آینده هوش مصنوعی: چه انتظاراتی در ۵ سال آینده داریم

تأثیر هوش مصنوعی در پنج سال آینده؟ زندگی انسانی شتاب خواهد گرفت، رفتارها تغییر خواهند کرد و صنایع دگرگون خواهند شد — و این چیزی است که می‌توان با اطمینان پیش‌بینی کرد.

تاریخچه مختصر آینده هوش مصنوعی و تاثیر بر جامعه

در نیمه اول قرن بیستم، مفهوم هوش مصنوعی تقریباً فقط برای طرفداران داستان‌های علمی-تخیلی معنا داشت. در ادبیات و سینما، اندرویدها، ماشین‌های هوشمند و دیگر اشکال هوش مصنوعی در مرکز بسیاری از شاهکارهای علمی-تخیلی قرار داشتند — از “متروپلیس” تا “من، ربات”. در نیمه دوم قرن گذشته، دانشمندان و فناوران به طور جدی شروع به تحقق بخشیدن به هوش مصنوعی کردند.

در سال ۱۹۵۶، پروژه تحقیقاتی تابستانی دارتموث در زمینه هوش مصنوعی که توسط جان مک‌کارتی برگزار شد، اصطلاح هوش مصنوعی را معرفی کرد و به ایجاد یک جامعه سازمان‌یافته از پژوهشگران هوش مصنوعی کمک کرد.

معمولاً هیجان‌های پیرامون هوش مصنوعی بیشتر از توانایی‌های واقعی آنچه که پژوهشگران می‌توانستند ایجاد کنند بود. اما در آخرین لحظات قرن بیستم، پیشرفت‌های مهم در هوش مصنوعی جامعه را تحت تأثیر قرار داد. وقتی که کامپیوتر دیپ بلو از IBM استاد شطرنج گری کاسپاروف، قهرمان برتر بازی را شکست داد، این رویداد نه تنها به عنوان یک شکست تاریخی و منحصر به فرد در تاریخ شطرنج — اولین باری که یک کامپیوتر بازیکن برتر را شکست داد — بلکه به عنوان عبور از یک مرز مهم تلقی شد. ماشین‌های هوشمند از دنیای علمی-تخیلی به دنیای واقعی وارد شده بودند.

دوران داده‌های بزرگ و رشد نمایی قدرت محاسباتی مطابق با قانون مور به طور متعاقباً به هوش مصنوعی امکان داد تا مقادیر عظیمی از داده‌ها را تحلیل کند و یاد بگیرد که چگونه وظایفی را انجام دهد که قبلاً فقط توسط انسان‌ها انجام می‌شد.

اثرات این رنسانس ماشینی در جامعه نفوذ کرده است: دستگاه‌های تشخیص صدا مانند الکسا، موتورهای پیشنهاد دهنده مانند آنهایی که توسط نتفلیکس استفاده می‌شوند تا فیلم‌هایی را بر اساس تاریخچه مشاهده شما پیشنهاد کنند، و گام‌های کوچک خودروهای بدون راننده و دیگر وسایل نقلیه خودران نماد این تغییرات هستند. اما پنج سال آینده توسعه هوش مصنوعی احتمالاً به تغییرات عمده اجتماعی منجر خواهد شد که بسیار فراتر از آنچه که تاکنون دیده‌ایم خواهد بود.

تأثیر هوش مصنوعی بر آینده چگونه خواهد بود؟

سرعت زندگی

واضح‌ترین تغییری که بسیاری از مردم در سراسر جامعه احساس خواهند کرد، افزایش سرعت تعاملات با نهادهای بزرگ است. هر سازمانی که به طور منظم با تعداد زیادی از کاربران درگیر است — کسب‌وکارها، واحدهای دولتی، نهادهای غیرانتفاعی — مجبور خواهد شد که هوش مصنوعی را در فرآیندهای تصمیم‌گیری و فعالیت‌های عمومی و مصرف‌کننده محور خود پیاده‌سازی کند. هوش مصنوعی به این سازمان‌ها اجازه خواهد داد تا بیشتر تصمیمات را بسیار سریع‌تر بگیرند. در نتیجه، همه ما احساس خواهیم کرد که زندگی سرعت بیشتری گرفته است.

پایان حریم خصوصی

جامعه همچنین تعهدات اخلاقی خود را با سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی مورد آزمون قرار خواهد داد، به ویژه حریم خصوصی. احتمالاً سیستم‌های هوش مصنوعی بسیار بیشتر از خود ما درباره‌ی ما خواهند دانست. تعهد ما به حفاظت از حریم خصوصی در طول ۵۰ سال گذشته توسط فناوری‌های نوظهور به شدت مورد آزمون قرار گرفته است. با کاهش هزینه‌ی نفوذ به داده‌های شخصی ما و گسترش الگوریتم‌های قدرتمند که قادر به ارزیابی مقادیر عظیم داده‌ها هستند، احتمالاً متوجه خواهیم شد که این بیشتر یک مانع فناوری بوده تا یک تعهد اخلاقی که جامعه را به حفاظت از حریم خصوصی واداشته است.

پیچیدگی قوانین هوش مصنوعی

می‌توانیم انتظار داشته باشیم که محیط قانونی برای سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند بسیار پیچیده‌تر شود. در حال حاضر در سراسر جهان، دولت‌ها در تمامی سطوح، از محلی تا ملی و فراملی، به دنبال تنظیم مقررات مربوط به استقرار هوش مصنوعی هستند. تنها در ایالات متحده، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک پیچیدگی قانونی برای هوش مصنوعی ایجاد شود زیرا واحدهای دولتی شهری، ایالتی و فدرال قوانین جدید هوش مصنوعی را تدوین، اجرا و آغاز به اجرا خواهند کرد. و اتحادیه اروپا تقریباً قطعاً قوانین هوش مصنوعی مورد انتظار خود را در شش تا دوازده ماه آینده اجرا خواهد کرد. پیچیدگی قانونی انجام کسب‌وکار به طور قابل توجهی در پنج سال آینده رشد خواهد کرد.

همکاری انسان و هوش مصنوعی

بخش زیادی از جامعه انتظار دارد که کسب‌وکارها و دولت‌ها از هوش مصنوعی به عنوان تقویت‌کننده هوش و تخصص انسانی استفاده کنند، یا به عنوان یک شریک، به جای استفاده از آن برای جایگزینی کارگران انسانی. یکی از اثرات هوش مصنوعی که به عنوان یک ایده در داستان‌های علمی-تخیلی صد ساله شکل گرفته است این است که الگوهای این ژانر، از جمله نمایش‌های دراماتیک هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید وجودی برای انسان‌ها، عمیقاً در روان جمعی ما دفن شده‌اند. همکاری انسان و هوش مصنوعی، یا نگه‌داشتن انسان‌ها در هر فرآیندی که به طور قابل توجهی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد، کلید مدیریت ترس از هوش مصنوعی است که در جامعه نفوذ کرده است.

کدام صنایع تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت؟

آموزش

در همه سطوح آموزش، هوش مصنوعی احتمالاً تحول‌آفرین خواهد بود. دانش‌آموزان محتوای آموزشی و آموزش‌هایی را دریافت خواهند کرد که به نیازهای خاص آن‌ها متناسب است. هوش مصنوعی همچنین استراتژی‌های آموزشی بهینه را بر اساس سبک‌های یادگیری فردی دانش‌آموزان تعیین خواهد کرد. تا سال ۲۰۲۸، سیستم آموزشی ممکن است تقریباً غیرقابل تشخیص باشد.

بهداشت و درمان

هوش مصنوعی احتمالاً به ابزاری استاندارد برای پزشکان و دستیاران پزشکان که وظیفه کار تشخیصی را دارند تبدیل خواهد شد. جامعه باید انتظار افزایش نرخ تشخیص دقیق پزشکی را داشته باشد. اما حساسیت داده‌های بیمار و پیچیدگی در پیمایش قوانین حفاظت از آن‌ها نیز احتمالاً به یک محیط پزشکی-قانونی پیچیده‌تر و افزایش هزینه‌های کسب‌وکار منجر خواهد شد.

امور مالی

پردازش زبان طبیعی همراه با یادگیری ماشین به بانک‌ها و مشاوران مالی و همچنین چت‌بات‌های پیشرفته اجازه خواهد داد تا به طور کارآمد با مشتریان در طیف گسترده‌ای از تعاملات معمول: نظارت بر امتیاز اعتباری، تشخیص تقلب، برنامه‌ریزی مالی، مسائل مربوط به سیاست بیمه و خدمات مشتری درگیر شوند. سیستم‌های هوش مصنوعی نیز برای توسعه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پیچیده‌تر و با اجرای سریع‌تر برای سرمایه‌گذاران بزرگ استفاده خواهند شد.

حقوق

می‌توان انتظار داشت که تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط حقوقی در پنج سال آینده کاهش یابد، زیرا تیم‌های کوچکی از یک تا سه نفر انسانی که با سیستم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند، کاری را که قبلاً به ۱۰ تا ۲۰ وکیل نیاز داشت، سریع‌تر و با هزینه کمتر انجام می‌دهند. چت‌بات‌ها در حال حاضر قادر به ارائه خلاصه‌های ابتدایی از قوانین قابل اعمال و تهیه زبان بندهای قرارداد هستند. بر اساس چند سال اخیر توسعه هوش مصنوعی و با فرض ادامه این روند، تا سال ۲۰۲۸ تعداد وکلای انسانی در ایالات متحده می‌تواند بیش از ۲۵٪ کاهش یابد.

حمل‌ونقل

در آینده نزدیک، شاهد استفاده بیشتر از وسایل نقلیه خودران در مصارف خصوصی و تجاری خواهیم بود. از خودروهایی که بسیاری از ما برای رفتن به محل کار استفاده می‌کنیم، تا کامیون‌هایی که کالاها را در بزرگراه‌ها حمل می‌کنند و حتی فضاپیماهایی که انسان‌ها و بارها را به ماه منتقل می‌کنند، حمل‌ونقل با وسایل نقلیه خودران احتمالاً چشمگیرترین نمونه از ورود ما به عصر هوش مصنوعی خواهد بود.

بررسی خطرات بلندمدت هوش مصنوعی

مفهوم اینکه هوش مصنوعی یک تهدید وجودی برای انسان‌ها محسوب می‌شود، تقریباً به اندازه خود مفهوم هوش مصنوعی قدمت دارد. اما در دو سال اخیر، با توجه به اینکه هوش مصنوعی مولد به موضوع داغ بحث‌های عمومی تبدیل شده، ترس از هوش مصنوعی ابعاد جدیدتری به خود گرفته است.

قابل‌بحث‌ترین شکل این نگرانی از هوش مصنوعی، ترس از این است که جوامع انسانی کنترل خود را به سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی واگذار کنند. ما در حال حاضر شاهد این مسئله در مواردی مانند تجارت الگوریتمی در صنعت مالی هستیم. هدف از چنین پیاده‌سازی‌هایی بهره‌برداری از ظرفیت‌های ذهن‌های مصنوعی برای عمل در سرعت‌هایی است که چندین مرتبه از سریع‌ترین مغزهای انسانی پیشی می‌گیرد.

با این حال، تهدیدات وجودی که توسط افرادی مانند ایلان ماسک و جفری هینتون و دیگر پیشگامان هوش مصنوعی مطرح شده‌اند، در بهترین حالت شبیه داستان‌های علمی-تخیلی به نظر می‌رسند و بسیار کمتر امیدوارکننده‌تر از بسیاری از داستان‌های علمی-تخیلی است که ۱۰۰ سال پیش خلق شده‌اند.

خطر بلندمدت و محتمل‌تر نگرانی از هوش مصنوعی در حال حاضر از دست دادن فرصت‌ها است. به میزانی که سازمان‌ها ممکن است در این لحظه این ادعاها را جدی بگیرند و بر اساس آن ترس‌ها کمتر سرمایه‌گذاری کنند، جوامع انسانی از دستاوردهای کارآمدی قابل توجه، نوآوری‌های بالقوه‌ای که از همکاری انسان و هوش مصنوعی به وجود می‌آید و شاید حتی اشکال جدیدی از نوآوری‌های فناوری، تولید دانش علمی و دیگر حالت‌های نوآوری اجتماعی که سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی می‌توانند به طور غیرمستقیم کاتالیزور آن باشند، محروم خواهند شد.

مقاله های مرتبط با هوش مصنوعی:

پذیرش کامل هوش مصنوعی

لغو اکران فیلمی که هوش مصنوعی نوشته بود