بلوبانک؛ پدیده نو در عرصه بانکداری تمام دیجیتال

به نقل از نبض فناوری امروزه فناوری‌های جدید در عرصه بانکداری دیجیتال ورود پیدا کرده است به گونه بانکداری الکترونیک را متحول کرده است.

در متن سعی می‌شود که یکی از استارتاپ‌های جدید در بانکی را که به تازگی راه‌اندازی شده است را معرف کنیم.

بلو، یک استارت‌آپ بانکی است که در روز‌های پایانی سال متأثر از کرونا (۱۳۹۸)، آغاز به کار کرد، اما این بار بدون نیاز به شعب، فرم‌های کاغذی و فرآیند‌های معمول و همچنین با درک بهتر نیاز مشتریان. شاید نهایت بلو را بتوان تجربه جدیدی دانست که فاقد اصطکاک‌های معمول و پیچیدگی‌های بانک‌های سنتی است و سعی کرده خود را به نیاز‌های نسل جوان امروزی از یک بانک نزدیک کند.

البته این موضوع به معنی نقض قوانین پایه یا موازین شرعی در طراحی محصولات و خدمات نیست بلکه منظور، نگاه نوآورانه به بنیان‌های بانک و خلق محصولات جدید با همان الزامات پایه‌ای، اما در فرآیندی جدید است. شاید مهم‌ترین موضوعی که باید امروز تغییر کند، فرآیند‌هایی است که خیلی از آن‌ها فاقد وجاهت و ضرورت لازم در دوره کنونی است.‌

می‌توان گفت بانک سامان با سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ بلو، به‌عنوان یکی از سهامداران این نئوبانک شناخته می‌شود. مطابق قرارداد فی‌مابین، بلو تا زمان اخذ مجوز مستقل؛ ذیل نظارت، مسئولیت و مجوز بانک سامان فعالیت خواهد کرد.

بلوبانک یک بانک دیجیتال است که همه عملیات بانکداری روی اپلیکیشن آن و کاملا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. تمامی سپرده‌های مشتریان در بلو نزد بانک سامان نگهداری می‌شوند و وجوه مشتریان مورد تضمین صندوق ضمانت سپرده‌های بانکی در بانک مرکزی است. بر همین اساس نیز کارت‌های بانکی بلو، با پیش شماره کارت‌های بانک سامان (۸۶-۶۲۱۹) صادر می‌شوند. درواقع اتصال بلوبانک به شبکه‌های سراسری بانکی و پرداختی (شتاب و شاپرک)، از مسیر سوئیچ‌های بانک سامان و با نظارت این بانک صورت می‌گیرد.
با بلو بانک در تمام ساعات شبانه روز امکان عملیات بانکی وجود دارد.

باز کردن حساب در بلو بانک کاملا رایگان است و کارت بانکی شما در اولین فرصت به آدرس مورد نظرتان ارسال می‌شود.

در بلو بانک علاوه بر اینکه تمام عملیات بانکی به صورت غیرحضوری است، به حداقل مانده حساب شما در هر ماه ۱۰ درصد سود تعلق می‌گیرد.

همچنین تراکنش مالی شما محدودیت خاصی ندارد و البته در صورت لزوم می‌توانید غیرحضوری کارت بانکی خود را مسدود کنید.

طریقه وارد شدن به بلو بانک

شما بعد از اینکه این اپلیکیشن را بر روی تلفن همراه خود نصب کردید می‌توانید با وارد کردن نام کاربری و شماره تماس وارد نرم افزار شوید که باید مرحله احراز هویت را به طور کامل انجام دهید، زیرا اپلیکیشن باید بداند که هویت شما واقعی می‌باشد تا بتوانند خدمات را برای شما ارائه دهد. بلو بانک این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند در هر ساعتی از شبانه روز که مایل هستند بتوانند در این بانک ثبت نام کرده و یا حساب بانکی برای خود ایجاد کند. درمان‌های سنتی این امکان وجود ندارد بلکه باید در ساعت معینی به بانک مراجعه کنید.

زمانی که کاربر به بانک‌های سنتی مراجعه کرده و خواهان ابتدای حساب از آن بانک می‌باشد باید حتماً یک مقداری را برای افتتاح پرداخت نماید که با استفاده از نرم افزار بلو بانک کاربران می‌توانند پرداخت هیچ هزینه‌ای حساب باز کرده و از آن استفاده کنید.

همچنین شما در بلو بانک می‌توانید بدون اینکه موجودی در حساب بانکی تان داشته باشید از اعلام مانده حساب استفاده کنید، زیرا از شما مبلغی دریافت نخواهد کرد و حتی زمانی که شما حسابی را باز کردید می‌توانید با قرار دادن آدرس و کد پستی محل سکونت تان از بلو کارت خواسته تا کارت مورد نظر خود را برای شما در کمترین زمان ارسال کنید.

چگونه در بلو بانک حساب باز کنیم؟ برای این کار باید ابتدا اپلیکیشن blubank را نصب کنید و کسی را پیدا کنید که برایتان دعوتنامه عضویت بفرستد.

دعوتنامه به صورت یک کد است و شما بعد از این فرآیند می‌توانید با احراز هویت غیر حضوری و ارسال عکس کارت ملی و سایر مدارک هویتی خود درخواست افتتاح حساب داشته باشید. بعد از افتتاح حساب، کارت بانکی شما در اولین فرصت برایتان ارسال می‌شود. ظاهر کارت بانکی بلو کارت شبیه کارت ملی هوشمند است و تراشه شناسایی فلزی دارد. همچنین این کارت مجهز به QR کد است که کار شناسایی دیجیتال شما را انجام می‌دهد.

امنیت بلوکارت

نحوه محافظت از حساب‌های کاربران؛ بلو بانک با بانک مرکزی تفاهم نامه‌ای را قرار داده اند که سپرده‌های کاربران و مشتریان در بانک سامان قرار بگیرد.

پروتکل‌های امنیتی بلوکارت

همه قوانینی که بانک مرکزی ایجاد کرده است را رعایت کرده است و همه‌ خدمات موجود در بلو بانک طبق همین قوانین اجرا می‌شود تا باعث بروز مشکل نشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *