با استفاده از این گیم‌ها برنامه‌نویسی را به کودکان خود آموزش دهید

برای شروع به یادگیری برنامه‌نویسی هیچ‌وقت دیر نیست. اما اگر می‌خواهید فرزند خود را تشویق به کدنویسی کنید، هر چه زودتر شروع کنند، علاقه بیشتری پیدا می‌کنند. ترفندی که می‌توانید بکار بگیرید آن است که اول از همه فرزند خود را علاقمند به یادگیری کدنویسی کنید.

یستی از بهترین گیم‌های موجود برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان

۱- ماینکرافت

1- ماینکرافت

ماینکرافت (Minecraft) هیچ احتیاجی به معرفی ندارد. حتی اگر تا به‌حال بازی ماینکرافت را انجام نداده باشید حتما نام آن به گوش‌تان خورده است. این روزها ماینکرافت روی هر دستگاهی که فکرش را بکنید وجود دارد. جالب اینکه کودکان نمی‌توانند از ماینکرافت دست بکشند. همین محبوبیت بیش از اندازه باعث می‌شود تا ماینکرافت یکی از بهترین گیم‌ها برای آموزش کدنویسی و برنامه‌نویسی برای کودکان باشد.

با اینکه ماینکرافت یک گیم است اما در کنار آن ابزاری برای ساخت گیم هم محسوب می‌شود. همین گزینه باعث می‌شود تا انتخاب فوق‌العاده‌ای برای کودکان باشد. اینکه کودکان بتوانند در داخل گیمی که عاشق آن هستند گیم‌های خودشان را بسازند انگیزه زیادی پیدا می‌کنند. علاوه بر این، به‌قدری ساده است که کودکان خیلی سریع به آن عادت می‌کنند.

– CodeCombat

2- CodeCombat

همان‌طور که از نام این گیم مشخص است، CodeCombat گیمی است که باید برای کنترل قهرمان داستان در یک نبرد حماسی کدنویسی کنید. CodeCombat یک پروژه انجمنی با درنظر داشتن معلمان است. همین باعث می‌شود که CodeCombat ابزاری مناسب برای معرفی و آموزش برنامه‌نویسی در مدارس باشد.

CodeCombat، برخلاف برخی از گیم‌ها که زبان‌های برنامه‌نویسی ساده شده مخصوص خودشان را دارند، از زبان‌های موجود استفاده می‌کند. هر دو زبان جاوااسکریپت و پایتون پشتیبانی می‌شوند. پشتیبانی تجربی برای CoffeeScript که یکی از نسخه‌های ساده شده جاواسکریپت هست نیز در دسترس قرار دارد.

۳- Lego Mindstorms

3- Lego Mindstorms

بعد از ماینکرافت، Lego Mindstorms یکی از بهترین گیم‌های شناخته شده در لیست آموزش برنامه‌نویسی است. از حضور گیم Lego Mindstorms سال‌ها می‌گذرد. در این گیم بلوک‌های اسباب‌بازی مشهور با کد ترکیب می‌شوند تا روبات‌های جالبی را درست کنند. با پیشرفت فناوری، کیت‌های Mindstorms هم پیشرفت کرده‌اند، و مدل‌های جدیدتر حقیقتا حیرت‌انگیز هستند.

حتی کودکان برای برنامه دادن به کیت‌های جدیدتر EV3 نیازی به کامپیوتر ندارند. اپ برنامه‌نویس EV3 که هم برای اندروید و هم برای iOS در دسترس است به شما اجازه می‌دهد تا روبات خود را با تنها داشتن یک تبلت بسازید و به آن برنامه بدهید.

۴- لایت‌بات

4- لایت‌بات

لایت‌بات (Lightbot) که هسته آن پازل است با هدف آموزش مهارت‌های برنامه‌نویسی طراحی شده است. جالب اینکه فردی که با آن کار می‌کند اصلا متوجه نمی‌شود که در حال یادگیری برنامه‌نویسی است. لایت‌بات از لحاظ شهرت به پای ماینکرافت یا LEGO نمی‌رسد اما به‌نوبه خود بسیار خوب عمل کرده است و تا به‌امروز بیشتر از ۲۰ میلیون کودک با لایت‌بات بازی کرده‌اند.

تمرکز اصلی لایت‌بات آموزش زبان برنامه‌نویسی نیست، بلکه روی آموزش مفاهیم مرتبط با برنامه‌نویسی تمرکز دارد. موضوعاتی که کودکان در هنگام بازی با لایت‌بات با آن درگیر می‌شوند شامل توالی، سرریز شدن، روال‌ها، حلقه‌های بازگشتی و شرطی‌ها می‌شود.

– Code Monster

5- Code Monster

کد مانستر بالای صفحه قرار می‌گیرد و شما را در بین یک سری از تمرینات کدنویسی در جعبه‌های متنی که در زیر آن قرار دارد حرکت می‌دهد. هدف آن هدایت گیمر به سمت تجربه کدهایی است که روی صفحه قرار دارند.

کد مانستر این توانایی را دارد که کودکان را تشویق به شروع اکتشاف مفاهیم مختلف برنامه‌نویسی کند. به‌طور مثال، به جای اینکه به آنها بگوید متغیر چیست، از یکی از آنها استفاده می‌کند و با این کار، گیمر تلاش می‌کند تا نحوه کار آن را یاد بگیرد.

۶- Blockly Games

6- Blockly Games

در وبسایت مربوطه گفته شده که Blockly Games مشخصا برای کودکانی ساخته شده که پیش از این هیچ تجربه برنامه‌نویسی نداشته‌اند. Blockly Games هم مانند لایت‌بات برنامه‌نویسی آموزش نمی‌دهد، بلکه تمرکز آن روی مفاهیم مربوطه است.

این گیم بهترین مکان برای آموزش برنامه‌نویسی به مبتدیان است. افراد مبتدی در یک مسیر مشخص قرار می‌گیرند و به مرور با مفاهیم آشنا می‌شوند. اگر کودکان به آخر گیم بروند یا حتی از اواسط آن شروع کنند خیلی از اطلاعات را از دست می‌دهند.

۷- RoboZZle

7- RoboZZle

RoboZZle هم زبان برنامه‌نویسی آموزش نمی‌دهد، بلکه روی مفاهیم برنامه‌نویسی تأکید دارد. در این گیم، کودک فرمان‌های موردنیاز برای برنامه‌نویسی یک روبات را از طریق یک سری از بلوک‌ها وارد می‌کند. کار به سادگی شروع می‌شود، اما خیلی سریع مفاهیمی مانند زیرروال‌ها و بازگشت را معرفی می‌کند. این مفاهیم برای کسانی‌که علاقمند به یادگیری برنامه‌نویسی هستند ضروی است.

حتی بزرگسالانی که به پازل علاقه دارند هم می‌توانند این بازی را انجام دهند.

۸- CodeMonkey

8- CodeMonkey

برخلاف اکثر گیم‌هایی که تا به‌حال معرفی کردیم، CodeMonkey اساسا برای معلمان نوشته شده است. به‌همین دلیل است که قیمت آن نسبت به ماینکرافت بیشتر است.

CodeMonkey تماما در داخل مرورگر اجرا می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد آن است که به‌نظر می‌رسد این بازی بیشتر برای کروم نوشته شده است. اجرای آن در مرورگرهای دیگر می‌تواند منجر به بروز رفتارهای غیرمنتظره شود یا حتی ممکن است گیم به‌درستی کار نکند.

۹- Machineers

9- Machineers

طبق گفته توسعه‌دهندگان Machineers، این گیم یک پازل ماجراجویی آموزش‌دهنده است. در مقایسه با دیگر گیم‌های این لیست، باید گفت که Machineers بیشتر به گیم واقعی شباهت دارد. در کنار اینکه منطق برنامه‌نویسی را آموزش می‌دهد یک پازل جذاب و سرگرم کننده است.

برای اجرا، حتما باید آن‌را دانلود کنید. Machineers برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و macOS در دسترس است.

۱۰- Cargo-Bot

10- Cargo-Bot

Cargo-Bot از چند جهت، خاص است. اول اینکه فقط مخصوص آیپد است. دوم اینکه روی یک آیپد ساخته شده است. سازندگان Cargo-Bot این گیم را با استفاده از Codea app طراحی کردند.

گیم Cargo-Bot از ۳۶ پازل تشکیل شده و بهترین گیم موجود برای تشویق هرچه بیشتر کودکان به برنامه‌نویسی است.

۱۱- Scratch

11- Scratch

Scratch چیزی بیشتر از یک گیم برنامه‌نویسی است. یک پلتفرم کامل که کاربران می‌توانند هم گیم‌های ارسال شده سایر کاربران را بازی کنند و هم گیم‌های خودشان را روی آن قرار دهند. بیشتر جذابیت Scratch مانند ماینکرافت امکان ساخت بازی‌های خود کودکان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *