طرز نوشتن یک رزومه کاری خوب و حرفه ای

رزومه شما مهم ترین ابزار برای درخواست کار است. درمورد نحوه نوشتن رزومه کاری اصولی و حرفه ای چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید از هر ۵ مدیر منابع انسانی، ۲ نفر کمتر از یک دقیقه برای خواندن رزومه کارجویان وقت صرف می‎‌کنند؟

در رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از خودتــــان بدهید و این یکی از مهم ترین مسائل در شناسنامه کـاری شماست. رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از شما و مهارت ها،دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلات تان است که هـــدف آن جلب نظر صاحب کار آینده شما است. رزومـه هـم مثل خود زندگیست، دچار تغییرات و تحولات زیادی می شـود.باید مداوماً به روز شود و اطلاعات جدید به آن اضافه شود.اگر می خواهید برای چند شغل مختلف تقاضای کـار دهید، بهتر است رزومه های مختلف درست کنید که در هر کدام به مهارت های خاص شما در رابطه به آن کار اشاره شده باشد.

اصول صحیح نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه ای

نوشتن رزومه کاری خوب و هدف از آن:

رزومه شما یک ابزار بازاریابی محسوب می شود و باید نشان دهد:

  • که شما مشغول به کار هستید.
  • چگونه کار و نیازهای سازمان را برآورده می کنید.
  • شما دارای صلاحیت و آموزش عالی هستید.
  • شما تجربه و مهارت های مناسب را دارید.
  • شما سطح حرفه ای برای این کار را دارید. 

چگونه باید رزومه خود را سازمان داده شده و منظم بنویسم؟ 

به طور کلی همیشه این اطلاعات را در رزومه خود به ترتیب زیر نشان دهید:

  1. جزئیات تماس
  2. شروع متن
  3. فهرست مهارت های کلیدی
  4. فهرست مهارت های فنی / نرم افزاری
  5. مشخصات شخصی / بررسی حرفه ای
  6. مدارک تحصیلی
  7. تاریخ اشتغال / داوطلبانه / محل کار
  8. منابع / داوران

مهمترین مسئله این است که ابتدا اطلاعات مفیدی را بدست آوریم ؛ به عنوان مثال، اگر تاریخ تحصیل شما به طور خاص به کار خاصی مربوط نیست، آن را در انتهای رزومه خود قرار دهید. در ادامه توضیح بخش های رزومه آمده است.

جزئیات تماس

اطمینان حاصل کنید که نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و شماره تماس در رزومه خود را وارد کنید.شما مجبور نیستید آدرس خانه خود را وارد کنید، هرچند ممکن است بعضی از شرایط در هنگام انجام این کار یک ایده خوب باشد.

متن اولیه (بیانیه و مقدمه)

این بخش خلاصه ای از شخصیت و تجارب کاری شما است که باید حدود شش خط طول داشته باشد و در اول شخص بدون مرجع شخصی نوشته شود.بیانیه ابتدایی شما باید با یک جمله درباره اینکه چه کسی هستید و چه چیزی را برای کار به ارمغان می آورید، شروع شود، سپس مهارت ها و ویژگی هایی را که شما را به شغل مورد نظر می رسانند توصیف کنید.

مهارت های کلیدی و نقاط قوت

رزومه شما باید فهرستی بین ۱۰ تا ۱۵ مهارت باشد که تجربه شما را به شغل مورد نظر مرتبط می کند. هنگام جمع آوری این لیست، به چیزهایی که انجام داده اید یا یاد گرفته اید فکر کنید، به عنوان مثال :

  • مشاغلی که داشته اید.
  • مطالعات شما.
  • هر کاری که انجام داده اید.
  • هر کار داوطلبانه ای که انجام داده اید.

مهارت های فنی/نرم افزاری

این یک لیست کوتاه از نام نرم افزاری یا فن آوری است که می دانید چگونه از آن استفاده کنید ؛ به عنوان مثال ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • پردازش متن یا نرم افزار صفحه گسترده.
  • برنامه نویسی.
  • ابزارها (ورود و ثبت اطلاعات)

ویژگی های شخصی

اگر تجربه کار زیاد نداشته باشید، لیستی از ویژگی های شخصی می تواند راه دیگری برای نشان دادن این باشد که شما فرد مناسب برای این کار هستید.چیزهایی که می توانید در این بخش ذکر کنید ممکن است شامل مواردی باشد که می توانید نشان دهید که شما قابل اعتماد، صادق، یا سریع هستید تا چیزهای جدید یاد بگیرید.شما می توانید بین سه تا پنج ویژگی شخصی اضافه کنید، اما مطمئن شوید که آنها را به جای مهارت های کلیدی خود قرار ندهید.

تاریخچه آموزشی

تاریخچه تحصیلی شما فقط باید بالاترین سطح آموزش را نشان دهد. 

سابقه استخدام

هنگام ارائه سابقه اشتغال، با آخرین شغل خود شروع کنید و از آنجا به سمت عقب بروید ؛ عنوان موقعیت و تاریخ هایی را که در آنجا کار کرده اید را بنویسید.اگر قبلا کار نکردید، می توانید از موارد دیگر برای نشان دادن تجربه خود از جمله مثال های زیر استفاده کنید:

  • تجربه کاری که از طریق مدرسه انجام داده اید.
  • قرار دادن کار یا کارآموزی که از طریق دانشگاه انجام داده اید.
  • اگر کار داوطلبانه ای انجام داده اید.

اطمینان حاصل کنید که این دستاوردها و مشاغل مطابق با مهارت های کلیدی و نقاط قوت پیش رو در رزومه شما است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *