ثبت اولین تصویر ۳۲۰۰ مگاپیکسلی جهان

به نقل از زوم ایت

دانشمندان موفق شدند با استفاده از بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان، اولین تصویر ۳۲۰۰ مگاپیکسلی را ثبت کنند.

دانشمندان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده SLAC مستقر در منلو پارک واقع در کالیفرنیا، با استفاده از دستگاه تصویربرداری پیشرفته‌ای که برای کاوش جهان ساخته شده است، اولین عکس‌های‌ دیجیتال ۳۲۰۰ مگاپیکسلی جهان را ثبت کردند.

استیون کان، مدیر رصدخانه ورا سی. روبین (Vera C. Rubin) در شیلی، می‌گوید:

ما چیزی حدود ۲۰ میلیارد کهکشان را اندازه‌گیری و فهرست‌بندی خواهیم کرد.

ارصدخانه ورا سی. روبین جایی است که بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان را در خود جای می‌دهد و بدین شکل به یک مرکز تلاش بزرگ برای ترسیم آسمان شب تبدیل خواهد شد. قرار است دوربین مذکور ۱۰ سال آینده‌ی خود را در این مرکز بگذراند و تصاویر بسیار جذابی از جزئیات جهان هستی بگیرد.

کان می‌گوید:

بیشتر قسمت‌های آسمان شب در واقع هرگز توسط تلسکوپ تصویربرداری نشده است. با این نوع تصویربرداری می‌توان تغییرات ایجادشده را مشاهده کرد. می‌توان با استفاده از این دوربین بخش‌های جدیدی از آسمان را بررسی کرد.

تیمی که روی دوربین کار می‌کنند، صفحه‌ی کانونی را که مجموعه‌ای از حسگرهای تصویربرداری به عرض بیش از ۶۰ سانتی‌متر است، تکمیل کرده‌اند. برای مقایسه قدرت این دوربین با دیگر دستگاه‌هایی که توانایی عکس‌برداری دارند، باید به شما بگوییم فاصله‌ی کانونی دوربین آیفون ۱۱، تنها ۲۶ میلی متر است. برای جمع آوری سنسورها، این گروه به حدود شش ماه زمان احتیاج داشت؛ بیشتر به این دلیل که در صورت لمس سنسورها در هنگام نصب، آن‌ها به‌راحتی ترک می‌خورند.

از آن‌جا که این دوربین هنوز کامل نیست، دانشمندان از یک پروژکتور دارای حفره برای آزمایش صفحه کانونی استفاده کرده‌اند. تاکنون چند عکس مختلف توسط این دوربین ثبت شده است. محققان به کمک این دوربین از عکس معروف ورا سی. روبین، (فردی که رصدخانه‌ی مذکور به احترام او نام‌گذاری شده است) دوباره عکس گرفته‌اند. این گروه از سر یک کلم بروکلی نیز تصویری تهیه کرده‌ است که در ادامه این مقاله آورده شده است.

اگر برای شما سؤال شده است که کیفیت واقعی این تصاویر چقدر است، باید بگوییم برای دیدن تنها یک عکس ثبت‌شده توسط این دوربین در اندازه‌ی واقعی خودش به ۳۷۸ تلویزیون ۴K نیاز است. گفته می‌شود رزولوشن این تصاویر به‌قدری بالا است که می‌توانید یک توپ گلف را از فاصله‌ی ۲۴ کیلومتری مشاهده کنید.

به گفته‌ی دانشمندان، این دوربین برای ثبت تصاویر دقیقی از فضا ساخته شده است و می‌توان به وسیله‌ی آن حتی خطر بعضی شهاب سنگ‌هایی که ممکن است به زمین آسیب برسانند تشخیص داد. با استفاده از این دوربین عظیم می‌توان اندازه هر کدام از انفجارهای ستاره‌ای را در فضا محسابه کرد. این مسئله باعث می‌شود دانشمندان بتوانند پدیده‌های جدیدی در فضا کشف کنند و علم نجوم بسیار پیشرفته‌تر و دقیق‌تر شود.

یکی از محققانی که درباره‌ی کارایی‌های مختلف دوربین مذکور توضیح داده است، می‌گوید حتی می‌توان به کمک این دوربین به دو سؤال بی‌جواب فیزیک که اکنون سال‌ها است دانشمندان در حال تحقیق درباره‌ی آن‌ها هستند، پاسخ داد. این دو سؤال ماهیت ماده تاریک (Dark Matter) و انرژی تاریک (Dark Energy) هستند. یک گزینه‌ی بسیار جالب نیز برای دوست‌داران فضا در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود تمام اطلاعات ثبت‌شده توسط این دوربین در یک سایت قرار گرفته است و کاربران می‌توانند به‌صورت آنلاین به دیتابیس آن دسترسی داشته باشند. این بدان معنا است که هر فردی می‌تواند با بررسی تصاویر به‌صورت دقیق، کشف‌های جالبی انجام دهد. بیشتر ازتعداد انسان‌ها، در فضا ستاره و کهکشان وجود دارد.

منبع: CNET

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *