استارلینک از سال ۲۰۲۵ اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی‌های عادی می‌آورد

اسپیس ایکس در وب‌سایت استارلینک صفحه جدیدی برای سرویس «Direct to Cell» راه‌اندازی کرده است که برنامه زمانی اتصال گوشی‌های هوشمند به آن را مشخص می‌کند. این سرویس از سال ۲۰۲۵ اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی های عادی در سراسر جهان می‌آورد، البته پیش از آن و از سال ۲۰۲۴ امکان ارسال پیامک برای کاربران فراهم می‌شود.

در صفحه این سرویس، به دسترسی یکپارچه به متن، صدا (تماس صوتی) و دیتا یا اینترنت برای تمام گوشی‌های LTE در سراسر جهان اشاره شده است. با این سرویس کاربران می‌توانند در مناطق مختلف از خشکی گرفته تا دریا به شبکه استارلینک وصل شوند و از آن استفاده کنند. همچنین به گفته استارلینک، سرویس Direct to Cell به دستگاه‌های اینترنت اشیا با استانداردهای رایج LTE هم متصل می‌شود.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای گوشی

استارلینک می‌گوید تمام گوشی‌های LTE می‌توانند به شبکه متصل شوند و هرجایی که آسمان را ببینید، می‌توانید از سرویس Direct to Cell استفاده کنید. برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در گوشی و همچنین ارسال پیامک و ارتباط صوتی، نیازی به تغییر در سخت‌افزار یا نرم‌افزار گوشی نخواهد بود و حتی به اپلیکیشن مخصوصی هم نیاز نخواهید داشت.

ماهواره‌های استارلینک با قابلیت Direct to Cell، از یک مودم پیشرفته eNodeB بهره می‌برند که شبیه یک برج تلفن همراه در فضا عمل می‌کند و امکان ادغام شبکه مشابه رومینگ استاندارد را فراهم می‌کند. این سرویس ارتباط در مناطق دورافتاده را هم ممکن خواهد کرد.

به گفته استارلینک، ماهواره‌های دارای قابلیت Direct to Cell ابتدا توسط راکت‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس روانه فضا می‌شوند و در ادامه استارشیپ چنین وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرد. این ماهواره‌ها در مدار بلافاصله از طریق لیزر به منظومه ماهواره‌ای استارلینک متصل می‌شوند تا پوشش جهانی فراهم کنند.

درنهایت باید گفت که اگرچه استارلینک با این سرویس می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای را به گوشی های عادی بیاورد، اما به‌صورت قانونی باید در کشورها با اپراتورها همکاری کند. برای مثال این سرویس در ایالات‌متحده با همکاری T-Mobile در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط