رشد ۵۰ درصدی استفاده از مواد بازیافتی در تولید محصولات اپل

اپل همزمان با فرارسیدن روز زمین در تاریخ ۲ اردیبهشت‌ ماه، ضمن معرفی دستگاه بازیافت جدیدی به نام «Taz»، گزارش پیشرفت زیست محیطی ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد که در آن به این موضوع اشاره شده که این شرکت توانسته در سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد مواد موجود در محصولات خود را از مواد بازیافتی تامین کند. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این شرکت مشتاق است تا پیش از فرارسیدن روز زمین به شکلی نشان دهد به محیط زیست اهمیت می‌دهد. براساس آنچه اپل به آن اشاره کرده، استفاده از مواد بازیافتی در سال مالی ۲۰۲۱ جهش چشمگیری داشته است و در ۸ محصول جدید حداقل ۲۰ درصد مواد بازیافتی به کار گرفته شده است.

استفاده از طلای بازیابی شده در برد آیفون

این مواد بازیافتی شامل استفاده از طلای بازیابی تایید شده در بردهای اصلی و ماژول دوربین آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو می‌شود. همچنین استفاده مجدد از کبالت، عناصر خاکی کمیاب و تنگستن در طول سال گذشته مالی بیش از دو برابر افزایش داشته است.

برای اولین بار اپل در تولید موبایل خود، از طلای بازیابی شده در آبکاری برد منطقی اصلی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو و ​​همچنین سیم دوربین جلو و دوربین عقب دستگاه استفاده کرده است. اپل می‌گوید انجام چنین کاری نقطه عطفی در تولید محصولات این شرکت از مواد بازیافتی محسوب می‌شود. گفتنی است اپل این طلای بازیابی شده را از محصولات دور ریخته شده شرکت بازیافت کرده است.

اپل همچنین اعلام کرده که قصد دارد تقریبا استفاده از مواد پلاستیکی را در بسته بندی‌های خود حذف کند. در همین راستا این شرکت در سال ۲۰۲۱ تنها در حدود ۴ درصد از مواد بسته بندی را از پلاستیک استفاده کرده و آیفون‌های جدید اولین گوشی‌های اپل هستند که بدون مواد بسته‌بندی پلاستیکی عرضه می‌شوند. اپل امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ استفاده از پلاستیک در بسته بندی‌های خود را به صورت کامل حذف کند.


دستگاه بازیافت جدید اپل

دستگاه بازیافت جدید اپل به نام Taz از فناوری شبیه خردکن برای جدا کردن آهن از ماژول‌های صوتی و بازیابی عناصر کمیاب خاکی استفاده می‌کند. این دستگاه اکنون می‌تواند ۲۳ مدل آیفون را بازیافت کند. اپل می‌گوید با کمک این دستگاه توانسته استفاده از تنگستن بازیافتی، مواد معدنی کمیاب خاکی و کبالت را در سال مالی ۲۰۲۱ دو برابر کند.

ربات‌های بازیافت اپل اجزای آیفون را جدا می‌کنند. سپس طلا و مس به کار رفته شده در آن را بازیابی کرده و برای استفاده مجدد آماده می‌کنند. انجام چنین کاری از استخراج ۲۰۰۰ متریک تن سنگ جلوگیری می‌کند. ممکن است در یک تن موبایل ۸۰ برابر بیشتر از یک تن مواد معدنی طلا وجود داشته باشد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش به این موضوع اشاره شده که اپل تعمیر محصولاتش را در مراکز تعمیر آسان‌تر کرده و به برنامه تعمیر Self Service اشاره کرده است. هرچند هنوز در مورد برنامه دقیق آن در سال ۲۰۲۲ صحبتی مطرح نشده است.

 

منبع: دیجیاتو

مطالب مرتبط