با تأثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

شبکه‌های اجتماعی اکنون بسیار فراگیر شده و تبدیل به بخشی جدانشدنی از زندگی انسان‌های امروزی شده‌اند. در این مطلب قصد داریم که ۷ مورد از تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی را برای شما بازگو کنیم.

۱. پیدا کردن آسان‌تر دوستان جدید

تا یک دهه پیش اگر می‌‍‌خواستید که دوستان جدید پیدا کنید، آنگاه باید هم شخصیتی برون‌گرا می‌داشتید و هم اینکه در بیرون از هر فرصتی استفاده می‌کردید. اکنون گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، این قضیه را تغییر داده است. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها راحت‌تر می‌توانید دوستان جدید پیدا کنید، بلکه مرزهای جغرافیایی نیز کمتر بر این قضیه تأثیر خواهند گذاشت.

۲. افزایش یکدلی و همدلی

کاربران شبکه‌های اجتماعی همیشه به‌نوعی در حال بازگو کردن زندگی خود و فراز و نشیب‌های آن برای سایرین هستند. سایرین نیز به حرف‌های شما گوش فرا داده و حتی راه‌کارهایی را نیز جهت برخورد با مشکلات به شما ارائه می‌دهند. همین موضوع به‌ نوبه خود می‌تواند باعث پیدا کردن دوستان جدید نیز بشود. در واقع با به اشتراک‌گذاری تجارب خود با دیگران و همچنین گوش‌سپاری به گفته‌های سایرین، قادر خواهیم بود که یکدلی را در جامعه افزایش دهیم.

۳. ارتباطات پرسرعت

ارتباط با خانواده و محیط کار، بخش عمده‌ای از وقت ما را به خود اختصاص می‌دهد. حال با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم ارتباطات را به‌صورت سریع‌تر و بهینه‌تر برقرار کنیم، هر چند که شاید کیفیت ارتباطات رو در رو از چنین مواردی بالاتر باشد.

مثلا نوشتن یک توییت حدود ۲۰ ثانیه طول کشیده و همچنین می‌توانید آن را سریعا بر روی سایر شبکه‌های دیگر نیز به اشتراک بگذارید. یکی از دلایلی که افراد علاقه چندانی به برقراری تماس‌های تلفنی ندارند این است که در این‌گونه ارتباطات باید پیش از بیان اصل مطلب و نتیجه‌گیری، ابتدا سلام و احوال‌پرسی کنید، در غیر این صورت کار شما خارج از ادب خواهد بود.

۴. کوچک‌تر شدن جهان

یکی دیگر از تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی به از بین بردن محدودیت‌های جغرافیایی مربوط می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی همانند دنیای واقعی، به محیط جغرافیایی اطراف خود محدود نمی‌شوید و بنابراین می‌توانید که با سایر کاربران در کشورهای دیگر نیز ارتباط داشته باشید. همین باعث می‌شوئد تا جهان کوچک‌تر به نظر برسد.

در واقع در شبکه‌های اجتماعی چندان مهم نیست که چه کسی در کجا زندگی می‌کند. با این اوصاف اعضای خانواده‌ و یا دوستانی که از یکدیگر دور هستند، به‌گونه‌ای با هم ارتباط خواهند داشت که انگار در همسایگی یکدیگر زندگی می‌کنند.

۵. کمک به ایجاد رابطه‌ای بهتر

شبکه‌های اجتماعی شاید باعث جدا شدن زوج‌های زیادی از یکدیگر شده باشند اما از طرفی دیگر نیز همین شبکه‌ها توانسته‌اند که به ایجاد رابطه‌ای جدید در بین افراد زیادی، کمک کنند. در شبکه‌های اجتماعی بهتر می‌توانید افرادی را که نقاط مشترکی با شما دارند، پیدا کنید. همیشه هم نمی‌توان گفت که روابطی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آیند، لزوما چندان دوام نخواهند آورد.

۶. انتشار سریع‌تر اخبار

اکنون شاهدان عینی از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اخبار را سریعا منتشر کنند، بنابراین دیگر مجبور نیستید که منتظر خبرنگاران و آژانس‌های خبری بمانید. البته چنین قضیه‌ای احتمال انتشار اخبار جعلی را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده و الگوریتمی را به وجود آورده‌اند تا اخبار جعلی را تشخیص داده و همچنین کاربران را به سمت منابع موثق، هدایت کنند. در اینجا شبکه‌های اجتماعی چندان مقصر نیستند. کاربران مایل هستند هر آنچه را که در فضای آنلاین می‌بینند و می‌خوانند، باور کنند.

۷. پیدا کردن راحت‌تر زمینه‌های مشترک

همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره کردیم، در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر می‌توانید شخص موردنظر خود را پیدا کنید. مثلا فیسبوک از همان ابتدا از شما می‌خواهد که اشخاص و زمینه‌های مورد علاقه خود را لیست کنید تا ادامه بهتر و راحت‌تر بتوانید اشخاص موردنظر خود را پیدا کنید.

البته چنین قابلیتی نیازمند اطلاعات کاربران و بنابراین تاحدودی ورود به حریم خصوصی آن‌ها است. به همین دلیل برخی از افراد کلا از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. خصوصی نگه داشتن اطلاعات کلیدی شما، ضروری است، اما به‌ اشتراک گذاری لایک، دیسلایک و علاقه‌مندی‌ها می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای بازتر کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *