سرعت تاندربولت ۵ احتمالا به ۸۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد

به نظر می‌رسد یکی از مقامات اینتل بدون اینکه عمدی در کار باشد، اطلاعاتی درباره تاندربولت ۵ منتشر کرده. این پروتکل رابط سخت افزاری هنوز رسما از سوی اینتل معرفی نشده است.

اخیرا تصویری حاوی اطلاعات درباره این فناوری در توییتر منتشر شده بود، البته این توییت پس از مدتی حذف شد. در این تصویر یکی از مدیران اینتل در یکی از دفاتر تحقیق و توسعه اینتل قرار دارد.

در این تصویر یک پوستر با کلمات «۸۰G PHY Technology» به چشم می‌خورد که می‌تواند به معنای پشتیبانی تاندربولت ۵ (TB5) از سرعت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه باشد که دو برابر پهنای باند تاندربولت ۴ است. سرعت انتقال داده تاندربولت ۴ مشابه تاندربولت ۳ و برابر ۴۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

در پوستر همچنین جمله «USB 80G پشتیبانی از اکوسیستم USB-C موجود را هدف قرار داده است» به چشم می‌خورد که می‌تواند به معنای ارائه پهنای باند بیشتر از طریق رابط USB-C کنونی باشد.

از دیگر اطلاعات فنی این پوستر می‌توان به PAM-3 یا مدولاسیون دامنه پالس جدید اشاره کرد که با استفاده از سیگنال داده ۳ بیت، پهنای باند بالاتری را در مقایسه با پروتکل ارتباطات استاندارد کنونی در اختیار تاندربولت ۵ قرار می‌دهد.

تاندربولت ۴ سال گذشته میلادی از سوی اینتل معرفی شد و تا به امروز تجهیزات زیادی با قابلیت پشتیبانی از این فناوری روانه بازار شده‌اند، با این حال جدیدترین مک‌های اپل و مدل‌های آیپد پرو همچنان از تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند. به علت سرعت یکسان این دو پروتکل، احتمالا اپل مستقیما به سراغ تاندربولت ۵ می‌رود، البته نمی‌توان در این زمینه چندان مطمئن بود.

افزایش دو برابری سرعت انتقال داده می‌تواند منجر به پشتیبانی TB5 از نمایشگرهای ۴K و ۸K با رفرش ریت بالا شود و همچنین با نسل‌های قبلی تاندربولت و ارتباطات USB سازگار باشد.

در حال حاضر نمی‌دانیم اینتل چه زمانی از فناوری جدیدش رونمایی می‌کند، اما با توجه به افشای تصویر اخیر احتمالا نباید مدت زمان زیادی انتظار بکشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *