هوش مصنوعی

رشد ۲۵ درصدی هزینه‌های سیستم‌های مرکز داده تحت تأثیر هوش مصنوعی

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که هزینه‌های IT جهانی در سال 2024 از 5 تریلیون دلار فراتر خواهد رفت که نسبت به سال 2023 رشد 7.5 درصدی دارد. طبق گزارش گارتنر، تقاضای بی‌سابقه برای زیرساخت‌های مرکز داده عامل اصلی این افزایش است.

 

بر اساس آخرین پیش‌بینی جهانی گارتنر، هوش مصنوعی تولیدی باعث افزایش قابل توجهی در هزینه‌های IT می‌شود و بیشترین افزایش مربوط به زیرساخت‌های مرکز داده است. این شرکت تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کند که سیستم‌های مرکز داده ۲۵.۳ درصد رشد خواهند داشت که عمدتاً به دلیل خدمات هوش مصنوعی و خدمات تخصصی مبتنی بر GPU برای پردازش‌های هوش مصنوعی است.

این پیش‌بینی به دلیل رشد سریع تقاضا برای سرورهای هوش مصنوعی، از پیش‌بینی‌های قبلی گارتنر در اوایل سال جاری فراتر رفته است. جان-دیوید لاولوک، معاون تحلیلگر برجسته گارتنر، اعلام کرد که هزینه کلی سرورها از ۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ و سپس به ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ خواهد رسید.

پیش‌بینی می‌شود که ارائه‌دهندگان خدمات در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار برای سرورهای هوش مصنوعی هزینه کنند و کمبود GPU عامل محدودکننده اصلی در این بازار است. لاولوک تأکید کرد که افزایش هزینه‌های سرور هوش مصنوعی پایه‌ای قوی برای ظرفیت هوش مصنوعی تولیدی ایجاد می‌کند که تأثیرات گسترده‌ای بر سایر دسته‌های IT خواهد داشت.

“ظرفیت‌هایی که برای ساخت و ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌شود، چه به صورت خارجی به مشتریان فروخته شود یا برای توسعه داخلی استفاده شود، پایه‌ای قوی برای ظرفیت هوش مصنوعی تولیدی ایجاد می‌کند. این هزینه‌ها به تمامی دسته‌های دیگر ما منتقل می‌شوند,” لاولوک اظهار داشت. “این رشد در هزینه‌های سرور هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از چرخه‌های فناوری قبلی است.”

انتظار می‌رود که هزینه‌های IT در سال ۲۰۲۴ به ۵.۲۶ تریلیون دلار برسد که نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش ۷.۵ درصدی دارد.

سایر بخش‌هایی که گارتنر افزایش هزینه‌ها در آن‌ها را پیش‌بینی کرده است عبارتند از:

خدمات ابری: زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) رشد ۲۲.۴ درصدی خواهد داشت، با تقویت خدمات GPU به عنوان یک سرویس و پیشنهادات زیرساخت هوش مصنوعی.
نرم‌افزار: قابلیت‌های هوش مصنوعی تولیدی که به برنامه‌های موجود اضافه می‌شوند باعث رشد ۱۲.۶ درصدی در هزینه‌های نرم‌افزار خواهند شد.
خدمات IT: با افزایش تقاضا برای پیاده‌سازی و مشاوره هوش مصنوعی، بخش خدمات رشد ۷.۱ درصدی خواهد داشت.
دستگاه‌ها: این دسته ۱۱.۷ درصد رشد خواهد داشت، که تا حدودی به دلیل گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی آماده برای هوش مصنوعی است.
ابزارهای بهره‌وری: بازار ایمیل ابری و نویسندگی ۲۸.۲ درصد رشد خواهد داشت، عمدتاً به دلیل ویژگی‌های هوش مصنوعی مانند کوپایلوت مایکروسافت.
گارتنر اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ در پروژه‌های هوش مصنوعی تولیدی، ابزارها و سفارشی‌سازی محصولات موجود سرمایه‌گذاری می‌کنند و ادغام سریع فناوری‌های هوش مصنوعی تولیدی در صنایع مختلف نیاز به زیرساخت‌های قدرتمندتر مرکز داده را ایجاد کرده است. افزایش غیرمنتظره در هزینه‌های سخت‌افزار مرتبط با هوش مصنوعی باعث شده که پیش‌بینی سیستم‌های مرکز داده به طور قابل توجهی تقویت شود.

لاولوک در بیانیه‌ای اعلام کرد : “نیازهای قدرت محاسباتی هوش مصنوعی تولیدی در سراسر مرکز داده حس می‌شود و هزینه‌ها در این بخش نشان‌دهنده این تقاضای بی‌سابقه است,”

برای کسب اطلاعات بیشتر خبر “استفاده از هوش مصنوعی در مراکز داده” را دنبال کنید

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا