌ترین رقبای ادوبی در بازار نرم‌افزارهای طراحی محسوب می‌شود و CMA می‌گوید که ادغام این دو شرکت‌ برنامه‌های بزرگی مثل ادوبی فتوشاپ و Illustrator را بی‌رقیب می‌کند.

تلاش سازمان CMA برای جلوگیری از ادغام فیگما در ادوبی

فیگما در کنار برنامه وایت‌بردینگ FigJam، بیشتر بر طراحی یوایکس، نمونه‌سازی اولیه و طراحی محصول تمرکز دارد تا تصویرسازی دیجیتال و طراحی گرافیک؛ اما این شرکت تا همین اواخر مستقیماً در بازار یوایکس و طراحی محصول با ادوبی رقابت می‌کرد. در اوایل سال ۲۰۲۳، ادوبی امکان خرید نرم‌افزار طراحی محصول خود، یعنی ادوبی XD را از دسترس خارج کرد؛ همچنین این شرکت توسعه سرویس طراحی محصول جدید خود را کنار گذاشت. گروه تحقیقاتی CMA معتقد است که این اقدامات ادوبی زمینه‌ساز خرید Figma بوده است.

هدف اصلی CMA ممنوعیت کامل خرید یا واگذاری این شرکت در هر بازاری است که منجر به کاهش رقابت شود؛ به عبارت دیگر، وقتی که رقبای ادوبی حذف یا ادغام شوند، مصرف‌کنندگان با مشکل مواجه می‌شوند و راهی جز انتخاب نرم‌افزارهای ادوبی برای ویرایش تصویر نخواهند داشت.

CMA همچنین پذیرای پیشنهادهای هریک از طرفین خواهد بود، اما این سازمان اساساً به Adobe می‌گوید تا زمانی که فتوشاپ و ایلاستریتور را در اختیار دارد، نمی‌تواند فیگما را داشته باشد. مطمئناً تصمیم ساده‌ای برای ادوبی نخواهد بود که دو برنامه محبوب‌ خود را از سرویس Creative Cloud، که در سال گذشته به ۳۰ میلیون مشترک پولی رسید، حذف کند.

«مارگو دالی»، رئیس گروه مستقلی که تحقیقات CMA را انجام می‌دهد، می‌گوید:

«بخش طراحی دیجیتال نزدیک به ۶۰ میلیارد پوند برای بریتانیا ارزش دارد که ۲.۷ درصد از اقتصاد ملی آن را شامل می‌شود. این بخش بیش از ۸۵۰ هزار نفر را در کارهای مرتبط استخدام کرده است. نرم‌افزاری که این بخش استفاده می‌کند برای موفقیت آن بسیار مهم است، بنابراین CMA از همان ابتدا روی این موضوع متمرکز بود که این ادغام تأثیر منفی بر چنین بخش مهمی از اقتصاد بریتانیا نداشته باشد.»

البته این سازمان هنوز تصمیم نهایی خود را دراین‌باره نگرفته است. ادوبی و فیگما تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۸ آذرماه) فرصت دارند تا به تحقیقات CMA پاسخ دهند. تصمیم نهایی این سازمان در تاریخ ۲۵ فوریه (۶ اسفندماه ۱۴۰۲) صادر خواهد شد.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط