اکنون می‌توان با مرورگر Brave به دامنه‌های crypto. دسترسی پیدا کرد

برخلاف دامنه‌های سنتی که کاربر و متولیانی مانند Google Domains آن‌ها را روی سرورهای متمرکز ذخیره می‌کنند، دامنه‌های crypto. در کیف‌پول دیجیتال ذخیره می‌شود.

بریو (Brave) یکی از مرورگرهای است که بر حفظ حریم خصوصی کاربران تمرکز دارد. اخیرا این مرورگر امکان پشتیبانی از دامنه‌های غیرمتمرکزی را فراهم کرده است که ارائه‌دهنده‌ی نام دامنه‌ بر بستر بلاک‌چین، یعنی Unstoppable Domains، آن را ایجاد کرده است.

به‌گزارش کوین‌تلگراف، Brave به‌تازگی اعلام کرده است که مرورگرش اکنون به دامنه‌های رمزارز امکان دسترسی می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد ازطریق برنامه‌های دسکتاپ و اندروید به دامنه‌های crypto. دسترسی داشته باشد.

این ویژگی جدید دسترسی به سی‌هزار وب‌سایت غیرمتمرکز و بیش از هفتصدهزار نام دامنه بلاک‌چین را فراهم می‌کند که Unstoppable Domains ثبت کرده است. ازطریق این یکپارچه‌سازی، مرورگر بریو از شبکه غیرمتمرکزی پشتیبانی می‌کند که به سیستم DNSهای سنتی وابسته نیست. این دامنه‌های سنتی مشکلات حریم خصوصی، ریسک سرقت، حملات منع سرویس و فیشینگ دارند.

نماینده بریو به کوین‌تلگراف گفته است که در این یکپارچه‌سازی جدید، مرورگر از DNS کلودفلر (Cloudflare) و روش HTTPS برای تفکیک (resolve) نام دامنه Unstoppable Domains به‌صورت پیش‌فرض استفاده می‌کند. به‌گفته‌ برایان باندی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری بریو، این یکپارچه‌سازی می‌تواند برای تفکیک نام‌‎های دامنه ازطریق بلاک‌چین اتریوم از قسمت تنظیمات مرورگر انجام شود. برای این منظور همان‌گونه که در تصویر زیر نشان داده شده است، در قسمت تنظیمات، گزینه‌ی دیگری به نام Ethereum وجود دارد. با فعال‌سازی این حالت، تفکیک نام مستقیما در بلاک‌چین اتریوم اتفاق خواهد افتاد و صفحات بازشده IPFS CID خواهند بود.

برخلاف دامین‌های سنتی که  کاربران و متولیانی مانند GoDaddy یا Google Domains آن‌ها را ذخیره می‌کنند، دامین‌های crypto. در والت‌های رمزارز ذخیره می‌شوند. وقتی کاربری دامنه‌ی بلاک‌چینی مطالبه می‌کند، یک توکن غیرقابل‌معاوضه (NFT) با مالکیت و کنترل کامل روی بلاک‌چین برایش ساخته می‌شود. به‌علاوه، این دامین‌ها می‌توانند با اشاره به محتوای موجود در پروتکل IPFS: InterPlanetary File System یا آدرس‌های رمزارزها، باعث ساده‌شدن روند ارسال و دریافت رمزارز در والت‌ها یا صرافی‌ها شوند.

باندی درادامه می‌گوید:

Unstoppable Domains برای ما مناسب‌ترین گزینه بودند و به کاربران اجازه‌ی دسترسی به وب غیرمتمرکز با امکان مشاهده‌ی هر دامنه‌ crypto. را می‌دهد. از ثبت دامنه‌های crypto. گرفته تا میزبانی گالری از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) یا ارسال و دریافت رمزارز، گزینه‌های پیش‌ روی کاربران بریو نامحدود است.

متیو گولد (Matthew Gould)، بنیان‌گذار و مدیرعامل Unstoppable Domains می‌گوید:

از دید ما وب۳ (Web3) آینده اینترنت است؛ جایی که هرکس مالکیت و کنترل کامل محتوای خود را دارد. یکپارچه‌سازی بریو با Unstoppable Domains، یعنی دسترسی آسان به اینترنت غیرمتمرکز و فارغ از دردسر افزونه‌های مرورگر یا تنظیمات DNSهای سفارشی.

بنابر گزارش قبلی کوین‌تلگراف، دامین‌های crypto. از ماه فوریه با تلفیق کلودفلر در مرورگرهای اصلی دردسترس بوده است. ماه آوریل نیز، مرورگر سازگار با رمزارز، یعنی Opera، پشتیبانی از crypto. را در تمامی سیستم‌عامل‌های iOS، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس گسترش داد.

 

مطالب مرتبط