استیبل کوین (Stablecoin) چیست و چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال دارد؟

به گزارش آیتی رسان

استیبل کوین چیست؟

شاید برایتان کمی عجیب باشد، اما در ابتدا قرار بود که ارزهای دیجیتال صرفا وسیله پرداخت باشند، نه دارایی‌. این روزها مردم بیشتر چشم به قیمت‌‎های فرار این ارزها دوخته‌اند تا اینکه از آن‌ها به‌عنوان وسیله‌ای جهت خرید و فروش کالا و یا سرویس‌ها استفاده کنند؛ چیزی که در اصل قرار نبود که اتفاق بیفتد.

این قضیه، دلایل مختلفی دارد اما یکی از بزرگ‌ترین‌های آن‌ها این است که اکثر ارزهای دیجیتال توسط یک نهاد پشتیبانی نشده و یا اینکه ارزش ثابتی برای آن‌ها مشخص نشده است. بنابراین اکثر ارزهای دیجیتال نیز به همان اندازه‌ای ارزش دارند که بازار حاضر است برای آن‌ها پول پرداخت کند، قضیه نوسان نیز از همین‌جا ناشی می‌شود.

بسیاری از فعالان قدیمی این بازار اعتقاد دارند که این قیمت‌ها با پذیرش و استفاده‌های منظم‌تر، ثبات بیشتری به خود خواهند دید. از طرفی دیگر، بسیاری از مردم می‌خواهند که از ارزهای دیجیتال همانند پول عادی استفاده کنند، یعنی نگران نوسان‌های ارزش نباشند. این همان‌جایی است که استیبل کوین وارد عمل می‌شود.

استیبل کوین‌ها نیز همانند سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین و اتریوم، مبتنی بر بلاک‌چین هستند، اما طراحی شده‌اند تا در طول زمان، قیمتی ثابت داشته باشند. این قیمت ثابت نیز با گره زدن این ارزها به ارزش ارزی دیگر (مثلا دلار) و یا با پشتیبانی توسط یک نهاد مورد اعتماد، حاصل می‌شود.

استیبل کوین چگونه کار می‌کند؟

جدا از نوسان قیمت، موارد مختلفی جهت استفاده از رمزارزها وجود دارند. از این موارد می‌توان به شفافیت بیشتر تراکنش، امنیت و همچنین حفظ بهتر حریم خصوصی کاربر اشاره کرد. استیبل کوین‌ها سعی دارند که علاوه بر ارائه این مزیت‌ها، مزایای خاص خود را نیز ارائه دهند که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. به هر حال، استیبل کوین‌ها این مزیت‌ها را به کاربر ارائه داده و در عین حال نیز لازم نیست که در تراکنش‌های روزانه، نگران نوسان‌های ارزش و مسائل این‌چنینی باشید.

۲ مورد از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها، USD Coin یا همان USDC و تتر (USDT) هستند. هر دوی این رمزارزها به دلار ایالات‌ متحده، گرده زده شده‌اند. خود دلار در قیاس با ارزهایی همانند بیت‌کوین و یا اتریوم، از ثبات بیشتری برخوردار است. البته بد نیست بدانید که هیچ‌کدام از این رمزارزها، توسط دولت ایالات‌متحده پشتیبانی نمی‌شوند (برعکس دلار).

پشتوانه استیبل کوین‌هایی همانند PAX Gold یا همان PAXG و Tether Gold یا همان XAUT نیز طلا است.  البته خود ارزهای ملی نیز در زمینه نوسان، مسائل خاص خود را دارند. در کشورهایی همانند ترکیه، ایران، ونزوئلا و سایر کشورهایی که وضعیت اقتصادی چندان مناسبی ندارند، مردم از بیت‌کوین جهت حفظ قدرت خرید خود استفاده می‌کنند. به هر حال در چنین کشورهایی با توجه به کاهش مداوم ارزش پول ملی، سرمایه‌گذاری در رمزارزها، اقدامی عاقلانه‌تر به حساب می‌آید. به هر حال، ثبات ارزش یک استیبل کوین‌، به ثبات ارزش ارز پشتوانه آن بستگی دارد.

استیبل کوین‌ شرکت فیسبوک یعنی Diem که پیش‌تر Libra نامیده می‌شد، توانسته که تاحدودی بر این مشکل غلبه کند. این رمزارز، سبدی از ارزهای ذخیره شده متعلق به سرتاسر جهان را به‌عنوان پشتوانه خود در نظر گرفته است. در این صورت، بی‌ثباتی ناشی از یک یا چند ارز می‎‌تواند با ثبات سایر ارزها جبران شود. این مزیت باعث می‌شود که Diem بتواند نسبت به هرکدام از دارایی‌های منفردی که پشتوانه این رمزارز هستند، ثبات قیمتی بیشتری داشته باشد.

CBDCها، زیرمجموعه استیبل کوین‌ها هستند

هنگامی‌که یک دولت، استیبل کوین‌ مختص به خود را عرضه کند، آنگاه این نوع از استیبل کوین‌ها را “Central Bank Digital Currency” و یا همان ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌نامند. در حال حاضر فقط کشور چین دارای CBDC است. هر چند که هند، بریتانیا و ایالات متحده نیز علنا اشاره‌هایی به این موضوع داشته‌اند.

هر چند که CBDCها نیز برای کاربران، عملکردی شبیه به سایر ارزهای دیجیتال دارند، اما در عین حال نیز می‌توانند موانع و فرصت‌های بیشتری را در اختیار دولت‌ها قرار دهند. در ادامه بیشتر به ایده CBDCها خواهیم پرداخت.

موارد استفاده بیشتر از استیبل کوین‌

مزایای استفاده از استیبل کوین‌ها معمولا به خود رمزارز و همچنین شخصی که آن را منتشر می‌کند، بازمی‌گردد. در حال حاضر چندین نوع استیبل کوین‌ در جهان وجود دارند که به برخی از آن‌ها نیز در این مطلب اشاره شده است. به هر حال، برخی از استیبل کوین‌های پیشنهادی نیز حتی می‌توانند کاربردها و استفاده‌های بیشتری در آینده داشته باشند.

CBDCها می‌توانند در زمینه قانون‌گذاری و انتشار ارز، به دولت‌ها کمک کنند

استیبل کوین‌ها و مخصوصا CBDCها می‌توانند به دلایل گوناگونی، مزایای بزرگی برای دولت‌ها داشته باشند. از این مزایا می‌توان به این مورد اشاره کرد که بانک مرکزی کشورها می‌تواند کنترل مستقیم بیشتری بر رمزارز موردنظر داشته باشد. همچنین CBDCها می‌توانند نیاز دولت‌ها به چاپ و نگهداری پول فیزیکی را نیز کاهش داده و یا اینکه این نیاز را از بین ببرند.

دولت چین از CBDC خود به‌عنوان یک ابزار نظارتی استفاده می‌کند. این در حالی است که رئیس بانک فدرال رزرو ایالات متحده یعنی جروم پاول (Jerome Powell) اذعان داشته که دلیل عدم ایجاد یک CBDC توسط دولت ایالات متحده، به ذات خصوصی و مخفی رمزارزها بازمی‌گردد.

استیبل کوین‌ها می‌توانند زیرساخت‌های مالی را برای ارزهای غیربانکی، فراهم آورند

از طرفی دیگر، اینکه اشخاص بتوانند کنترل بیشتری برای پول‌های خود داشته باشند، از اهداف واضح و مشخص رمزارزها به‌طور عام و Diem به‌طور خاص است. ارزهای دیجیتال از جمله استیبل کوین‌ها، بسیاری از موانع موجود بر سر راه ورود به بانکداری مرسوم را کاهش می‌دهند.

مردمی که به‌راحتی به بانک‌های فیزیکی دسترسی نداشته و یا اینکه به زیرساخت‌‎های بانکی اعتماد ندارند، می‌توانند از طریق استیبل کوین‌ ها به‌ خدمات مالی ایمن، دسترسی پیدا کنند. مردم می‌توانند از استیبل کوین‌ های غیر CBDC استفاده کرده تا در زمان کاهش ارزش پول ملی، بتوانند که همچنان قدرت خرید خود را حفظ کنند. این رویه را می‌توان به مردمی که در کشور آن‌ها چندین نوع ارز مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز بسط داد.

استیبل کوین‌ ها می‌توانند تراکنش‌های آنلاین را بهبود بخشند

ارزهای دیجیتال در اصل طراحی شده‌ تا با استفاده از زیرساخت‌های دیجیتال، تراکنش‌های آنلاین را مدیریت کنند. همچنین ذات غیرمتمرکز و راحتی استفاده از رمزارزها نیز باعث شده تا جهت انجام تراکنش‌های بین‌المللی نیز مناسب باشند. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال نسبت به تراکنش‌های بانکداری مرسوم، سریع‌تر، قابل اتکاتر و همچنین ارزان‌تر هستند.

البته نوسان‌های زیاد قیمت رمزارزها باعث شده تا فروشگاه‌ها به‌سختی آن‌ها را قبول کنند؛ یعنی بدون تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای عادی. چنین موضوعی می‌تواند باعث شود که در وهله اول، پذیرش ارزهای دیجیتال در درگاه‌های پرداخت، دشوارتر شود.

حال استیبل کوین‌ها می‌توانند باعث شوند که فروشگاه‌ها بتوانند با خیال راحت‌تری نسبت به پذیرش ارزهای دیجیتال اقدام کنند، زیرا دیگر در رابطه با نوسان‌های ارزش رمزارزها و همچنین تحمل سختی‌های ناشی از تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای عادی، نگران چندانی وجود نخواهد داشت.

سخن پایانی

اگر به رمزارزها علاقه‌مند بوده، اما نوسان‌های قیمتی ارزهایی همانند بیت‌کوین و اتریوم را دوست ندارید، آنگاه استیبل کوین ها می‌توانند برای شما مناسب باشند. بر روی کاغذ، راه‌کارهایی همانند Diem شرکت فیسبوک و CBDCها وجود دارند. از طرفی دیگر، ارزهایی همانند USDC و تتر نیز در سطح گسترده‌ای معامله می‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *