اپل موزیک احتمالا به‌زودی در iOS و اندروید از محتوای صوتی Hi-Fi پشتیبانی خواهد کرد

گفته می‌شود اپل به‌زودی پخش محتوای صوتی باکیفیت بسیار بالای Hi-Fi را در نسخه‌ی iOS و اندروید اپل موزیک ارائه خواهد داد.

چندی پیش، گزارشی منتشر شد که اپل موزیک گزینه‌های پخش با کیفیت بسیار بالای HiFi را احتمالا در iOS 14.6 ارائه خواهد داد. اکنون گفته می‌شود قابلیت یادشده برای نسخه‌ی برای اندروید نیز در دست توسعه است.

در حال حاضر اپل موزیک فقط دو گزینه کیفیت صوتی ارائه می‌دهد که یکی برای کیفیت بالاتر و دیگری برای کاهش استفاده از داده در نظر گرفته شده است. این گزینه‌ها به‌صورت کلید مجازی درآمده‌اند و به کاربر این امکان را می‌دهن که هنگام خاموش‌ بودن وای‌فای در استریم محتوا، از داده‌ی کمتری استفاده کند. همان‌طور که در نسخه‌ی بتای iOS 14.6 مشاهده شد، اپل موزیک قرار است در آینده نزدیک گزینه‌های پخش Hi-Fi را بدست آورد.

به‌لطف بخش کشف‌شده در کد منبع نسخه‌ی بتای ۳.۶.۰ اپلیکیشن اپل موزیک در فروشگاه نرم‌افزار گوگل پلی، نشانه‌های مشابهی از گزینه‌های بارگیری صدا با کیفیت بسیار بالا مشاهده شده است که مهر تأیید دیگری بر این ماجرا می‌زند. به‌طورکلی، ساکنین کوپرتینو دو کیفیت جدید Lossless (بی‌انتها یا بدون افت کیفیت) و Hi-Res Lossless را ارائه خواهند داد.

گفته می‌شود گزینه‌ی نخست موزیک کدگذاری‌شده در کدک ALAC اپل را تا ۴۸ کیلوهرتز ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که دومی کیفیت پخش را تا ۱۹۲ کیلوهرتز بالا می‌برد. اپل هشدار برجسته‌ای در مورد  استفاده از داده و ذخیره صدا با کیفیت Hi-Fi ارائه داده که به شرح زیر است:

فایل‌های صوتی Lossless، تمام جزئیات پرونده اصلی را حفظ می‌کنند. روشن کردن این قابلیت باعث  افزایش مصرف چشمگیر داده می‌شود.

فایل‌های صوتی Lossless، فضای بیشتری در دستگاه شما استفاده می‌کنند. برای مثال، با داشتن ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی می‌توانید تقریبا ۳۰۰۰ آهنگ با کیفیت بالا یا ۱۰۰۰ آهنگ Lossless یا ۲۰۰ آهنگ Hi-Res Lossless ذخیره کنید.

استریم بدون افت کیفیت، داده‌های بیشتری مصرف خواهد کرد. یک آهنگ سه‌دقیقه‌ای تقریبا ۱٫۵ مگابایت با کارایی بالا و ۶ مگابایت با کیفیت بالا در حداکثر کیفیت، ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه دیتا مصرف می‌کند. این رقم در کیفیت Lossless بالغ‌ بر ۳۶ مگابایت در حالت ۲۴ بیت یا ۴۸ کیلوهرتز است. کیفیت Hi-Res در حدود ۱۴۵ مگابایت داده را در حالت ۲۴ بیت یا ۱۹۲ kHzSupport مصرف می‌کند که بسته به در دسترس بودن آهنگ، شرایط شبکه و قابلیت بلندگو یا هدفون متصل بستگی دارد.

اپل سال‌ها است که فرمت فایل‌های صوتی‌ را با رمزگذاری ACC و حداکثر کیفیت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه در آیتونز و اپل موزیک ارائه می‌دهد. هنگامی که آیتونز پلاس در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد، این یک پیشرفت قابل‌ توجه در مقایسه با MP3 فشرده‌ بود که مردم از برنامه‌های نظیر به نظیر مانند Napster و Limewire بارگیری می‌کردند. البته ACC همچنان مناسب و قابل استفاده است؛ اما به‌ نظر می‌رسد که اپل برای رقابت با سایر سرویس‌ها، باید کیفیت به‌مراتب بالاتری از محتوای صوتی ارائه بدهد.

تسلط بر آهنگ‌ها به همان اندازه که در جزئیات رمزگذاری تأثیر می‌گذارد، در تجربه گوش‌ دادن نقش انکارناپذیری ایفا می‌کند. به‌طورکلی، اپل با ایجاد برنامه‌ی موسوم به Apple Digital Masters، قصد دارد پویاترین دامنه و جزئیات را از آهنگ‌های موجود در iOS را برای کاربران به ارمغان بیاورد؛ اما غول دنیای فناوری از نظر ارائه‌ی موسیقی باکیفیت بسیار بالا از رقبایی همچون تایدل و آمازون موزیک جا مانده است.

آمازون موزیک HD عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌صورت روزافزون کاربران اشتراکی‌اش را افزایش داده است. اسپاتیفای نیز قول راه‌اندازی Spotify HiFi را برای اواخر سال جاری داده است؛ بنابراین به‌ نظر می‌رسد که اپل قصد دارد با آنچه برخی رقبا در حال حاضر ارائه می‌دهند، مطابقت داشته باشد. اخیرا در نسخه‌ی مبتنی بر iOS اپل موزیک به ویژگی صدای فراگیر و دالبی اتموس نیز اشاره شده؛ اما در نسخه‌ی اندروید هیچ اشاره‌ای به ویژگی‌های مذکور نشده است. به‌طور خاص، اپل موزیک برای اندروید قرار است دو نوع پخش و بارگیری صوتی با کیفیت بالا، یعنی Lossless و High-Res Lossless را ارائه بدهد.

مطالب مرتبط