این اپلیکیشن چندثانیه پیش از وقوع زلزله کالیفرنیا کاربرانش را آگاه کرده بود

پیش‌بینی زلزله کار بسیار دشواری است. با این‌حال اپلیکیشن MyShake چند ثانیه پیش از وقوع زلزله کالیفرنیا هشداری برای کاربرانش ارسال کرده بود.

اپلیکیشن MyShake توسط دانشگاه کالیفرانیا توسعه داده شده و چند ماه پیش با ادعای هشدار وقوع زلزله منتشر شد. حالا گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد این اپلیکیشن توانست زلزله‌ای را که چند روز پیش در کالیفرنیا رخ داد پیش‌بینی کرده و هشدار آن را به گوشی حدود نیم میلیون کاربر خود ارسال کند. این زلزله به بزرگی ۶.۲ ریشتر ۵ روز پیش بخش‌هایی از شمال غربی کالیفرنیا را لرزانده بود.

با این‌که پیش‌بینی زلزله از چند دقیقه پیش تقریباً غیرممکن است، گاهی اوقات آگاهی تنها چند ثانیه پیش از وقوع می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

اپلیکیشن MyShake چگونه کار می‌کند؟

این اپلیکیشن اطلاعات خود را از شبکه سنسور نقشه‌برداری و ژئولوژی آمریکا USGS دریافت می‌کند. اگر این اطلاعات نشان از زلزله‌ای قریب‌الوقوع داشته باشد، MyShake به کاربران در آن محدوده جغرافیایی یک پیام هشدار ارسال می‌کند. این هشدار حتی اگر کاربران اندرویدی اپلیکیشن را دریافت نکرده باشند از طریق سیستم هشدار اندروید گوگل ارسال خواهد شد. چنین قابلیتی نتیجه همکاری بین گوگل، USGS و اداره سرویس‌های اضطراری کالیفرنیا است.

مرکز زلزله روز دوشنبه در شهری کوچک به نام پترولیا به وقوع پیوست که در ۴۵ کیلومتری یوریکا واقع شده است. MyShake توانست هشدار زلزله را ۱۰ ثانیه پیش از وقوع به اطلاع کاربران برساند. نتیجه‌ای که به اعتقاد Robert de Groot یک اثبات مفهوم برای این سیستم محسوب می‌شود. این زلزله البته خسارت قابل توجهی نداشته و هیچ آسیب جانی هم از آن گزارش نشده است.

سیستم ShakeAlert ابتدا در سال ۲۰۱۸ در لس آنجلس معرفی شده و سپس در ۲۰۱۹ به کالیفرنیا آمد. پیش از این زلزله‌ای ۶.۴ ریشتری در لس‌آنجلس رخ داد و MyShake آن را هشدار نداد. ظاهراً پس از شکایت کاربران، توسعه‌دهندگان حساسیت آن را افزایش دادند و حالا اولین مورد گزارش موفقیت‌آمیز آن ثبت شده است.

به این ترتیب دانشمندان می‌توانند از این تجربه موفق برای موارد آینده استفاده کنند. تصور کنید آگاه شدن از وقوع زلزله ۱۰ ثانیه پیش از آن تا چه حد می‌تواند از مرگ‌ومیر احتمالی و خسارات مالی بکاهد. متأسفانه این اپلیکیشن فعلاً تنها برای لس آنجلس کار می‌کند و دانلود آن برای کاربران ایرانی فایده‌ای نخواهد داشت.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دوره آموزشی CCNA

مطالب مرتبط