تلاش اتحادیه اروپا برای اجباری کردن درگاه USB-C در همه دستگاه‌ها

تلاش اتحادیه اروپا برای اجباری کردن درگاه USB-C در همه دستگاه‌ها

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا اخیرا از تصمیم خود برای الزام تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی به استفاده از درگاه شارژ USB-C در محصولاتشان خبر داد.

این طرح می‌تواند تاثیر محسوسی روی شرکت اپل داشته باشد که علی‌رغم استفاده اغلب رقبایش از درگاه USB-C، همچنان درگاه لایتنینگ را در آیفون‌های خود به کار می‌برد. حال قوانین جدید اتحادیه اروپا که با هدف کاهش ضایعات الکترونیکی در حال تدوین است، به کاربران اجازه می‌دهد تا از کابل‌ها و شارژرهای موجود برای دستگاه‌های الکترونیکی جدید خود استفاده کنند.

این قوانین علاوه بر گوشی‌های هوشمند، در خصوص سایر محصولات از جمله تبلت، هدفون، اسپیکر قابل‌حمل، کنسول بازی و دوربین نیز صدق خواهد کرد. افزون بر این، تولیدکنندگان می‌بایست در زمینه استانداردهای فناوری‌های شارژ سریع نیز با یکدیگر همکاری کنند و اطلاعات کاملی را در اختیار مشتریان محصولات خود قرار دهند. بر اساس این طرح، مشتریان می‌توانند دستگاه‌های جدید خود را بدون شارژر و پرداخت هزینه آن خریداری کنند.

تیری برتون، کمیسیونر اتحادیه اروپا می‌گوید که طرح مذکور، تنها شامل محصولاتی می‌شود که از شارژ سیمی و نه بدون سیم، استفاده می‌کنند. وی اعلام کرد که ظرفیت‌های زیادی برای نوآوری و توسعه فناوری شارژ وایرلس وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون اروپا در این خصوص عنوان کرد که الزام استفاده از درگاه USB-C تنها برای دستگاه‌هایی است که از کابل برای شارژ بهره می‌برند. بنابراین، اگر دستگاهی کاملا وایرلس شارژ می‌شود، همانند آیفون بدون درگاه اپل که قرار است در آینده عرضه شود، نیازی به رعایت این الزام و استاندارد نخواهد داشت.

اگرچه هنوز این طرح به قانون تبدیل نشده و نیازمند تصویب پارلمان اروپاست، اما در صورت تحقق این امر، تولیدکنندگان ۲۴ ماه وقت خواهند داشت تا محصولات خود را منطبق با این قانون تولید کنند.

طبق بررسی‌های اتحادیه اروپا، تا سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۲۹ درصد از شارژرهای فروخته‌شده در اتحادیه اروپا از استاندارد USB-C برخوردار و ۲۱ درصد نیز به درگاه لایتنینگ مجهز بودند. همچنین نیمی‌ از این شارژها نیز با استاندارد میکرو USB قدیمی‌عرضه شدند. اما اخیرا و با توجه به تصمیم بسیاری از تولیدکنندگان برای استفاده از درگاه USB-C در محصولاتشان، کفه ترازو به سمت این استاندارد سنگینی بیشتری خواهد کرد.

اولین تلاش‌ها برای رسیدن به یک استاندارد شارژ واحد در میان دستگاه‌های هوشمند به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد؛ زمانی که اپل، سامسونگ، هواوی و نوکیا طی توافقی داوطلبانه اعلام کرد که از یک استاندارد مشترک در محصولات خود استفاده خواهند کرد. اما با گذشت چند سال، این صنعت به استفاده از میکرو USB روی آورد و اخیرا نیز استفاده از USB-C در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفت.

شرکت اپل نیز که بیش از سایر شرکت‌ها، تحت تاثیر این قانون جدید قرار گرفت، ضمن مخالفت با این طرح، عنوان کرد این سیاست نگران‌کننده است چراکه این قوانین سخت‌گیرانه در اجباری شدن استفاده از یک نوع درگاه، به جای ترغیب و تشویق نوآوری، باعث خفه کردن و سرکوب آن خواهد شد.

این شرکت پیشتر نیز اعلام کرد که با اجرایی شدن این طرح و عدم سازگاری درگاه‌های لایتنینگ با استاندارد جهان، زباله‌های الکترونیکی بیشتری از طریق دور ریختن این کابل‌ها و شارژرها به وجود خواهد آمد.

منبع:itiran

آموزش دوره Devops

مطالب مرتبط