حمله سایبری به شرکت‌های صنعت بازی؛ اول راک‌استار و سونی، حالا Ubisoft

یوبی‌سافت، ناشر بازی‌های پرفروش Assassin’s Creed و The Crew Motorfest، قربانی جدید هکرها شد.

صنعت بازی‌سازی چند سالی است که از دست هکرهای باج‌گیر روی آرامش را نمی‌بیند. تقریباً هر سال یک یا چند شرکت مطرح قربانی هکرهایی می‌شوند که شاید در نگاه اول کارشان را با هدف تفریح توجیه کنند؛ اما در اصل، هدفی به‌جز سرقت اطلاعات و باج‌گیری از شرکت‌های تولیدکننده بازی‌ها ندارند.

در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ۱۴۰۱)، نوجوان ۱۸ ساله‌ای به نام آریون کورتاج با هک‌کردن سرورهای راک‌استار گیمز، ۹۰ دقیقه از گیم‌پلی GTA VI را فاش کرد. این کاری چند روز پیش و با گذشت بیش از یک سال از این اتفاق، به صدور حکم حبس ابد در زندان بیمارستانی برای او منجر شد.

در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲)، شرکت اینسامنیاک گیمز، توسعه‌دهنده سری بازی‌های Marvel’s Spider-Man، قربانی بعدی هکرها بود. در آن هک، بخش زیادی از اطلاعات بازی در دست‌ ساخت Marvel’s Wolverine دراختیار مردم قرار گرفت.

سونی می‌گوید برای پیداکردن افرادی که این بازی را از سرورها دانلود کرده‌اند، تلاش می‌کند؛ اما این هک روی تیم توسعه‌دهنده‌ی این بازی تأثیر منفی گذاشته است.

حالا و در اقدامی جدید، ظاهراً هکرها به‌سراغ یوبی‌سافت رفته‌اند. به‌گفته‌ی کاربری در شبکه اجتماعی X، در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۹ آذر ۱۴۰۲)، هکری به‌مدت ۴۸ ساعت در سرورهای Ubisoft حضور داشته است.

یوبی‌سافت بلافاصله از دسترسی هکر به حدود ۹۰۰ گیگابایت از اطلاعات ذخیره‌شده در سرورهایش مانع شد؛ اما تکرار پیاپی این حملات هکری، دورنمای جالبی را برای آینده‌ی صنعت بازی‌سازی ترسیم نمی‌کند.

به‌گفته‌ی کارشناسان، این موج حملات اخیر صرفاً بخش کوچکی از حملات باج‌افزاری است و نگرانی از بابت امنیت شرکت‌های بازی‌سازی را افزایش می‌دهد.

یکی از حملات هکری بزرگ در صنعت بازی‌سازی، هک‌شدن پلی‌استیشن نتورک (شبکه‌ی آنلاین کنسول بازی پلی استیشن) در ۱۷ تا ۱۹ آوریل ۲۰۱۱ (۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۳۹۰) و سرقت اطلاعات بیش از ۷۷ میلیون حساب کاربری فعال در این شبکه بود.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط