احتمال برخورد ۲ شهاب سنگ به سیاره زمین در هفته جاری تا چه حد جدی است؟!

چنان‌چه در موتور جستجوگر گوگل یا شبکه اجتماعی توئیتر به‌دنبال شهاب سنگ ۲۰۰۰ QW7 بگردید؛ در این‌صورت با واژه‌هایی نظیر “غول‌پیکر”، “عبور مماس از کنار زمین” و “وحشتناک” مواجه خواهید شد. اما در واقع لازم نیست نگران باشید.

ASTEROID

ناسا جهت تزئین نشریه asteroids.NASA منتشر شده طی هفته جاری از تصویر فوق که متعلق به یک شهاب سنگ در دور دست است؛ استفاده کرد

شی آسمانی موسوم به Asteroid 2000 QW7 یکی از ۲ شهاب سنگ قابل‌توجهی است که در پایان هفته جاری از مجاورت زمین عبور خواهند کرد. اما ناسا از طریق یک اطلاعیه عمومی اعلام کرده که این شهاب سنگ‌ها با سیاره ما فاصله بسیار زیادی دارند. نشریه منتشر شده توسط ناسا طی هفته جاری تاکید می‌کند که شهاب سنگ‌های ۲۰۰۰ QW7 و ۲۰۱۰ C01 هیچ‌گونه تهدیدی را متوجه سیاره ما نخواهند کرد.

ناسا به کلیه سیارک‌هایی که در فواصل مختلف از زمین قرار دارند؛ اشاره نمی‌کند؛ چرا که شمار زیادی از آن‌ها بسیار وحشتناک هستند. به‌نظر می‌رسد که آژانس فضایی آمریکا قصد دارد به تنش ناشی از درز کردن چندین مقاله خبری هشداردهنده از طریق اینترنت و رسانه‌های اجتماعی پایان دهد.

نخستین شهاب سنگ عبوری، ۲۰۱۰ C01 نام خواهد داشت. این شهاب سنگ دارای طولی به اندازه حدودا ۴۰۰ تا ۸۵۰ فوت (۱۲۰ تا ۲۶۰ متر) است و در اواخر روز جمعه ۱۳ سپتامبر از فراز زمین عبور خواهد کرد. شهاب سنگ بعدی، ۲۰۰۰ QW7 نام دارد و اندازه آن معادل ۹۵۰ تا ۲۱۰۰ فوت (۲۹۰ تا ۶۵۰ متر) است. این جرم آسمانی در اوایل وقت روز شنبه ۱۴ سپتامبر از مجاورت زمین عبور خواهد کرد.

بر اساس اعلام لیندلی جانسون؛ افسر محافظت فضایی ناسا هر ۲ شهاب سنگ فوق در حال عبور از فاصله ۱۴ برابری مسافت میان ماه و زمین یا حدودا فاصله ۳.۵ میلیون مایلی هستند؛ اما شهاب سنگ‌های کوچک همواره با فاصله‌ای نزدیک از مجاورت زمین عبور می‌کنند.

شهاب سنگ‌های فوق‌العاده

اکنون سال‌هاست که ناسا رفتار شهاب سنگ‌ها را دنبال می‌کند و به درک مناسبی از مدارات آن‌ها دست یافته است. این شهاب سنگ‌ها در طیف اجرام نزدیک به زمین (NEOs) قرار دارند؛ چرا که جزو اجرام کیهانی همسایه ما به شمار می‌روند. اما در حال حاضر جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

Asteroid 2000 QW7 یک سنگ جالب‌توجه است. این شهاب سنگ، نخستین بار در سال ۲۰۰۰ کشف شد و اخترشناسان آن‌ را “یک جرم به‌طور غیرمعمول روشن” نام‌گذاری کردند. رویت مجدد این شهاب سنگ در محدوده فضایی سیاره ما به سال ۲۰۳۸ موکول خواهد شد. در آن زمان این جرم آسمانی از فاصله‌ای کمی نزدیک‌تر عبور خواهد کرد؛ اما این پدیده کماکان برای امنیت زمین مشکل‌ساز نخواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *