چگونه پسورد دو مرحله‌‌ای را روی اکانت‌های خود فعال کنیم؟

چگونگی ایجاد پسورد دو مرحله‌ای ۲FA  روی اکانت‌های مختلف یک اقدام ضروری برای کاربری اینترنت است.

معمولا پسوردها و اقدامات امنیتی زمانی جدی گرفته‌ می‌شوند که سرقت و نفوذی صورت گرفته باشد. بسیاری از کاربران تا زمانی که اکانت‌هایشان هک نشده تصوری از میزان قدرت هکرها و امنیت حساب‌های کاربری‌شان ندارند.

اما چرخی در میزان حساب‌های لو رفته در دارک‌وب کافی است تا هر کاربر آینده‌نگری دقایقی را صرف امن‌کردن حساب‌هایش کند.

در حاضر بهترین راه امن‌کردن حساب‌های کاربری استفاده از پسورد دو مرحله‌ای ( two-factor authentication ) یا به اختصار  ۲FA است.

این راهی است که وب سرویس‌ها یک مجوز دومی را هم برای دسترسی به حساب کاربری شما درخواست می‌کنند. به طور عمومی این مجوز دوم یک شماره تلفن یا ایمیل است.

اگر شماره تلفن برای این منظور در نظر گرفته باشید شماره پین برای شما پیامک می‌شود، چیزی شبیه ارسال شماره برای کارت به کارت در اینترنت.

اپلیکیشن‌هایی هم هستند که شماره پین (Pin Number) برای ورود صادر می‌کنند و با اتصال هرکدام از حساب‌هایتان به این اپلیکیشن‌ها به راحتی می‌توانید شماره پین ورود را از این اپلیکیشن‌ها دریافت و به وب سرویس بدهید تا اجازه دسترسی به اکانت حساب شود.

اپلیکیشن AUTHENTICATOR  چگونه کار می‌کند؟

استفاده از اپلیکیشن آتنتیکتر روش  امن‌تری نسبت به ارسال پیامک است.

به خصوص اگر در جایی باشید که امکان دریافت پیامک نداشته باشید این روش همچنان قادر کاربرد است.

چندین اپلیکیشن AUTHENTICATOR وجود دارد که می‌توان برای امن‌ کردن حساب‌ها از آن‌ها استفاده کرد.

مشهورترین آنها عبارتند از Authy ، Google Authenticator ، Microsoft Authenticator و Hennge OTP فقط برای سیستم عامل آی او اس.

روش استفاده از این اپلیکیشن‌های پسورد دو مرحله‌ای شبیه به هم است: برای اضافه کرن یک حساب شما یک کد QR را که مخصوص اکانت است با این اپلیکیشن‌ها اسکن می‌کنید و اکانت به این اپلیکیشن متصل می‌شود.

هربار اپلیکیشن را باز می‌کنید شماره پین مربوطه را می‌توانید در هنگام ورود به حسابتان مورد استفاده قرار دهید.

شماره ها به طور رندوم در اپلیکیشن و در مدت زمان کمتر از یک دقیقه عوض می‌شوند برای همین باید در مدت زمان باقی مانده شماره را مورد استفاده قرار دهید وگرنه از بین می‌رود.

با این حال در نظر داشته باشید چه اپلیکیشن Authenticator چه ارسال شماره به صورت پیامک و چه ارسال لینک به ایمیل به طور کامل شما را از گزند هکرها دور نمی‌کند اما تا اندازه زیادی راه را برای هک اکانت شما دشوار می‌‌کند.

هرچه شانس موفقیت هکرها را کاهش دهید شانس امن نگه داشتن حسابتان افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *