این آیفون ۱۶ اپل است؛ روح iPhone X احیا می‌شود؟

آیفون ۱۶ اپل با تغییراتی در طراحی پنل دوربین و دکمه‌ها عرضه می‌شود و چینش عمودی دوربین‌ها مشابه با آیفون ۱۲ خواهد بود.

با عرضه‌ی آیفون ۱۵، اپل تغییراتی را در طراحی مانند قاب منحنی و گلس پشتی مات اعمال کرد. اطلاعات فاش‌شده توسط مک‌رومرز نشان می‌دهد که نسل بعدی آیفون ۱۶ اپل با تغییر دکمه‌ها و طرح‌بندی متفاوت دوربین همراه خواهد بود.

سایت MAC Rumors رندرهایی را از آیفون ۱۶ براساس انواع پیکربندی‌های سخت‌افزاری که اپل تاکنون در نظر گرفته، منتشر کرده است. گرچه این اطلاعات در مراحل اولیه طراحی است؛ اما نشان می‌دهد که می‌توانیم چه انتظاری از آیفون ۱۶ داشته باشیم.

آیفون رندرشده با رنگ زرد دارای دکمه‌ی اکشن، دکمه‌ی یکپارچه برای کنترل صدا و برآمدگی دوربین به سبک آیفون X است. آیفون صورتی دارای یک دکمه‌ی اکشن و دکمه‌های مکانیکی جداگانه‌ی صدا است و آیفون مشکی (میدنایت) دارای دکمه‌ی اکشن بزرگتر و دکمه‌ی کپچر جدید است. آیفون رندرشده با رنگ مشکی، مدلی است که در سری جدید گوشی آیفون انتظارش را داریم.

به‌عنوان بخشی از فرآیند طراحی آیفون ۱۶، اپل چندین پیکربندی سخت‌افزاری را نمونه‌سازی کرد. واضح‌ترین و مشهودترین تغییر، چینش عمودی دوربین است.

آیفون ۱۶ برخلاف مدل قبلی خود یعنی آیفون ۱۵، دارای دوربین‌های پشتی با تراز عمودی خواهد بود که باعث می‌شود گوشی به‌راحتی به‌عنوان آخرین مدل قابل‌ تشخیص باشد. همچنین اپل دو طرح متفاوت را برای برآمدگی دوربین در نظر گرفته است:

  • طراحی شبیه آیفون ۱۲ با محفظه‌ای مربع‌شکل و دو لنز دوربین که یکی بالای دیگری قرار گرفته است.
  • طراحی شبیه آیفون ۱۰ با محفظه‌ای بیضی‌شکل.

اگرچه هر دو مدل توسط اپل در نظر گرفته شدند؛ اما چیدمان دوربین آیفون ۱۲ با دو لنز مجزا، بیشتر در نمونه‌های اولیه‌ی اپل استفاده شد. در مقایسه با آیفون ۱۵، طراحی فلاش دوربین برای هر دو مدل یکسان است و نشان می‌دهد که اپل قصد تغییر موقعیت فلاش را ندارد.

اولین نمونه‌های اولیه از آیفون ۱۶ شامل یک دکمه‌ی صدای یکپارچه بود که به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی Bongo که اکنون لغو شده است، طراحی شده بود تا همراه با آیفون ۱۵ پرو معرفی شود. این دکمه‌ی یکپارچه می‌توانست بازخورد لمسی را برای کاربران فراهم کند؛ اما در اوایل سال جاری به دلیل مشکلات فنی حل‌نشده کنار گذاشته شد. پس از لغو پروژه‌ی Bongo، اپل به دکمه‌های مکانیکی بازگشت.

دکمه‌ی اکشن یکی دیگر از مواردی است که از آیفون ۱۵ پرو به آیفون ۱۶ منتقل شده. به‌نظر می‌رسد اپل تصمیم گرفته دکمه‌ی لغزنده‌ی بی‌صدا را کنار بگذارد و دکمه‌ی اکشن را در سری آیفون ۱۶ استفاده کند.

اندازه‌ی دکمه‌ی اکشن در پیکربندی‌های مختلف، متفاوت است. برخی از طرح‌ها و نمونه‌های اولیه دارای یک دکمه‌ی اکشن بسیار بزرگ‌تر هستند که از مکانیکی به خازنی توسعه یافته است و برخی دیگر دارای دکمه‌‌ی مشابه با آیفون ۱۵ پرو هستند؛ اطلاعات موجود درحال حاضر به یک دکمه اکشن خازنی اشاره می‌کنند.

اپل همچنین درحال آزمایش یک دکمه‌ی جدید در سمت راست آیفون ۱۶ است. انتظار می‌رود سری جدید گوشی آیفون دارای یک دکمه‌ی جدید خازنی باشد که با کدنام Project Nova توسعه یافته است. این دکمه علاوه بر عملکرد «سوییچ لمسی»، دارای یک سنسور سنجش نیرو خواهد بود، اگرچه هنوز مشخص نیست که مورد دوم چه عملکردی را به دنبال دارد.

دکمه‌ی کپچر در همان موقعیت آنتن mmWave (زیر دکمه‌ی پاور) در مدل‌های آیفون تولیدشده برای بازار آمریکا است؛ بنابراین آنتن mmWave در آیفون ۱۶ به سمت چپ دستگاه منتقل می‌شود.

همچنین اپل یک پیکربندی سخت‌افزاری دیگر بدون دکمه‌ی کپچر ایجاد کرده است که در صورت بروز مشکلات سخت‌افزاری در طول فرآیند توسعه، می‌توان به آن بازگشت.

پنل جلویی آیفون ۱۶ تغییر محسوسی نداشته است و همچنان دارای طراحی داینامیک آیلند است. انتظار می‌رود مدل پایه‌ی آیفون ۱۶ دارای نمایشگری مشابه با مدل قبلی خود و مجهز به درگاه USB تایپ سی در پایین دستگاه باشد.

نمونه‌های اولیه‌ی آیفون ۱۶ در سه رنگ زرد، صورتی و مشکی میدنایت مشاهده شده‌اند؛ مستندات نشان می‌دهد که رنگ‌های دیگری که در اصل برای آیفون ۱۵ طراحی شده بودند نیز برای آزمایش استفاده شده‌اند.

به‌طور خلاصه آیفون ۱۶ تغییرات چندان بزرگی در بدنه‌ی خود نخواهد داشت، اما به‌روزرسانی‌های کلیدی زیر به آن اضافه خواهد شد:

  • چینش عمودی دوربین‌های پشتی که احتمالاً مشابه آیفون ۱۲ است.
  • دکمه‌ی کپچر خازنی جدید.
  • دکمه اکشن خازنی.

اطلاعات ارائه‌شده به‌طور دقیق طراحی‌های اولیه آیفون ۱۶ را توصیف می‌کند؛ اما وجود پیکربندی‌های سخت‌افزاری متعدد نشان می‌دهد که برنامه‌های طراحی اپل هنوز نهایی نشده‌اند و با توجه به این که تا معرفی آیفون ۱۶ زمان زیادی داریم؛ اضافه‌شدن تغییرات جدید کاملاً امکان‌پذیر است. فعلاً نمی‌دانیم قیمت گوشی جدید اپل چقدر خواهد بود.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط