افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیستم اتوپایلوت تسلا؛ ۱۲ هزار دلار برای رانندگی شبه خودران

ایلان ماسک در تازه ترین توییت خود از افزایش قیمت ۲۰ درصدی برای فعال سازی فناوری رانندگی خودکار این شرکت تحت عنوان (Full self driving) یا FSD خبر داده است. با این حساب بهای فعالسازی این ویژگی جذاب از سوی تسلا حالا به ۱۲ هزار دلار رسیده٬‌ رقمی که در ابتدای معرفی این سامانه ۸ هزار دلار تعیین شده بود و در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ هزار دلار رسیده بود.

براساس توییت ایلان ماسک٬‌ روند افزایش قیمت این آپشن کمک رانندگی همچنان ادامه خواهد داشت. چرا که این سامانه حالا دیگر از حالت تست و آزمایشات اولیه خارج شده و به تکنولوژی‌ای نسبتا کارآمد برای کمک به هدایت خودرو تبدیل شده‌است. هرچند تسلا تاکید دارد که حتی با فعال شدن FSD نیز نباید خودروهای این شرکت را خودران نامید و این سامانه‌ تنها به عنوان دستیار رانندگی کاربرد دارد.

براساس آخرین آپدیت FSD حالا ویژگی‌هایی نظیر تغییر خط حرکتی به شکل اتوماتیک و دور زدن و پیچیدن نیز به سیستم کمک رانندگی نیمه خودران تسلا افزوده‌شده است.

ایلان ماسک پیش از این اعلام کرده بود که همزمان با نزدیک شدن به تکمیل این نرم افزار٬‌ قیمت آن افزایش خواهد یافت و ظرف ماه‌های آتی نیز باید انتظار افزایش مجدد قیمت FSD را داشته باشیم.

همچنین این احتمال وجود دارد که تسلا نسخه‌ای از سامانه خودران خود را برای فروش به سایر خودروسازان نیز عرضه کند٬‌ هرچند هنوز اطلاعات مستندی در این خصوص منتشر نشده‌است اما به نظر می‌رسد که ایلان ماسک به فروش برخی از تکنولوژی‌های نرم افزاری خود می‌اندیشد.

 

منبع: دیجیاتو

دوره آموزشی مهندسی شبکه

مطالب مرتبط