به‌لطف کروم، رقابت ویندوزی با اپل شدیدتر خواهد شد

 

با توسعه‌ی نسخه‌ی بومی کروم برای لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر Windows on Arm، رقابت این محصولات با مک‌بوک‌های نسل جدید اپل بیشتر می‌شود.

ظاهراً گوگل در حال ساختن نسخه‌ای از مرورگر محبوب کروم برای کامپیوترهای مجهزبه Windows on Arm است. فردی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس این نسخه را دیده  و جزئیات آن را به اشتراک گذاشته است.

احتمالا ، نسخه‌ی آرم کروم فعلاً در کانال Canary قرار دارد و به‌صورت عمومی دردسترس قرار نگرفته است.

انتشار نسخه‌ی مخصوص کروم برای پلتفرم Windows on Arm اتفاق بزرگی است؛ چون نبود نسخه‌ی بومی کروم یکی از موانع اصلی برای فراگیرشدن Windows on Arm بوده است و حالا به‌لطف کروم، لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر نسخه‌ی آرم ویندوز می‌توانند رقابت بهتری برای مک بوک های نسل جدید اپل باشند.

مایکروسافت مدت‌ها است که نسخه‌ی آرم مرورگر اج را ارائه می‌دهد، با این‌حال گوگل تاکنون هیچ علاقه‌ای به توسعه‌ی کروم برای آرم نشان نداده بود. در حال حاضر دستگاه‌های ویندوزی مجهزبه پردازنده‌ی اسنپدراگون مجبورند کروم را به‌صورت غیر بومی اجرا کنند که سرعت پایینی دارد.
تفاوت بین نسخه‌ی ARM64 اج و نسخه‌ی x86 کروم در لپ‌تاپ‌های آرم، بسیار زیاد است. نسخه‌‌ی بومی اج در دستگاه‌های آرم سرعت بالایی دارد و عملکردش در حد نسخه‌ی مخصوص پردازنده اینتل و پردازنده AMD است.

گوگل ازطریق کروم‌بوک‌هایش به حمایت از پردازنده‌های آرم پرداخته و نسخه‌ی ویژه‌ای از سیستم‌عامل ChromeOS را برای پردازنده‌های کوالکام قرار داده است. حالا به‌لطف مرورگر کروم، پشتیبانی گوگل از معماری آرم بسیار بیشتر می‌شود.

مطالب مرتبط