هکرها ابزار جیلبریک جدیدی برای تقریبا تمام آیفون‌ها منتشر کردند

به گزارش دیجیاتو تیم «Unc0Ver» به تازگی جدیدترین ابزار خود را منتشر کرده که به گفته آن، روی iOS 11 تا iOS 14.3 کار می‌کند و کاربران با آیفون ۵s و مدل‌های جدیدتر آیفون می‌توانند دستگاه خود را جیلبریک کنند.

اپل به علت مسائل امنیتی آیفون‌ها را قفل می‌کند، اما تعدادی از کاربران با جیلبریک به کنترل بیشتری روی گوشی‌ها دست پیدا می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را شخصی‌سازی کنند. هکرها با پیدا کردن و سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ها، ابزارهای جیلبریک را توسعه می‌دهند تا بتوانند برخی محدودیت‌های اپل را دور بزنند. برای مثال با اینکار می‌توان اپ‌ها را از منابع دیگری غیر از اپ استور دانلود کرد.

این تیم اعلام کرده که از اکسپلویت خود برای آسیب‌پذیری کرنل «CVE-2021-1782» استفاده کرده که یکی از سه نقص‌های امنیتی است که به گفته اپل، احتمالا هکرها بطور فعالانه از آن سوءاستفاده می‌کنند. هکرها با هدف قرار دادن کرنل، می‌توانند دسترسی زیادی به سیستم داشته باشند.

اپل این آسیب‌پذیری را در iOS 14.4 که ماه گذشته میلادی منتشر شد، برطرف کرد که مانع از کارایی این جیلبریک می‌شود. اعلام حمله فعالانه هکرها به آیفون‌ها از سوی اپل یک اتفاق نادر بود، با این حال کوپرتینویی‌ها اطلاعاتی درباره هکرها و همچنین اهداف آن‌ها منتشر نکردند.

ابزار جیلبریک قبلی این تیم که از آیفون‌های مجهز به iOS 11 تا iOS 13.5 پشتیبانی می‌کرد، تنها در چند روز کارایی‌اش را از دست داد. اپل به سرعت آسیب‌پذیری مورد استفاده این تیم را شناسایی و برطرف کرد.

متخصصان امنیتی اغلب به کاربران توصیه می‌کنند که به سراغ جیلبریک آیفون نروند چرا که آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حملات افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا اپل هم با انتشار بروزرسانی‌ها مانع از انجام چنین کاری توسط کاربران می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *