مدیر شبکه کیست و چگونه به یک مدیر شبکه تبدیل شویم؟

به نقل از کارینسو

گسترش روزافزون شبکه‌های کامپیوتری باعث شده است آگهی‌های شغلی مرتبط با مشاغلی همچون مدیر شبکه، معمار شبکه، مهندس شبکه و….. زیاد شود. در حالی که برخی بر این باور هستند که مهندس شبکه و مدیر شبکه دو شغل یکسان است، اما در واقعیت این‌گونه نیست. یک مهندس شبکه مسئولیت، طراحی، نصب، تحلیل، خطایابی و نگه‌داری از شبکه را دارد. فردی که حتا ممکن است در نقش یک مشاور شبکه نیز در یک سازمان به کار گرفته شود تا ارتباط کاربران شبکه با زیرساخت بدون مشکل برقرار شود. در حالی که وظایف مدیر شبکه کمی ساده‌تر است.

مدیر شبکه کیست؟
مدیر شبکه فردی است که مسئولیت نگه‌داری، مدیریت، رسیدگی و ایمن نگه‌ داشتن شبکه با او است. مدیران شبکه می‌توانند به شکل نیمه وقت یا تمام وقت در یک شرکت یا سازمان مشغول به کار شوند.

حداقل و حداکثر دستمزد یک مدیر شبکه در دنیا؟
دستمزد یک مدیر شبکه در محدوده ۵۳,۸۱۴ تا ۱۲۴,۶۸۲ هزار دلار در سال است که این رقم به‌طور میانگین برابر با ۸۴,۷۴۱ دلار در سال است. در ایران نمی‌توان به ذکر دستمزد دقیقی برای یک مدیر شبکه اشاره کرد، زیرا هر شرکتی بر مبنای معیارهای خاص به افراد دستمزد پرداخت می‌کند و تقریبا بیشتر شرکت‌ها در آگهی‌های خود از شما درباره حقوق پیشنهادی سوال می‌کنند. البته یکسری عوامل در افزایش دستمزد تاثیرگذار هستند که تسلط بر زبان انگلیسی، مدرک تحصیلی، سابقه کار، نوع همکاری تمام وقت یا پاره وقت و بزرگی یا کوچکی زیرساخت شبکه از جمله این موارد هستند. در نتیجه بهتر است برای یک چنین شغلی کمینه حقوق پیشنهادی را پایین قید نکنید.

مدیر شبکه چه وظایفی دارد؟
حیطه کاری یک مدیر شبکه به بزرگی و پیچیدگی زیرساخت شبکه بستگی دارد. در اغلب موارد مدیر شبکه در محیط‌های LAN و WAN به کار گرفته می‌شود. این افراد نقشی در طراحی شبکه نداشته و وظایف آن‌ها در ارتقا، نصب و خطایابی شبکه، نگه‌داری از مستندات شبکه و فعالیت‌های انجام شده در شبکه، توسعه و مستندسازی سامانه‌هایی که در شبکه استفاده می‌شوند، پیشنهاد و برنامه‌ریزی برای برطرف کردن مشکلات شبکه خلاصه می‌شود. (البته شرکت‌ها از یک مدیر شبکه حرفه‌ای انتظار دارند تا در زمینه تحلیل، طراحی، توسعه، نگه‌داری و پشتیبانی شبکه و اینترانت به آن‌ها کمک کند.) مدیریت امنیت شبکه و جلوگیری از نفوذ و حمله به آن‌، نظارت بر دسترسی‌ها، پنهای باند، سرورها و بررسی گزارش‌های سرور و شناسایی موارد مشکوک از اصلی‌ترین وظایف مدیر شبکه است. در برخی سازمان‌ها، مدیران انتظار دارند تا مدیر شبکه در زمینه خرید و تهیه وسایل شبکه به آن‌ها مشاوره دهد. افرادی که به عنوان مدیر شبکه استخدام می‌شوند، پس از چند سال کار خوب و تاثیرگذار و همچنین پشت سر گذاشتن دوره‌های مربوطه می‌توانند به عنوان یک مهندس شبکه در یک سازمان مشغول به کار شوند.

چگونه می‌توانیم یک مدیر شبکه شویم؟
دقت کنید که مدیر شبکه می‌تواند به دو شکل تمام وقت یا پاره وقت در یک سازمان به کار گرفته شود. فردی که به عنوان مدیر شبکه‌ای استخدام می‌شود، باید در یکسری دوره‌های آموزشی همچون چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITIL)، دوره‌های حرفه‌ای مجازی‌سازی VMware (بسته به محیط کاری)، دوره CCNP R&S، دوره MCITP شرکت داشته باشد. بدیهی است اگر مدارک تخصصی شما در زمینه شبکه بیشتر باشد، شانس شما برای استخدام شدن نیز بیشتر می‌شود. به‌طور مثال زیرساخت یک شبکه‌ای ممکن است بر مبنای فناوری‌های مایکروسافت طراحی شده باشد. در چنین حالتی مدرک MCITP برگ برنده شما به شمار می‌رود. در کنار مباحث تخصصی شبکه آشنایی با اصول حفاظت از شبکه‌ها (CEH)، حفاظت هویت دیجیتالی، مهارت‌های رهبری و توسعه کار گروهی، روان‌شناسی صنعتی و مدیریت استرس‌های شغلی آشنا باشد. به لحاظ مدرک آموزشی یک مدیر شبکه باید حداقل مدرک فوق دیپلم را داشته باشد و در مقابل همان‌گونه که اشاره شد مدارک تخصصی شبکه همچون MCSA، MCSE و CCNA را داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *