اپل صدای پیش‌فرض زنانه را از سیری حذف می‌کند

اپل در آخرین نسخه‌ی بتای iOS 14.5 صدای پیش‌فرض زنانه را از سیری حذف کرده است و به کاربران امکان می‌دهد در مرحله‌ی راه‌اندازی دستگاه، صدای سیری را انتخاب کنند.

طبق گزارش ورج، اپل قصد دارد صدای زنانه را از حالت پیش‌فرض دستیار صوتی سیری (Apple Siri) در نسخه‌ی نهایی iOS 14.5 حذف کند. ظاهرا این تغییر سیری با انتشار ششمین نسخه‌ی بتای iOS 14.5 به‌ مرحله‌ی اجرا رسیده است.

زمانی‌ که جدیدترین نسخه‌ی iOS به‌صورت عمومی برای تمام مشتریان اپل منتشر شود، کاربران آیفون و آیپد خواهند توانست در مراحل راه‌اندازی اولیه‌ی دستگاه صدای مورد نظرشان را برای سیری انتخاب کنند. تا پیش از اعمال این تغییر، سیری به‌صورت پیش‌فرض دارای صدای زنانه است و کاربران برای تغییر صدا باید دستگاه‌ها را راه‌اندازی ‌کنند و سپس وارد بخش تنظیمات شوند.

در کنار این تغییر، اپل دو صدای کاملا جدید برای سیری معرفی کرده است که به‌صورت جهانی در دسترس انگلیسی‌زبانان قرار دارد. تک‌کرانچ می‌گوید اپل با موتور عصبی تبدیل متن به گفتار خود، بهبودهایی روی این صداها اعمال کرده است.

خبر حذف صدای پیش‌فرض زنانه از سیری جدیدترین نمونه از اقدام شر‌کت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری برای حذف هرگونه ترجیح جنسیتی برای دستیار صوتی مجازی‌ است. طبق مطالعات، وقتی دستیار صوتی به‌صورت پیش‌فرض از صدای زنانه استفاده می‌کند، احتمال تقویت احساس جانب‌دارانه و کلیشه‌های منفی در کاربر بیشتر می‌شود. در فرایند توسعه‌ی این فناوری‌ها برخی اشتباهات شرم‌آور اتفاق افتاده‌اند؛ اما جدیدترین اقدام اپل یکی از مهم‌ترین مواردی است که در این زمینه انجام شده.

بر اساس ادعای تک‌کرانچ، دستیار صوتی سیری به‌صورت ماهانه بیش از ۲۵ میلیارد درخواست از ۵۰۰ میلیون دستگاه دریافت می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *