تصاویر جدید از تلسکوپ جیمز وب با نمایش اسکلت کهکشان های دور.

تصاویر جدید ارسالی از تلسکوپ جیمز وب که از اسکلت کهکشان های دور بوده، حیرت کارشناسان و علاقه مندان به نجوم را بر انگیخته است.

عکس جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) گرفته شده است، ساختار گازی پنهان یک کهکشان دوردست را آشکار کرده است .

گره کیهانی گاز، غبار و ستارگان متعلق به کهکشان مارپیچی IC 5332 است که در صورت فلکی مجسمه ساز در فاصله بیش از ۲۹ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. از آنجایی که این کهکشان تقریباً کاملاً رو به روی زمین قرار دارد، بازوهای مارپیچی آن به طرز باورنکردنی به وضوح دیده می شوند.

این اولین بار نیست که از IC 5332 عکس گرفته می شود. این کهکشان ۶۶۰۰۰ سال نوری – تقریباً دو سوم کهکشان راه شیری ما – در گذشته توسط تلسکوپ فضایی هابل تصویربرداری شده بود. اما هابل نمی تواند در ناحیه مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی تصویری شکار کند، در حالی که تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند. در نتیجه، تصویر به‌روزرسانی‌شده حاوی جزئیات بسیار زیادی است که قبلاً مبهم بوده است و کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد.

تصاویر جدید از تلسکوپ جیمز وب با نمایش اسکلت کهکشان های دور.

برای گرفتن این تصویر، تلسکوپ جیمز وب از ابزار مادون قرمز میانی خود استفاده کرد – یک دوربین تخصصی که برای حذف اثرات تداخل مادون قرمز از سایر منابع گرما، باید تا دمای منفی ۴۴۶.۸ درجه فارنهایت (منفی ۲۶۶ درجه سانتیگراد) فوق خنک شود. موقعیت JWST در وسعت سرد فضا، دور از زمین، همچنین برای کمک به تشخیص نور مادون قرمز ضعیف ضروری است، زیرا گرمای سیاره ما سیگنال کهکشان دور را از بین می برد.

رصدخانه فضایی ۱۰ میلیارد دلاری که حدود ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از تلسکوپ فضایی هابل است، در دسامبر ۲۰۲۱ به مکانی پایدار از نظر گرانشی در فاصله ۱ میلیون مایلی (۱.۵ میلیون کیلومتری) از زمین – معروف به نقطه لاگرانژ – در دسامبر ۲۰۲۱ پرتاب شد. JWST پیشرفته ترین تلسکوپ فضایی که تا کنون ساخته شده است، با توانایی نگاه کردن به اتمسفر سیارات فراخورشیدی دور و دیدن اولین فصل از تاریخ کیهان در کم‌نورترین درخشش‌های نور آن – که از میلیاردها سال سفر در سراسر جهان در حال انبساط به فرکانس‌های فروسرخ کشیده شده‌اند.

منبع:کلیک

مطالب مرتبط