سامسونگ به دنبال خالی کردن انبارها از حافظه‌های قدیمی و آماده کردن بازار برای رم‌هایDDR5

 

سامسونگ معمولاً با نزدیک شدن به تاریخ عرضه نسل جدید حافظه‌های رم سعی می‌کند تا انبارهای خود را از محصولات نسل قبل خالی کرده و هزینه‌های مربوط به تولید آن‌ها را کاهش دهد. در همین راستا به نظر می‌رسد که روند تولید حافظه‌های DDR4 کندتر شده و سامسونگ بر روی فروش حداکثری حافظه‌های مقرون به صرفه متمرکز شده است.

سامسونگ جدیدا هزینه‌های مربوط به تولید تراشه‌های DDR4 را کمتر کرده است، تا بتواند روند تولید حافظه‌های نسل جدید DDR5 را با سرعت بیشتری پیگیری کند. علاوه بر این شاهد کاهش تولید رم‌های DDR3 توسط این شرکت و تمرکز بر روی استراتژی فروش حداکثری حافظه‌های مقرون به صرفه DDR4 هستیم.

سامسونگ امیدوار است که با این استراتژی نه تنها انبارهای خود را از حافظه‌های رم قدیمی DDR3 خالی کند، بلکه فرصت و فضای کافی برای تولید نسل جدید حافظه‌های رم را داشته و بتواند آن‌ها را به استاندارد جدید سیستم‌ها و دستگاه‌های موجود در بازار تبدیل کند.

 

نه تنها سامسونگ، بلکه شرکت SK Hynix هم رویکرد مشابهی در پیش گرفته و برای حذف تدریجی رم‌های DDR3، ظرفیت‌های تولید حافظه‌های DDR5 خود را افزایش داده است.

به گزارش منابع کره‌ای، تأمین‌کنندگان بازار رم‌های DDR3 همچنان از روند حفظ سفارش سامسونگ پیروی می‌کنند تا انبارهای خود را آماده دریافت محصولات جدید کنند، این درحالی است که تغییرات به‌وجود آمده در قیمت‌گذاری DRAM‌ برای مصرف‌کننده قرار است منجر به افزایش قیمت‌ها طی چند ماه آینده شود.

با وجود اینکه سامسونگ هزینه‌های مربوط به تولید را کاهش داده و طی یک ماه گذشته قیمت حافظه ۴ گیگابایت DDR4 نیز نزدیک به ۸ درصد کم‌تر شده است، اما بازهم هزینه‌های تولید حافظه از نظر این شرکت غیرمعقول ذکر شده است. تحلیلگران انتظار دارند تا پایان سه‌ماهه جاری قیمت DRAM در سطح بازار ۱۵ درصد کاهش یابد. البته این نگرانی وجود دارد که با استراتژی فعلی شرکت‌های تولیدکننده سطح فعلی رشد DRAM در بازار جهانی محدود شود.

 

این اولین بار نیست که سامسونگ استراتژی‌های قیمت‌گذاری بسیار تهاجمی اتخاذ کرده و تغییرات اساسی در ساختار قیمت‌گذاری صنعت سخت‌افزارهای رایانه‌ای ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۵ نیز این شرکت گزارش داد که تولید ماژول‌های DDR4 را در راستای افزایش سهم بازار خود، کاهش می‌دهد.

 

این حرکت سامسونگ باعث شد تا چندین شرکت فروشنده ماژول حافظه تأثیرات منفی آن را احساس کنند. پس از مدتی شرکت‌های سازنده تجهیزات (OEMها) تصمیم گرفتند تا تراشه‌های مورد نیاز خود را مستقیماً از سامسونگ خریداری کرده و شرکت‌های فروشنده را از معادلات خود حذف کنند. در نهایت به دلیل هزینه بسیار زیاد تمام تولیدکنندگان به سمت تکنولوژی ساخت ۲۰ نانومتری حرکت کردند.

در آن زمان کاهش قیمت ماژول‌های DDR3 باعث شد تا روند پذیرش حافظه‌های نسل جدید سریع‌تر شده و سامسونگ سود بسیار زیادی از بازار به جیب بزند.

 

منبع:    shahrsakhtafzar

مطالب مرتبط