اینورتر چیست و کاربرد آن در اسپلیت

با شروع فصل تابستان نیاز به وسایل سرمایشی و استفاده از آن‌ها جهت خنک کردن محیط بیشتر می شود .احتمالأ امروزه هنگام خرید کولر گازی، واژه ی اسپلیت اینوتر را بیشتر شنیده باشید. در مقاله دما پویا قصد داریم اینوتر و کاربرد آن را در اسپلیت مورد بحث قرار دهیم. در ابتدا اینورتر و همچنین کمپرسورهای اینورتر را بررسی نموده و سپس مزایا و ویژگی های اسپلیت اینورتر را بیان میکنیم.

اینورتر چیست

اینورتر (DRIVEFREQUENCYVARIABLE) نوعی کنترل کننده دور و راه انداز موتور است که امروزه در ابزار ها و وسایل مختلفی از منبع تغذیه کامپیوتر تا لوازم خانگی بسیار کاربرد دارد. اینورتر در واقع یک دستگاه مبدل می باشد که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می نماید که با تغییر دادن فرکانس و ولتاژ اعمال شده به  الکتروموتور آن را به گردش درآورده یا آن را راه اندازی می‌کند. در این مقاله منظور از اینورتر، دستگاه های کنترل کننده ی دور موتور اسپلیت است. که در ادامه به کاربرد و مزایای آن در اسپلیت پرداخته ایم .

اینورتر در معنای لغوی به معنای معکوس کننده است و در سیستم های کمپرسوری به معنای دور موتور متغیر است. چرخش کمپرسور اسپلیت به صورت دورانی بوده و سرعت آن متغیر است. این سرعت به واسطه ی تنظیم دما و رطوبت توسط کاربر تعیین میشود. در این حالت زمانی که محیط به دمای مشخص شده توسط کاربر رسید، دستگاه خاموش نمیشود بلکه فقط دور موتور آن کم میشود و با مصرف بسیار پایین انرژی الکتریکی به کار خود ادامه میدهد. در صورتی که دمای محیط تغییر کند دستگاه مجدداً با افزایش دور شروع به کار کردن خواهد کرد. در تصویر زیر سیستم کمپرسور اینورتر به صورت سه بعدی نمایش داده شده است.

2_953

مزایای اسپلیت اینورتر نسبت به اسپلیت معمولی

همان طور که گفته شد اسپلیت با کمپرسور اینورتر دارای دور موتور متغیر است. این ویژگی در مقابل نسل قدیم اسپلیت ها قرار داد که دور موتور آن‌ها ثابت بود. در اسپلیت های معمولی زمانی که کاربر دمای مشخصی را برای محیط معین میکرد کولر شروع به کار می‌کرد و تا زمانی که دمای محیط به دمای مطلوب کاربر برسد به کار خود ادامه می داد. زمانی که دمای محیط با دمای تنظیم شده یکسان می شد، دستگاه خاموش و با تغییر دمای محیط و یا تغییر تنظیم دما توسط کاربر، دستگاه مجدداً شروع به کار می‌کرد. این خاموش و روشن شدن متوالی موتور کولر گازی اسپلیت سبب وارد شدن شوک الکتریکی به موتور و همچنین افزایش مصرف برق در زمان استارت مجدد کمپرسور اسپلیت می شد و همین عامل یکی از مشکلات اسپلیت‌های معمولی است که در نسل جدید اسپلیت‌ها رفع گردیده است.

در کمپرسور اینورتر از گاز ۴۱۰R که یک گاز سازگار با محیط زیست است استفاده می‌شود و در نتیجه راندمان اسپلیت را بالاتر میرود. سیستم تراکم گاز ۴۱۰R در کمپرسور اینورتر از نوع روتاری است .استفاده از کمپرسورهای اینورتر در اسپلیت موجب شده است تا نسل جدید اسپلیت ها با ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق روانه بازار شوند و از نظر اقتصادی و مصرف برق مقرون به صرفه باشند .

صرفه جویی در مصرف برق با اسپلیت اینورتر

همان طور که گفته شد استفاده از اسپلیت اینورتر باعث ۶۰ درصد کاهش مصرف برق می شود. اما این صرفه جویی در مصرف انرژی به چند دلیل اتفاق می افتد که در ادامه به آن پرداخته ایم. اول از همه با اجتناب از روشن و خاموش شدن متناوب کمپرسور اسپلیت، انرژی راه اندازی که برای روشن شدن هر باره ی دستگاه نیاز است حذف می‌شود، زیرا کمپرسور اینورتر به جای روشن و خاموش شدن، در مواقع عدم نیاز با دور بسیار پایین و حداقل مصرف انرژی به کار خود ادامه میدهد. دلیل دیگر این است که اسپلیت اینورتر قابلیت کارکرد با ۳ دور موتور مختلف را دارند و در صورتی که نیازی به تمام ظرفیت کمپرسور نباشد، دستگاه به صورت اسمارت از یک سوم و یا دو سوم توان خود استفاده خواهد کرد. این ویژگی در مقایسه با اسپلیت های معمولی که از لحظه‌ای شروع به کار از تمام توان خود بهره می برند موجب صرفه جویی در مصرف برق خواهد شد .

کارکرد اسپلیت با صدای کمتر

اسپلیت‌های قدیمی به دلیل این که برای کارکرد نیاز به اعمال ولتاژ بالا داشتند، موجب می‌شدند انرژی زیادی به صورت گرما هدر برود و همچنین به دلیل داشتن دور موتور بالا، موجب ایجاد ارتعاش و لرزش میشدند که صدای بسیار زیادی تولید میکرد. کمپرسورهای بکار رفته در اسپلیت اینورتر صدای بسیار کمی تولید کرده و به دلیل کارکرد با دور موتور کم، انرژی گرمایی تلف شده توسط این کمپرسورها بسیار کم است .

عدم استفاده از خازن در سیستم کمپرسور اینورتر اسپلیت

یکی از دلایلی که موجب می‌شود کولر گازی مصرف برق زیادی داشته باشند، استفاده از خازن در ساختار الکترونیکی آن هاست، در زمان راه اندازی این خازن ها ولتاژ بسیار زیادی از شبکهی برق دریافت میکنند .خازنها به صورت دائم ولتاژ را در خود ذخیره کرده تا ولتاژ کمپرسور  اسپلیت را تأمین نمایند. سیستم عملکرد کمپرسور اینورتر کاملا متفاوت است زیرا برق ورودی متناوب AC را به جریان مستقیم DC تبدیل میکند و با کنترل کردن فرکانسً دور موتور کمپرسور اسپلیت را تأمین می نماید. به همین دلیل برای راه اندازی اولیه موتور دیگر نیازی به خازن نیست .

استفاده از جریان مستقیم DC به جای جریان متناوب AC در کمپرسور اینورتر

جایگزینی جریان DC به جای جریان متناوب AC در کمپرسور اینورتر موجب میشود که بتوان از مغناطیس های دائمی استفاده کرد که در مقایسه با آهنربای القایی مصرف برق بسیار کمتری دارد. این موتورهای به دلیل تغذیه شدن با جریان مستقیم DC نیاز به راه اندازی اولیه نداشته، و همچنین الکتروموتور کولر گازی با حداقل توان و سرعت کم، راه اندازی می‌شود و به مرور و متناسب با نیاز، سرعت و توان آن را میتوان بالا برد .به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم) DC( در این الکتروموتورها، امکان کنترل سرعت وجود دارد و توان کمپرسور اسپلیت با توجه به نیاز دستگاه تنظیم می‌شود، لذا برای حفظ سرمای محیط، نیاز به عملکرد کمپرسور با حداکثر توان نیست و در اکثر مواقع، کمپرسور با توان پایین و مصرف برق کمتر کار میکند و هوایی خنک و مطبوع به محیط هدیه می بخشد.

امروزه استفاده از اسپلیت اینورتر به دلیل مصرف برق بهینه و همچنین عملکرد بهتر در ایجاد سرمای مطبوع) به دلیل قابلیت تغییر توان کمپرسور( مورد استقبال وسیعی در سراسر دنیا از جمله ایران قرار گرفته است و کمپانی های بسیاری با توجه به نیاز بازار اقدام به تولید این نوع کولر گازی ها نموده اند. یکی از این سازنده ها گروه تولیدی اجنرال می باشد که به دلیل کیفیت و سرمادهی فوق العاده اسپلیت اجنرال به یکی از برندهای پُُرفروش و مطرح در ایران تبدیل شده است و با استقبال فراوانی روبه رو شده و بسیاری از هموطنان مایل به خرید این محصول جهت ایجاد هوای خنک در محیط مورد نظر خود هستند. این اسپلیت ها دارای طراحی زیبا و منحصر بفردی بوده و با کمترین میزان مصرف انرژی بیشترین بازدهی را دارند.

asga-18-ftta_1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *