خداحافظی با تاچ‌بار؛ اپل تولید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی را متوقف کرد

با معرفی مدل‌های جدید MacBook pro 14 و ۱۶ اینچی، اپل تولید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی دارای تاچ بار را متوقف کرد.

رویداد Scary Fast اپل برای طرفداران مک یک رویداد غیرمنتظره اما خوشایند بود. در این رویداد، اپل رسماً به عمر یکی از بحث برانگیزترین لپ‌تاپ‌های خود، یعنی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به تاچ بار پایان داد. سال‌هاست این مدل با مشخصات حرفه‌ای و کیفیت ساخت فوق‌العاده یک محصول عالی به شمار می‌آمد. اما از زمانی که مک‌بوک‌ها به تراشه‌های اپل مهاجرت کردند و با عرضه لپ‌تاپ‌های جدیدتر، محبوبیت مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی کمتر شد. با این توصیفات، اقدام اپل برای توقف تولید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی جای تعجب ندارد.

این لپ‌تاپ در سال ۲۰۱۶ با معرفی تاچ‌ بار طرفداران و منتقدانی پیدا کرد. در آن زمان این لپ‌تاپ دستخوش تغییراتی همچون شاسی نازک‌تر، تغییراتی در کیبورد، ترک‌پد بزرگ‌تر، تاچ‌آیدی و حذف تمامی پورت‌ها به‌جز پورت‌های تاندربولت و جک هدفون شد. اضافه‌شدن تاچ بار یک ویژگی خاص بود. برخی از مردم نوآوری و تاچ‌ بار «جادویی» را دوست داشتند، درحالی‌که برخی دیگر آن را ناشیانه و نه‌چندان مفید می‌دانستند. اپل درنهایت تاچ‌ بار را با معرفی جدیدترین مدل‌های مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی حذف کرد.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی دارای تاچ بار؛ یک خرید غیرمنطقی

در سال ۲۰۲۳، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی لپ‌تاپ خوبی تلقی می‌شود اما دیگر ارزش خرید ندارد. مدل پایه آن با تراشه M2 تقویت شده بود. این لپ‌تاپ به‌صورت استاندارد ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قابل‌ارتقا در بازار حضور داشت. این مشخصات برای کارهای روزمره و سبک خوب بود اما پسوند «پرو» دیگر برای آن مناسب به‌نظر نمی‌رسید. به‌خصوص زمانی که مک‌بوک ایر جدید بسیار عملکرد قوی‌تری ارائه می‌دهد و البته مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با نمایشگر بهتر و پورت‌های بیشتر کاربران حرفه‌ای را به‌سمت خود می‌کشاند. بااین‌وجود، اپل سال‌ها ادعا می‌کرد که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این شرکت باقی خواهد ماند.

اپل مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو را به‌عنوان یک محصول مقرون‌به‌صرفه عرضه کرد. قیمت مدل ۱۳ اینچی از ۱۲۹۹ دلار شروع می‌شد و ارزان‌ترین مدل ۱۴ اینچی ۱۹۹۹ دلار بود. اکنون با معرفی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه جدید M3 و قیمت ۱۵۹۹ دلار، خرید مدل ۱۳ اینچی دیگر منطقی نیست و این دستگاه از بازار خارج می‌شود.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط