راهکارهایی برای تمیزکردن صفحه کامپیوتر و لپتاپ

تمیزکردن صفحه کامپیوتر و لپتاپ، شاید کار وقت‌گیری به نظر برسد، اما نگه‌داری درست از این صفحه‌های حساس بسیار حائز اهمیت است. راهکارهایی برای اینکار وجود دارد که با دانستن آن‌ها تمیزکردن نمایشگر کامپیوتر اصلا کار دشواری نخواهد بود.

همزمان که این متن را می‌خوانید، احتمالا لکه‌های چرپی و اثر انگشت‌های زیادی روی نمایشگرتان جا خوش کرده اند و مدتی است که به شکل اصولی تمیز نشده است. تمیزکردن صفحه کامپیوتر آنقدر کار کسالت آوری به‌نظرمی‌رسد که اکثرا از آن سر باز می‌زنند. برای انجام هرچه بهتر و سریع‌تر آن، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند به شما کمک زیادی کنند.

وقت پاک کردن نمایشگرهای کثیف است

تمیزکردن صفحه کامپیوتراگر از پی سی، لپتاپ یا محصولات هیبرید استفاده می‌کنید، مهم‌ترین بخش نگهداری از آنها، تمیز نگه‌داشتن صفحه‌نمایش است. چرا که اولین و مهم‌ترین کاربرد این دستگاه‌ها نمایشگر آن به حساب می‌آید با کیفیت تصویر، رابطه‌ی مستقیم دارد. حتی تلویزیون ال‌سی‌دی و پلاسما نیز به پاکسازی دقیق نمایشگر نیاز دارند.

کثیفی‌های نمایشگر می‌تواند کیفیت صفحه را بسیار کم کند. گرد و غبار، لکه‌ها و اثرات انگشت، به مرور زمان روی نمایشگر جمع می‌شوند و شما را با یک نمایشگر کثیف رو به رو می‌کنند  و در نتیجه، آنچه شما در صفحه می‌بینید، با کیفیت واقعی نمایشگر فاصله خواهد داشت.

پاکسازی این نمایشگر‌ها می‌تواند بسیار ساده و کاربردی باشد و علاوه بر آن، تنها در چند دقیقه به طول بیانجامد تا سر آخر یک نمایشگر جدید و براق داشته باشید.

از چه چیزی برا تمیزکردن صفحه کامپیوتر و لپتاپ را تمیز کنیم؟

تمیزکردن صفحه کامپیوتربرای پاکسازی نمایشگر کامپیوتر چیز زیادی لازم نیست؛ یک بطری اسپری تمیز کننده و پارچه میکرو فیبر نیاز است. این دسته از وسایل، در کیت هایی به عنوان تمیز کننده نمایشگر در بازار وجود دارند که بسیار کاربردی هستند.

  • اسپری تمیز کننده
  • پارچه بدون پرز (میکرو فیبر)

اگر نتوانستید محلول‌های پاکننده‌ را تهیه کنید، از وسایل خانگی مانند سرکه سفید یا آب مقطر نیز می‌توانید برای پاکسازی نمایشگر خود استفاده کنید. همچنین به جای پارچه‌های میکروفیبر می‌توانید پارچه‌های دیگری را به کار ببرید. البته باید توجه داشته باشید که پارچه‌ی مورد استفاده بدون پرز بوده و احتمال خراش دادن نمایشگر وجود نداشته باشد. استفاده از اسفنج‌های مخصوص شستن ظروف و دستمال مرطوب برای اینکار توصیه نمی‌شود و پیشنهاد می‌کنیم از پارچه‌ی یک لباس نخی یا یک حوله نرم کمک بگیرید.

اگر عادت دارید لپتاپتان را مدام با خود جابه‌جا کنید و از خانه بیرون ببرید، حمل اسپری پاک کننده امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین، می‌توانید از دستما‌ل‌های مرطوب مخصوص مانتیتور استفاده کنید. البته این نوع از دستمال ها، با وجود اینکه سرعت و راحتی بسیار بالایی دارند اما به اندازه اسپری خوب پاک نمی‌کنند و فقط در صورت نیاز به آن‌ها رجوع کنید.

نحوه تمیز کردن صفحه کامیپوتر و لپتاپ

پس از تهیه‌ی محلول پاک کننده و یک پارچه‌ی مناسب، مراحل پاکسازی شروع می‌شوند. اول از همه لازم است دستگاه را خاموش کنید و برای پی سی‌ها خاموش بودن مانیتور کفایت می‌کند. اگر تا کنون مایع تمیز کننده را مستقیما روی دستگاه اسپری می‌کردید با بگوییم که کار بسیار اشتباهی است. قطرات مایع می‌نوانند در نمایشگر کامپیوترها نفوذ کنند و باعث ایجاد مشکلات برقی شوند. در لپتاپ‌ها، قطرات ممکن است در فضای زیر صفحه یا دکمه‌های کیبورد فرو روند و به دستگاه شما آسیب برسانند.

تمیزکردن صفحه کامپیوتربا این وجود، بهتر است که محلول را ابتدا روی پارچه اسپری کنید. تمام صفحه را با حرکت دادن دایره‌ای شکل پارچه پاک کنید و از فشار‌های غیر ضروری پرهیز کنید. از گوشه‌ی بالا سمت چپ شروع کنید و پارچه را به آن سمت بکشید. سپس بخش‌های دیگر را پاک کنید. اگر فکر می‌کنید نقاطی از صفحه به خوبی تمیز نشده‌اند، این روند را دوباره تکرار کنید.

پس از پاک کردن تمامی نقاط نمایشگر، بگذارید خود به خود و به صورت طبیعی خشک شود و به هیچ وجه از دستگاه‌های خشک کن استفاده نکنید.

نحوه تمیز کردن مانیتور های کاتدی قدیمی

مانیتورهای کاتدی (CRT) امروزه بسیار کمیاب هستند اما هنوز هم می‌توان آن‌ها را در برخی از سیستم‌های گیمینگ یافت. این نوع از نمایشگرها در دستگاه‌های بازی و تلوزیون‌های قدیمی نیز وحود داشتند.

برای تمیز کردن صفحه نمایش CRT به ابزار زیر نیاز دارید:

  • پارچه عایق الکتریسیته (استاتیک)
  • پارچه بدون پرز
  • محلول پاک کننده (پاکننده‌های شیشه نیز قابل استفاده است)

کار را با پارچه‌ی ضد الکتریسیته شروع کنید و گرد و غبار را از بین ببرید. سپس مایع تمیزکننده را روی پارچه بدون پرز اسپری کنید و صفحه را به صورت مستقیم پاک کنید. در صورت خشک شدن پارچه، اسپری بیش‌تری به‌کار ببرید.

نحوه تمیز کردن نمایشگر‌های لمسی

اگر از لپتاپ‌های دو منطوره (هیبرید) استفاده می‌کنید که می‌تواند به عنوان یک تبلت هم کاربرد داشته باشد، روند تمیز کردن متفاوتی را پیش رو دارید.

این دستگاه‌ها نسبت به نمایشگر‌های پی سی و لپتاپ، چربی و گرد و غبار بیش‌تری را به‌خود جذب می‌کنند. به همین دلیل، باید آن‌ها را با روشی کمی متفاوت تمیز کرد. نمایشگر‌های لمسی موجود در دستگاه‌های هیبردی، همانند نمایشگر تبلت‌ها و اسمارت فون‌ها طراحی شده‌اند و روند پاکسازی مشابهی دارند.

در این نوع از دستگاه‌ها هرگز نباید از پارچه‌های زبر که باعث خراش می‌شوند استفاده کرد و همچنین توجه داشته باشید که مواد پاک‌کننده برای پاکسازی آن‌ها لازم نیست. تنها نیاز است با مقادری آب، پارچه‌ای بدون پرز را مرطوب کنید و نمایشگر را تمیز کنید.

البته توجه داشته باشید که روش گفته شده برای استفاده بر روی نمایشگر‌های بدون پرچسب است و اگر روز نمایشگر لایه‌ی محافظی نصب کرده اید، می‌توانید از مواد پاک کننده برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *