اتحادیه اروپا احتمالا رمزنگاری دوسویه در برخی پیام‌رسان‌ها را از بین می‌برد

به نقل از دیجیاتو

اتحادیه اروپا برای مبارزه با تروریسم احتمالاً در پی پایان دادن به رمزنگاری دو سویه در بعضی پیام رسان‌ها است.

خبرگزاری ORF اتریش به پیش نویش یکی از اسناد داخلی شورای اتحادیه اروپا دست یافته که نشان می‌دهد این اتحادیه احتمالا به دنبال از بین بردن رمزنگاری دوسویه در برخی پیام رسان‌هاست و یکی از دلایل این کار را مبارزه با تروریسم دانسته و به ویژه به حملات تروریستی مرگبار اخیر در اتریش و فرانسه اشاره کرده است.

در ادامه گزارش نوشته شده که شورای اتحادیه اروپا از پلتفرم‌های اجتماعی درخواست خواهد کرد تا امکان دسترسی به چت‌های کاربران را در «موارد استثنایی» فراهم کنند. این یعنی شرکت‌های فناوری که از رمزنگاری دوسویه برای بالابردن هر چه بیشتر امنیت استفاده می‌کنند، باید کلیدهای رمزگشایی اضافه ایجاد کرده و در صورت لزوم آن‌ها را در اختیار پلیس یا مقامات امنیتی قرار دهند. به عبارت دیگر این کار رمزنگاری دوسویه در برنامه‌هایی مثل واتس‌اپ، فیسبوک مسنجر، سیگنال و تلگرام را از بین خواهد برد.

جالب آنکه در نسخه عمومی پیش نویش جدید اتحادیه اروپا هیچ اشاره‌ای به پایان رمزنگاری دوسویه نشده، اما درج عبارت «امنیت با وجود رمزنگاری» سبب نگرانی محققان امنیتی شده است. آنطور که در گزارش نوشته شده، اتحادیه اروپا با این عبارت مبهم دو معنی امنیت فنی و غیرفنی را ترکیب کرده و به دنبال استفاده از سیستم‌های رمزنگاری معکوس برای تأمین امنیت کشورها است.

یکی دیگر از موارد قابل توجه این پیش نویس اشاره به «مقامات دارای صلاحیت» برای دور زدن رمزنگاری است. معمولاً در پیش نویس‌هایی از این دست تنها به آژانس‌های اعمال قانون مجوز دور زدن سپرهای امنیتی داده می‌شود. اما به نظر می‌رسد در صورت تصویب شدن قانون جدید احتمالاً سرویس‌های اطلاعاتی محلی در کشورهای اروپایی که شبیه FBI یا CIA هستند مجوز رمزگشایی را پیدا خواهند کرد.

لازم به ذکر است که این پیش نویس قطعی نشده و برای تبدیل شدن به قانون باید توسط قسمت‌های مختلف اتحادیه اروپا از جمله کمیسیون و پارلمان اروپا تأیید شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *