اپل محدوده استفاده از فرکانس mmWave را در آیفون ۱۳ گسترش می‌دهد

گفته می‌شود اپل با افزایش تأمین‌کنندگان AiP، قصد دارد پشتیبانی وسیع‌تری از فرکانس mmWave در سایر نقاط جهان ارائه دهد.

سال گذشته، اپل نخستین‌بار در گوشی‌های آیفون ۱۲ پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل (۵G) را ارائه داد. بعد از توافق با کوالکام، این شرکت با هدف ارائه فناوری ۵G از مودم‌های این شرکت موسوم به X55 بهره می‌برد و در ایالت متحده آمریکا از دو فرکانس sub-6GHZ و mmWave پشتیبانی می‌کند. اکنون دیجی‌تایمز گزارش داده است که اپل با افزایش تأمین‌کنندگان آنتن‌های ۵G، قصد دارد استفاده از فرکانس mmWave را در سایر مناطق دنیا گسترش دهد. اپل ظاهرا با پنج تأمین‌کننده جداگانه برای اجزای AiP (آنتن‌-در-پکیج) به توافق رسیده است.

یکی از دلایلی که اپل سال گذشته پشتیبانی از فرکانس mmWave را تنها در ایالت متحده آمریکا ارائه داد، این بود که در آن مقطع، بیشترین زیرساخت‌ها برای پوشش کامل mmWave در آمریکا پیاده‌سازی شده بود. مسئله دیگر هزینه تولید و پیچیدگی آنتن‌های پشتیبانی‌کننده از این فناوری است. دیجی‌تایمز می‌گوید هر آیفون mmWave به چهار مدل آنتن نیاز دارد؛ ازاین‌رو، اپل نیز به ظرفیت اضافی برای تأمین این قطعات نیاز خواهد داشت. همان‌طورکه قبلا شایعه شده بود، آیفون ۱۳ فراتر از ایالات متحده در مناطق بیشتری از mmWave پشتیبانی خواهد کرد. دیجی‌تایمز معتقد است مدل‌های mmWave تا ۶۰ درصد از کل واحدهای آیفون ۱۳ را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است درحال‌حاضر، اهالی کوپرتینو برای تهیه آنتن‌های mmWave لازم برای استفاده در خانواده آیفون ۱۲ از تولیدات شرکت ژاپنی Murata Manufacturing بهره می‌ببرند؛ اما شواهد نشان می‌دهد به‌زودی بازیگر دیگری در این بخش به زنجیره تأمین اضافه خواهد شد.

موج‌های میلی‌متری (mmWave) مجموعه‌ای از فرکانس‌های ۵G هستند که سرعت بسیار سریعی (گیگابایت‌درثانیه) در فواصل کوتاه به‌ارمغان می‌آورند. این ویژگی آن‌ها را به گزینه‌ای ایدئال برای مناطق متراکم شهری تبدیل کرده است. افزون‌براین، تکنولوژی ۵G با فرکانس کمتر از ۶ گیگاهرتز نیز وجود دارد که به‌طور‌کلی از mmWave کُند‌تر است؛ اما سیگنال‌های گسترده‌تر با طول‌موج‌های بیشتری به‌وجود می‌آورد که آن را برای مناطق حومه‌ای و روستایی به انتخاب مناسب‌تری تبدیل می‌کند؛ البته جالب است بدانید این فرکانس نیز بسته به شرایط، دو تا پنج برابر سریع‌تر از شبکه ۴G است.

براساس گزارش‌های قبلی، ویسترون، یکی از تأمین‌کنندگان مهم اپل، در شرکت Qiqi سرمایه‌گذاری کرده و اکنون به بزرگ‌ترین سهام‌دار آن تبدیل شده است؛ ازاین‌رو، شرکت مذکور به‌واسطه رابطه با ویسترون، اولین‌بار وارد زنجیره تأمین آیفون شده است. علاوه‌بر‌این، گفته می‌شود Qiqi در زمینه مؤلفه‌های ۵G و Wi-Fi 6 با کوالکام همکاری تنگاتنگی دارد که یکی دیگر از عوامل مؤثر در انتخاب آن برای تأمین قطعات mmWave محسوب می‌شود.

ناگفته نماند کوالکام فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸)، نسل سوم مودم‌های ۵G خود را با نام اسنپدراگون X60 معرفی کرد که انتظار می‌رود در گوشی‌های آیفون ۲۰۲۱ استفاده شود. اسنپدراگون X60 کوالکام، براساس فرایندی پنج‌نانومتری ساخته شده است و در‌مقایسه‌با مودم X55 به فضای کمتری نیاز دارد و بازدهی انرژی‌اش نیز بیشتر است. همچنین، این امکان را فراهم می‌کند تا داده‌های ۵G باند mmWave و زیر ۶GHz هم‌زمان برای سرعت و پوشش بهتر بهبود یابد. مودم یادشده سرعت دانلود و آپلود به‌ترتیب ۷٫۵ و ۳ گیگابیت‌بر‌ثانیه‌ای ارائه می‌دهد و از بلوتوث ۵.۲ با دو آنتن و کدک aptX با هدف بهبود صدای هدفون و اسپیکرهای بلوتوثی پشتیبانی می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *