بررسی اولیه هدفون‌های بی‌سیم سرفیس ایرباد مایکروسافت

کمپانی مایکروسافت با رونمایی از سرفیس ایرباد در جریان برگزاری رویداد اکتبر ۲۰۱۹ خود همگان را شگفت‌زده کرد. این محصول ادامه‌دهنده راه هدفون‌های سرفیس بوده و در پاسخ به بازار تحت سیطره ایرپادهای اپل عرضه می‌شود.

ایربادهای بی‌سیم ساخت مایکروسافت در مقایسه با نمونه اپلی بسیار قدرتمندتر بوده و از امکانات بیش‌تری برخوردار هستند؛ اما این موضوع موجب قیمت‌گذاری گران‌تر و کاهش قابلیت حمل‌پذیری سرفیس ایرباد شده است. عملکرد سرفیس ایرباد در کلیه جوانب از عملکرد صوتی گرفته تا امکانات اضافی احتمالا کاربران را شگفت‌زده خواهد کرد. امکان استفاده از این هدفون‌ها بر روی سایر پلتفرم‌ها موضوعی نگران‌کننده برای کمپانی‌های اپل و گوگل به‌شمار می‌آید.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

سرفیس ایرباد پیش از پایان سال جاری و با برچسب قیمتی ۲۴۹ دلاری (حدودا ۱۹۹ پوندی) عرضه خواهد شد. البته مشتریان با پرداخت این مبلغ، ۲ عدد سرفیس ایرباد، ۱ کیس شارژ نسبتا بزرگ و بالشتک‌های گوشی سیلیکونی در ۳ اندازه مختلف را دریافت خواهند کرد. قیمت‌گذاری سرفیس ایرباد در مقایسه با ایرپادهای اپل و کیس شارژ بی‌سیم آن ۲۵ درصد گران‌تر است. بعلاوه قیمت‌گذاری ایرپادهای اپل همراه با کیس شارژ معمولی نیز ۳۶ درصد ارزان‌تر از سرفیس ایرباد خواهد بود. بنابراین اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا چنین اختلاف قیمتی قابل‌توجیه است؟

طراحی و شکل ظاهری

کاربران متعصب ایرپاد نیز اذعان می‌کنند که ایربادهای بی‌سیم مایکروسافت اگرچه به اندازه ایرپادهای اپل شاخص نیستند؛ اما یقینا از نظر عملکرد و شیوه استفاده، قدرتمندتر ظاهر می‌شوند. استفاده از سرفیس ایرباد همراه با یک سایز خاص از بالشتک‌های گوشی برای کاربران مبتدی آسان نخواهد بود. به همین دلیل این محصول با ۳ بالشتک گوشی در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می‌شود. بدین‌ترتیب امکان تطبیق هرچه بهتر سرفیس ایرباد با اشکال منحصربه‌فرد گوش‌های کاربران فراهم خواهد شد. از این منظر می‌توان گفت که سرفیس ایرباد از قابلیت شخصی‌سازی بسیار بیش‌تری نسبت به ایرپادهای اپل برخوردار است؛ حتی اگر کیس همراه سرفیس ایرباد را همانند نمونه اپلی، رایگان قلمداد نکنیم.

با این‌حال استفاده از سرفیس ایرباد فوق‌العاده آسان است. طراحی ایربادها احتمالا اندکی نامانوس به‌نظر می‌رسد. یقینا بسیاری از کاربران به طراحی ایرپادهای اپل عادت کرده و از انتقادات گسترده نسبت به آن آگاهی دارند؛ اما این مسائل احتمالا چندان حائزاهمیت نیستند. ایربادها بیش‌تر شبیه گوش‌بندهایی هستند که مردم هنگام ورود یک تور کارناوال شلوغ به شهر برای حفاظت از گوش‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اکنون بایستی به یک نکته ظریف اشاره کرد: کیس شارژ ارایه شده به‌همراه سرفیس ایرباد از اندازه نسبتا بزرگی برخوردار است؛ لذا به‌نظر می‌رسد که قرار دادن آن در جیب لباس، اقدامی دشوار باشد. این کیس برخلاف کیس مخصوص ایرپاد، هنگام عدم استفاده احتمالا بایستی با کمک یک کیف حمل شود. این در حالیست که قرار دادن کیس اپل در تمامی جیب‌های معمولی غالبا بدون کوچک‌ترین مشکل قابل‌انجام است.

سرفیس ایرباد با توجه به اندازه بزرگ‌تر خود هنگام قرارگیری روی گوش در مقایسه با ایرپادها کمی سنگین‌تر به‌نظر می‌رسد. البته با وجود بالشتک‌های سیلیکونی قابل‌تنظیم، این مشکل تا حدودی برطرف می‌شود. فاصله ایربادها تا گوش کاربر به اندازه‌ای است که آسایش وی را مختل نکرده و صدای بسیار بلند و آزاردهنده را در کانال شنوایی منتشر نمی‌کند. در واقع طراحی سرفیس ایرباد مایکروسافت به گونه‌ای است که امکان انتشار محدود صدا از محیط بیرون را فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب گجت‌های مذکور برای استفاده در فضاهای اداری و محیط‌های غیرمسقف مفیدتر خواهند بود. عملکرد ایربادها در زمینه مکالمه تلفنی کاملا رضایت‌بخش است؛ در حالی‌که استفاده از ایرپاد برای این هدف خاص احتمالا چندان کارآمد نیست.

به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت به منظور ایجاد امکان تطبیق صدا از یک فناوری صوتی هوشمندانه بهره گرفته است.

کارآیی

مایکروسافت در پردیس ردموند خود به “آرام‌ترین فضا در جهان” دسترسی دارد. فرآیند توسعه و مهندسی سرفیس ایرباد نیز در همین مکان اجرا شده است. مایکروسافت پروفایل صوتی “Surface Omnisonic Sound” برای سرفیس ایرباد را نیز در همین مکان طراحی نموده است. این محصول از درایورهای صوتی سفارشی که با هدف شبیه‌سازی اصوات موسیقی زنده و تجهیزات استودیویی طراحی شده‌اند؛ بهره می‌گیرد. بعلاوه با وجود به‌کارگیری ۲ میکروفون در هر ایرباد، کیفیت پاسخ‌گویی به تماس‌های صوتی با استفاده از ایربادها نیز در سطح مطلوبی ارزیابی می‌شود. این موضوع به حذف نویز پس‌زمینه در جریان تماس‌های تلفنی یا گفتگو با دستیار دیجیتالی دستگاه کمک می‌کند.

همچنین مایکروسافت ایربادهای خود را به گونه‌ای تنظیم کرده تا حداکثر میزان بلندی صدای پخش شده توسط آن‌ها از مرز ۱۰۸ دسیبل فراتر نرود. این محدودیت با هدف حفاظت از گوش‌های کاربران در مقابل صدمات دائمی اعمال شده است. یقینا کاربران حتی برای گوش دادن به محتوای یک سخنرانی ضمن حضور در یک کنسرت پر سروصدا نیز به چنین صدای پرقدرتی احتیاج نخواهند داشت. اما این موارد تنها بخشی از قابلیت‌های سرفیس ایرباد به‌شمار می‌روند. پوشش خارجی این هدفون‌ها از قابلیت لمسی خازنی برخوردار است. این پوشش لمسی به فرامینی نظیر کشیدن انگشتان یا ضربه زدن واکنش داده و اعمال مختلفی را اجرا می‌کند.

با هر بار کشیدن انگشتان به سمت بالا یا پایین، میزان بلندی صدا حدودا ۷ واحد افزایش یا کاهش خواهد یافت. در عین‌حال کشیدن انگشتان به سمت جلو یا عقب نیز موجب جلو رفتن آهنگ، پخش مجدد یا عقب‌گرد آهنگ خواهد شد. جهت پخش صدا یا مکث آن کافیست بر روی پوشش لمسی ۲ بار ضربه بزنید. نهایتا نگاه داشتن انگشت بر روی هر یک از ایربادها نیز دستیار دیجیتالی دستگاه را فراخوانی خواهد کرد. این گجت‌ها از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰، دستگاه‌های اندرویدی مجهز به اندروید ۴.۴ و ورژن‌های جدیدتر آن، دستگاه‌های اپلی مجهز به iOS 9 یا نسخه‌های جدیدتر و پروتکل‌های بلوتوث ۴.۱ یا ۴.۲ پشتیبانی می‌کند. مشخصا فشردن طولانی‌مدت پوشش لمسی سرفیس ایرباد در دستگاه‌های اندرویدی یا آی‌فون موجب فراخوانی دستیارهای گوگل اسیستنت یا سیری می‌شود. مدیریت این فرآیند از طریق اپلیکیشن سرفیس ایرباد که برای کلیه سیستم‌عامل‌های مذکور عرضه شده است؛ انجام خواهد شد.

عملکرد ژست‌های حرکتی کاملا مناسب و معقول به‌نظر می‌رسد. کاربران حتی در صورت عدم دسترسی به راهنمای محصول نیز ظرف مدت چند دقیقه می‌توانند با عملکرد و نحوه استفاده از ژست‌های پیمایشی یا ضربه‌ای آشنا شوند.

ترجمه زنده زیرنویس‌ها یکی از قابلیت‌های ذهنی بالقوه محسوب می‌شود. با وجود پوشش متناوب شبکه وای‌فای در مکان برگزاری رویداد مایکروسافت، کارشناسان به منظور ارزیابی قابلیت ترجمه مستقیم، چندین جمله را بیان کردند و این عبارات بلافاصله به شکل زیرنویس در قسمت تحتانی اسلاید پاورپوینت رویت شدند. این قابلیت در صورت دسترسی به ارتباط اینترنتی مناسب احتمالا معادلات بازی را تغییر داده و به‌طور مشابه، عملکرد مترجم گوگل در دستگاه‌های پیکسل باد را متحول خواهد کرد.

نهایتا بایستی خاطرنشان کرد که سرفیس ایرباد تا حداکثر ۲۴ ساعت شارژدهی خواهد داشت؛ اگرچه ۸ ساعت از این زمان مدیون باتری ایرباد بوده و کیس همراه نیز انرژی موردنیاز برای ۲ نوبت شارژ آن‌ها را فراهم می‌کند. این میزان شارژدهی برای استفاده از سرفیس ایرباد طی ۱ روز کامل کفایت خواهد کرد.

در سوی دیگر، ایرپادهای اپل در زمینه ژست‌های کنترلی با محدودیت بیش‌تری مواجه هستند و این ژست‌ها تنها به ضربه زدن محدود خواهند بود. سقف شارژدهی این گجت نیز معادل ۲۴ ساعت است؛ با این‌حال ایرپادها در هر نوبت شارژ تنها تا ۵ ساعت دوام خواهند آورد.

شارژ کردن سرفیس بادها برای مدت ۱۰ دقیقه، انرژی موردنیاز برای پخش ۱ ساعته موسیقی را فراهم می‌کند. در حالی‌که با شارژ ۱۵ دقیقه‌ای ایرپادهای اپل، انرژی لازم جهت پخش ۳ ساعته آهنگ‌ها تامین خواهد شد.

جمع‌بندی اولیه

با توجه به مطالب عنوان شده، سرفیس ایرباد دارای امکانات فراوان و در عین‌حال منحصربه‌فرد است. این گجت‌ها از اندازه بزرگ‌تر، استقامت بالاتر و امکانات قدرتمند بسیار بیش‌تری نسبت به ایرپادهای اپل برخوردار هستند. ایربادهای مایکروسافت قادر به ارائه عملکرد تقریبا ایده‌آل بر روی دستگاه‌های مختلف هستند. با این‌حال ایربادهای بی‌سیم از نظر وزن و طراحی اندکی بحث‌برانگیز هستند و به اذعان برخی کارشناسان، شکل ظاهری آن‌ها بیش‌تر مشابه یک انگشت شست متورم به‌نظر می‌رسد. بعلاوه این گجت‌ها با قیمت‌گذاری گران‌تر و قابلیت حمل‌پذیری کم‌تر نسبت به ایرپادهای اپل در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

ایربادهای بی‌سیم مایکروسافت در نخستین آزمایشات صورت گرفته، تجربه صوتی فوق‌العاده‌ای را رقم زدند. این هدفون‌ها بیش‌تر جهت استفاده در ادارات یا فضاهای غیرمسقف نظیر خیابان‌های شهری مناسب هستند. یقینا اکنون کلیه مشتریان بی‌صبرانه منتظر عرضه و خریداری سرفیس ایرباد هستند تا متوجه شوند که آیا قیمت‌گذاری گران‌تر آن در مقایسه با ایرپاد، امری توجیه‌پذیر است یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *