انویدیا با خنک‌کننده‌های مایع مصرف انرژی کارت‌های گرافیک را کاهش می‌دهد

انویدیا به تازگی از برنامه جدیدی برای استفاده از کارت‌های گرافیک با خنک‌کننده مایع به منظور کاهش مصرف انرژی دیتاسنترها رونمایی کرده است. این شرکت می‌گوید کارت‌های سری A100 با خنک‌کننده مایع ۳۰ درصد کمتر از کارت‌هایی که خنک‌کننده معمولی دارند، انرژی مصرف می‌کنند. در آینده قرار است محصولات بیشتری با این سیستم خنک‌کننده معرفی شوند.

انویدیا می‌گوید کاهش انرژی لازم برای انجام محاسبات پیچیده می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. دیتاسنترها بیش از یک درصد از کل برق دنیا را مصرف می‌کنند و حدود ۴۰ درصد از این انرژی برای خنک‌سازی استفاده می‌شود. حتی اگر بتوان یک سوم از این مقدار را کمتر کرد، اتفاقی بزرگی رخ می‌دهد.

انویدیا: بهره‌وری کارت‌های گرافیک بیشتر می‌شود

البته نباید فراموش کرد که کارت گرافیک فقط یکی از مؤلفه‌های این معادله است؛ CPU، فضای ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه هم برق مصرف می‌کنند و باید خنک شوند. انویدیا مدعی است می‌تواند با خنک‌کننده‌های مایع کاری کند که بهره‌وری سیستم‌های مبتنی بر GPU در انجام پردازش‌های هوش مصنوعی و وظایف سنگین نسبت به سیستم‌هایی که فقط از CPU استفاده می‌کنند، بیشتر شود.

استفاده از خنک‌کننده‌های مایع از آن جهت مزیت دارد که مایع بهتر از هوا گرما را جذب می‌کند و زمانی که مایع گرم شد، خیلی راحت‌تر می‌توان آن را به نقطه دیگری فرستاد تا خنک شود، در حالی که وقتی دمای کل اتاق یا ساختمان گرم شد، خنک کردن محیط به انرژی بیشتری نیاز دارد. به‌علاوه، کارت‌های مجهز به خنک‌کننده مایع نسبت به خنک‌کننده‌های مبتنی بر تبادل هوا فضای بسیار کمتری اشغال می‌کنند.

انویدیا می‌گوید راهکارهای جدید خود را برای جریان عمومی دیتاسنترها عرضه می‌کند، اما هنوز مشخص نیست که این سیستم در پردازشگرهای گرافیکی گیمینگ هم استفاده خواهد شد یا نه. این شرکت هنوز از برنامه‌ای برای انجام این کار خبر نداده و فعلا فقط درباره دیتاسنترها صحبت کرده است. با این حال، فناوری‌های موجود در سرورها معمولا به کامپیوترهای شخصی هم راه پیدا می‌کنند و می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده این راهکار را در کارت‌های گرافیک معمولی انویدیا ببینیم.

مطالب مرتبط