اسمارت‌فون‌های آینده مجهز به حسگرهای تشخیص ویروس کرونا خواهند بود

در روزگاران گذشته انسان‌ها برای تشخیص برخی مشکلات خاص خود ناچارا بایستی به بیمارستان‌ها یا نزد یک پزشک متخصص مراجعه می‌کردند؛ اما از آن ایام تا به امروز تکنولوژی خصوصا فناوری پزشکی مسیری بسیار طولانی را پشت سر گذاشته و شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است. امروز اسمارت‌واچ‌ها با سنسورهای متنوعی جهت سنجش ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و حتی نمایشگر الکتروکاردیوگرام (ECG) روانه بازار می‌شوند و در آینده اسمارت‌فون‌های ما نیز احتمالا قادر به تشخیص بیماری کووید ۱۹ خواهد بود.

این پدیده به لطف تلاش‌های محققان شرکت جنرال الکتریک امکان‌پذیر خواهد شد. انستیتوی ملی بهداشت با تخصیص اعتبار پژوهشی به این محققان زمینه توسعه هرچه بیش‌تر سنسورهای قابل استفاده در اسمارت‌فون‌ها را فراهم نموده است. این سنسورها می‌توانند جهت تشخیص مواردی نظیر بیماری کووید ۱۹ مورد بهره‌برداری قرار گیرند. تیم تحقیقاتی در اظهارات خود با افتخار اعلام می‌کند که سنسورهای آن‌ها دارای توانایی‌های تشخیصی مشابه با ابزارهای تحلیلی بزرگ‌تری هستند که احتمالا درون آزمایشگاه‌ها یافت می‌شوند.

محققان همچنین ادعا می‌کنند که حساسیت سنسورهای توسعه‌یافته توسط آن‌ها به اندازه‌ای است که قادر به جداسازی ذرات ویروس بدون تداخل با عناصر دیگر خواهند بود. با این‌حال سنسورهای فوق احتمالا در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار نخواهند گرفت؛ چرا که تیم تحقیقاتی طی چند سال آینده به اصلاح و بهینه‌سازی این فناوری خواهد پرداخت. حتی پس از طی این مراحل نیز برای به‌کارگیری حسگرهای فوق توسط شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های تلفن‌همراه هیچ تضمینی وجود ندارد. با این‌حال به‌کارگیری تکنولوژی‌هایی از این‌د‌ست کماکان محتمل بوده و بدین‌ترتیب گوشی‌های آینده احتمالا می‌توانند پیرامون وجود ذرات بیولوژیکی خطرناک در هوا به کاربران هشدار دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *