آذری جهرمی: فیلترینگ اینستاگرام انجام نخواهد شد

به نقل از گجت نیوز وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مسدودسازی سایت‌ها خلاف قانون اساسی است گفت من مسئول فیلترینگ نیستم، اما فیلترینگ اینستاگرام انجام نخواهد شد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ماجرای احضار و بازجویی از وی در دادسرای فرهنگ و رسانه عنوان کرد دلیل اولیه احضار من به دادسرا، عدم اجرای دستور قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام بود. وی افزود دادیاری در استان فارس حکمی را برای فیلترینگ اینستاگرام وارد کرده بود که به دلیل اشکال قانونی امکان اجرای آن وجود نداشت. آذری جهرمی در ادامه تاکید کرد:

بنا بر اصل ۲۵ قانون اساسی، سانسور ممنوع است مگر با حکم قانون. قانون بر کلمه پالایش مصادیق مجرمانه به جای انسداد تاکید دارد. بسیاری از وب‌سایت‌هایی که در ایران مسدود شده‌اند به صورت غیرقانونی فیلتر هستند. مسدودسازی وب‌سایت‌ها نه در اختیار قاضی است و نه در شان کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و جزو حقوق عامه است. در همان مقطع ابتدایی که حکم دادیار استان فارس اعلام شد به آن اعتراض کردیم، چون کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به این نتیجه رسیده که به جای انسداد کامل به دنبال پالایش هوشمند باشد. این اتفاق هم افتاده. درخواست دادستانی این بوده که چون این مصداق مجرمانه از بین رفته همان حکم انسداد اجرا شود. پاسخ ما هم روشن بوده. انسداد در شوونات این قاضی نبوده و بنابراین اجرا نشده است. حالا آقایان می‌گویند که از دستورات قضایی سرپیچی صورت گرفته است.

طرح فیلترینگ اینستاگرام اجرا نمی‌شود

اخیرا در خصوص فیلترینگ اینستاگرام حواشی زیادی در فضای مجازی ایجاد شده است که وزیر ارتباطات در مورد این شایعه‌ها بیان کرد:

همواره این است که قبل از انتخابات حرکاتی برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. در اسفند ۹۱ کمیسیون امنیت مرکز ملی فضای مجازی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که طی آن تمام فیلترشکن‌ها باید مسدود می‌شدند. در انتخابات ۹۴ مباحثی پیرامون وایبر صورت گرفت. در سال ۹۶ فشار زیادی برای فیلترینگ تلگرام انجام شد که موفق نبود. در انتخابات ۹۸ نسخه‌های فارسی تلگرام مسدود شدند و فشار به شبکه‌های اجتماعی بی‌ربط به انتخابات نیست. فقط اینستاگرام هم نیست. تمام شبکه‌های اجتماعی در معرض دیدگاه‌های مبارزه‌جویانه‌ای قرار می‌گیرد. برخی گروه‌های سیاسی، دستگاه‌هایی که در حوزه امنیت مسوولیت دارند، اعتقاد دارند که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موجب بحران شوند و چون مدیریت بحران را مشکل می‌دانند راهکار مسدودسازی را پیشنهاد می‌دهند. البته من مسئول فیلترینگ نیستم؛ اما تا جایی که می‌دانم با توجه به شرایط اقتصادی اینستاگرام فیلتر نمی‌شود.

چرا VPNها مسدود نمی‌شوند؟

آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا VPNها مسدود نمی‌شوند عنوان کرد:

نمی‌شود VPNها را مسدود کنیم، چون کاربردهای مشروعی هم دارد. امروز بسیاری از خدمات اینترنتی برای ip‌های ایرانی بسته شده و چاره‌ای جز استفاده از VPN برای ایرانیان باقی نمانده است. VPNها ابزاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هستند. بنابراین نمی‌شود آنها را به کلی بست. چون کسی که وی‌پی‌ان می‌فروشد و حساب بانکی روشنی دارد و با گردش مالی چند صد میلیاردی در حال فعالیت است هیچ‌گاه با برخوردی مواجه نمی‌شود. من هم نمی‌دانم چرا برخورد نمی‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *