استفاده از گوشی موبایل در تخت خواب یک عادت خطرناک است .

 

بر اساس مطالعاتی که شده، استفاده کردن از گوشی موبایل در تخت خواب در طولانی مدت برای سلامتی بدن خطرناک است اما به چه صورت میشه این عادت رو ترک کرد ؟

برای کاربرانی که گوشی هوشمند دارند رفتن به شبکه های اجتماعی، بررسی اعلان ها و ایمیل و دیدن آخرین اخبار همگی مزایایی است که برای کاربر وسوسه انگیز و جذاب است . با این حال اگر مراقب استفاده از گوشی موبایل های خود نباشید به راحتی احتمال دارد در دام اعتیاد بی افتید که شما رو مجبور می کند با شنیدن هر صدای زنگ گوشی حتی روی تخت خواب هم مجبور به استفاده گوشی موبایل خود شوید.

نکته‌ جالب‌ این که ، این عادت‌ آسیب زا بر خلاف‌ شب ، در طول روز‌ و در هنگامی که به صورت دائم گوشی خود‌ را چک می‌کنید ، آنقدر مشخص‌ نیست‌ . طبق داده‌های منتشر‌ شده‌ به وسیله Asurion در سال ۲۰۱۹ ، نیمی از مردم آمریکا باور دارن که گوشی‌های هوشمند‌ به آنها کمک‌ می‌کند تا تعادل‌ بهتری بین شغل   و زندگی شان برقرار‌ می‌کنند . =پس ، آیا این گزارش‌ به این  معنا‌ می باشد که بایستی همیشه‌ و در هر حالتی از گوشی موبایل‌ خود‌ استفاده‌ کنیم ؟ خیلی از متخصصان این‌طور رفتاری را پیشنهاد نمی‌کنند .

دانشمندان گفته اند که ، استفاده‌ کردن  از گوشی هوشمند در تخت خواب‌ و طول شب ، تهدیدی برای سلامتی‌ و اختلال‌ در خواب‌ کافی‌ و استراحت‌ می باشد . به این دلیل ، در دنباله به شیوه هایی اشاره‌ می‌کنیم‌ که با استفاده‌ از آن‌ها قادر خواهید بود به وسوسه‌ خود‌ برای استفاده‌ دائم از تلفن همراه خود  غلبه‌ نمائید .

خاموش کردن چراغ‌ها، راهی برای عدم استفاده از گوشی موبایل در تخت خواب

نور آبی

طول موج‌ نور‌ آبی اغلب‌ از آفتاب ناشی‌ می‌شود‌ ، ولی طبق گزارش‌ WebMD ، آن‌ها با منبع‌های نور‌ غیرواقعی مثل نمایشگر گوشی تلفن همراه نیز‌ درخشان می‌شود . بررسی های قبلی‌ نشان‌ می‌دهد که قرار گرفتن‌ در معرض‌ نور‌ آبی ، مخصوصاً در اواخر روز‌ که زمانی‌ برای بازیابی و راحتی می باشد ، می‌تواند بر وضعیت خواب‌ شما اثرگذاری منفی بزارد . به گفته‌ بنیاد‌ خواب‌ ایالات متحده ، نور‌ آبی ، ترشح‌ ملاتونین ، هورمون مسئول‌ ساخت احساس‌ خواب‌آلودگی را نامرتب می نماید . در حالی‌ که این شغل در طول روز‌ که ما فعال‌ هستیم ، امری موثر برداشت می‌شود؛ ولی در نوبت شب که به خوابیدن باکیفیت احتیاج داریم ، مناسب‌ نمی‌باشد.

پس از غروب آفتاب ، نور آبی عملکرد شبانه‌روزی بدن را به‌هم می‌ریزد و می‌تونه منجر به بیماری هایی مانند چاقی، سرطان، بیماری قلبی و دیابت می‌شود. به اضافه اینکه ، نور آبی احتمال داره باعث بروز مشکلاتی مانند اختلال در بینایی شود. مطالعه‌ها نشون داده‌ که از بین تمام نور‌های‌ حاضر در طیف ، نور‌ آبی بیش‌ترین‌ انرژی‌ را جا به جا می نماید و درصورتی‌که بیشتر از حد در معرض‌ آن قرارداشته باشید، باعث  میشه به چشم آسیب بزنه.

 نور آبی آرامش را به هم می‌زند

کسانی که گوشی رو در کنار تخت یا بالش خود میزارن  ، شاید به سختی‌ بتونن  مغز خودشون رو را از برق بکشند و راحت باشن. بعضی از تحقیقات هم بیانگر این که خیلی از کودکان و نوجوانان در مواجه با محروم شدن  از خوابیدن ، آسیب‌پذیر‌ می باشند ، مخصوصاً وقتی که موقع خوابیدن در نزدیکی نمایشگر گوشی های موبایل هستند . عدم خوابیدن درست در چهره تداوم‌ ، می‌تواند درمدت طولانی تاثیرات ویرانگری را بر روی سلامتی و زندگی هرروزه ما بزارد .

تلاش هایی که همانند تفریح  در شبکه‌های اجتماعی‌ و چک‌کردن‌ ایمیل‌ها ، که به عقیده تعدادی از افراد راهی‌ برای تمدد اعصاب و فراغت پس از یک وقت شغلی دراز می باشد ، برخلاف تصوراتمان چندان هم آرام‌بخش نیستند.

دکتر میشل دروپ، متخصص داروی خواب از کلینیک کلیولند، درباره استفاده گوشی همراه در هنگام این چنین می  گوید :

استفاده کردن  از گوشی های موبایل باعث تحریک مغز و در نتیجه افزایش فعالیت بی خوابی می‌شود . حتی استفاده از یه کار کوچک با تلفن هم می‌تواند مغز را تا حدی درگیر نماید، که وقت خواب شما رو بگیرد به اضافه اینکه، بیدار بودن تا دیر وقت و وب‌گردی نیز یکی از عوامل شایع در کمبود خواب هست که باعث می‌شه روز بعد را با هوشیاری کم‌تر و خستگی بیش‌تر آغاز کنید.

منبع:gadgetnews

مطالب مرتبط