روسیه اعضای گروه حملات باج‌افزاری REvil را دستگیر کرد

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) خبر داد که شماری از اعضای گروه باج‌افزاری REvil را دستگیر کرده و به فعالیت این گروه هکری پایان داده است. در این عملیات ۱۴ نفر از اعضای احتمالی گروه REvil که در حمله به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان‌های آمریکا نقش داشتند، دستگیر شدند.

FSB در بیانیه‌ای که در وب‌سایتش منتشر کرده می‌گوید پس از دریافت اطلاعات از سوی آمریکا دست به انجام این کار زده است. وب‌سایت این گروه تیر ماه امسال از دسترس خارج شد اما گفته می‌شود که آن‌ها در ۱۲ ماه اخیر شماری از خطرناک‌ترین حملات سایبری جهان از جمله حمله به شرکت خط سوخت آمریکایی «کولونیال پایپ‌لاین» را انجام داده بودند.

روسیه نزدیک به ۶ میلیون دلار پول، ۶۰۰ هزار دلار رمز ارز، چندین کامپیوتر و ۲۰ ماشین مدل بالا از این گروه ضبط کرده است. افراد بازداشتی حالا مطابق با قوانین روسیه با اتهام گردش غیرقانونی اشکال مختلف پول روبرو هستند. اسامی این افراد هنوز اعلام نشده است.

روسیه و آمریکا احتمالا در این عملیات با هم همکاری داشته‌اند

در بیانیه FSB آمده است: «در نتیجه همکاری FSB و وزارت امور داخلی روسیه، این گروه جرایم سازمان‌یافته متلاشی شد و زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد استفاده در فعالیت‌های تبهکارانه نیز از دسترس خارج گردید.»

گروه REvil تیر ماه امسال به شرکت نرم‌افزاری Kaseya حمله کرد و فعالیت بیش از ۲۰۰ شرکت آمریکایی را تحت تاثیر قرار داد. این گروه در آن زمان از قربانیان درخواست ۷۰ میلیون دلار باج کرده بود.

دستگیری این هکرها در شرایطی اتفاق افتاده که مقامات آمریکا و روسیه هفته گذشته بر سر استقرار نیروهای روس در نزدیکی مرز اوکراین با هم گفتگو کرده بودند. اگرچه مقام دولت بایدن معتقد است که این دستگیری‌ها ارتباطی به گفتگوها نداشته، اما برخی تحلیلگران باور دارند که آمریکا و روسیه برای اولین بار در هشت سال اخیر در این عملیات با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

 

منبع: دیجیاتو

دوره آموزشی CCNA

مطالب مرتبط