سیستم‌عامل Chrome OS Flex برای مک و رایانه‌های شخصی قدیمی منتشر شد

کسب‌وکارها و مدرسه‌ها اکنون‌ می‌توانند با نصب‌ اپلیکیشن Chrome OS Flex ، روح تازه‌ای به سخت‌افزارهای کهنه خود‌ ببخشند و از مزایای‌ این سیستم‌عامل جدید بهره‌ ببرند .

گوگل امروز سیستم‌عامل Chrome OS Flex را منتشر‌ کرد؛ نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل کروم که برای شغل‌ها و مدرسه‌ها طراحی‌ شده‌ است‌ . این ورژن روی رایانه‌های شخصی‌ و مک‌‌های‌ قدیمی‌ install و اجرا‌ می‌شود‌ . گوگل ابتدا‌ تست این سیستم‌عامل را اوایل سال جاری‌ و با ارائه‌ی یک پیش‌نمایش آغاز‌ کرد‌ و اکنون‌ ۶۰۰ باگ آن را رفع کرده تا امروز برای شغل‌ها و مدارس‌ آماده‌ گردد .

Chrome OS Flex اساساً‌ برای مشاغلی طراحی‌ شده‌ که از رایانه‌های شخصی‌ ویندوزهای قدیمی‌ استفاده‌ کند ، برای‌اینکه گوگل دستگاه‌‌های‌ HP ، دل ، ایسوس و ایسر ، توشیبا ، ال‌جی ، لنوو و خیلی دیگر از شرکت‌‌ها‌ را تست و تأیید کرده است‌ . این سیستم‌عامل حتی روی بعضی از مک‌‌های‌ قدیمی‌ ازجمله مک‌بوک‌های ۱۰ سال قبل‌ هم اجرا‌ می شود .

به گزارش‌ ورج‌ ، پشتیبانی‌ از سخت‌افزار قدیمی‌ ، مهم‌ترین ویژگی‌ Chrome OS Flex می باشد برای‌اینکه کسب‌وکارها برای دریافت‌ جدیدترین سیستم‌عامل جدید مجبور نیستند سخت‌افزار موجود‌ را کنار‌ بگذارند . بیش‌از‌ ۴۰۰ سیستم گواهی‌ تأیید اجرای این سیستم‌عامل جدید را را بدست‌آوردن و install آن به آسانی استفاده‌ از درایو USB است‌ .

توماس ریدل، مدیر شرکت و آموزش گوگل توضیح می‌دهد:

ما روزانه روی گواهی‌‌های‌ بسیاری کار‌ می‌کنیم‌ و حتی چنانچه دستگاه‌‌ شما هنوز تأیید نشده است‌ ، همچنان می‌توانید‌ Chrome OS Flex را امتحان‌ نمائید . در دستگاه‌‌هایی‌ که به‌طور رسمی‌ پشتیبانی‌ نمی‌شوند ، احتمالا با مشکلات اندک ، ناپایداری یا مشکلات راه‌اندازی‌ مواجه‌ می‌شوید .

Chrome OS Flex با خریداری Neverware امکان‌پذیر‌ شد؛ شرکتی نرم‌افزاری‌ که پیش‌ازاین برنامه‌هایی به‌نام CloudReady را به‌فروش رساند که به کاربران‌ اجازه‌ می‌داد رایانه‌های شخصی‌ قدیمی‌ را به دستگاه‌‌های‌ مجهز‌ به سیستم‌عامل کروم تغییر دهند. اکنون‌ کمتر‌از‌یک‌ سال پس از اینکه مایکروسافت ویندوز ۱۱ را با الزامات سخت‌افزاری منتشر‌ کرد‌ و میلیون‌ها رایانه‌ی شخصی‌ قدیمی‌ را پشت‌‌ سر گذاشت ، این سیستم‌عامل ارائه میشود .

گوگل سیستم‌عامل Chrome OS Flex را برای کسب‌وکارها و مدارسی که قصد‌ دارند بخش‌ فناوری‌ اطلاعات‌ خود‌ را جدید و ساده‌سازی کرده یا امنیت‌ و قابلیت‌‌های‌ مدیریتی را صحت دهند منتشر‌ کرده است‌ . این سیستم‌عامل حتی برای کسب‌وکارهایی که بر پایداری‌ متمرکز‌ هستند‌ ، انعطاف‌پذیری خوبی‌ ارائه‌ می‌دهد و همچنین‌ به برخی‌ سازمان‌‌ها‌ اجازه‌ خواهد داد‌ ضایعات الکتریکی کمتری تولید‌ کرده و مصرف‌ انرژی‌ را کاهش‌ می‌دهند .

ولی بزرگ‌ترین ویژگی‌ Chrome OS Flex این است‌ که به‌عنوان پاسخی به تهدید افزایش باج‌افزار ، به‌ویژه‌ برای کسب‌وکارهایی که قبلاً‌ در این‌ مورد‌ آسیب‌دیده‌اند و اکنون‌ می‌خواهند از پلتفرم ویندوز خارج‌ شوند‌ درنظر گرفته می‌شود‌ . سیستم‌عامل کروم نسبت‌ به ویندوز خیلی بسته‌تر خواهد شد و همین ویژگی‌ حمله‌‌ هکرها را دشوارتر می‌کند‌ .

Noric Choice Hotels در ماه دسامبر مورد‌ حمله‌ی باج‌افزار گرفت و فعالیت‌ ۲۰۰ هتل‌ خود‌ را در سراسر‌ اسکاندیناوی ، تعطیل‌ کرد‌ . باج‌افزار Conti که دولت‌ ایالات‌متحده به‌شدت پیگیر آن  ، کامیپوترهای هتل‌ را کدگذاری کرده و آن‌ها را به‌عنوان باج‌ نگه‌داشته است‌ . این هتل‌ زنجیره‌ی جابجایی به سیستم‌عامل کروم را به‌عنوان یک تلاش‌ پایدار‌ درنظر گرفته بود‌ و توانست بلافاصله‌‌ ، ۲۰۰۰ سیستم ویندوزی خودش را کمتر‌از‌۴۸ ساعت به Chrome OS Flex به‌روزرسانی‌ کند‌ . کارمندان هم کلید‌های‌ USB با یک سند‌ یک صفحه‌ای درمورد نحوه‌ انجام‌ ارتقا‌ دریافت‌ کردند .

همه‌ی کسب‌وکار ها و مدرسه‌ها نمی‌توانند به‌راحتی به Chrome OS Flex مهاجرت کنند ، مخصوصاً اگر‌ به‌‌ برنامه‌‌ها‌ و سیستم‌‌های‌ ویندوزی موجود‌ ، با درنظر گرفتن‌ این سیستم‌عامل طراحی‌ و به آن متکی‌ باشند . نرم‌افزار‌های‌ مجازی‌سازی نظیر Cameyo مطمئناً کمک‌ می‌کند‌ ولی مایکروسافت بیشتر از ۳۰ سال روی رایانه‌های شخصی‌ تسلط‌ دارد و ازاین‌رو وابستگی‌‌های‌ ریشه‌ای در این‌ عرصه وجود دارد‌ که مدام نمی‌توان تنها با مجازی‌سازی آن‌ها را رفع‌ کرد‌ . اینکه صرفاً‌ از یک سیستم‌عامل ابری استفاده‌ کنیم هم مشکلاتی به‌همراه خواهد داشت؛ همان‌طور‌ که سال‌گذشته‌ شاهد‌ دو آپدیت از طرف‌ سیستم‌عامل کروم بودیم که باعث‌ شد تعدادی از کروم‌بوک‌ها قفل‌ شده‌ و تعدادی دیگر با مشکلات عملکرد‌ مواجه‌ شوند‌ .

 

کروم‌بوک‌ها مطمئناً به‌دنیا‌ نشان‌ داده‌اند که جایگزینی قدرتمند‌ برای ویندوز وجود دارد‌ ، به‌ویژه‌ برای آموزش‌ که به‌لطف این سیستم ها پیشرفت‌ کرده است‌ . سیستم‌عامل Chrome OS Flex انتخابی دیگر برای افرادی است‌ که می‌خواهند از ویندوز دور‌ شوند‌ .

منبع:زومیت

مطالب مرتبط